stoppen met paardrijden door mijn angst

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelon_2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 00:28

hey bokkers,

allereerst wil ik even zeggen dat ik niet weet of ik deze toppic hier goed staat, sorry!

dan komt nu mijn verhaal
ik ben toen ik 8 jaar was begonnen met paardrijden op de manege
ik vond het geweldig en genoot elke x weer als ik aan het rijden was.
toen ik ongeveer 3,5/4 jaar reed op de manege kon ik redelijk rijden. toen werd ik ook op wat `moeilijkere` pony`s gezet.
bijvoorbeeld heb ik een half jaartje gereden op een paardje wat heel schrikkerig was. in de buitenbak kon hij er al vandoorgaan om de kleinste dingen zoals een blaadje wat wapperde door de wind, of iemand die bij de bak aan het kijken was en een beweging maakte.
ik ben er toen ook 2 keer heel erg hard afgevallen. ik ben toen best bang geworden van het rijden.
ook op de manege had ik het niet meer heel erg naar me zin, maar stoppen met rijden wilde ik echt niet!
toen had ik besloten om opzoek te gaan naar een leuk verzorgpaardje.
na een tijdje zoeken had ik die gevonden.
het was een mega braaf en super lief paard.
bij het rijden gaf hij me alle vertrouwen wat ik nodig had. en met de omgang was hij mega braaf
wegens omstandigheden moest ik na een jaar stoppen met dat paardje wat ik echt super jammer vond
stoppen met paardrijden wou ik nog steeds niet!



ik ben opzoek gegaan naar een nieuw verzorgpaardje, die ik gevonden heb.
het was een mega brave pony, maar wel met heel erg veel energie.
op de 1ste echte dag dat ik haar ging verzorgen ging ik op buitenrit(omdat ze door de eigenaar altijd recreatief gereden werd) samen met de eigenaar die op haar andere paardje ging.
op onze eerste buitenrit is ze er vandoor gegaan.
in volle galop rende ze weg terwijl we rustig aan het stappen waren.
ik kreeg haar niet terug wat ik ook probeerde, alleen maar harder ging ze.
niets wat ik deed hielp.
toen heb ik haar met haar hoofd naar mij knie getrokken in de hoop dat ze vaart zou minderen. en dat hielp ze ging over in een rustige galop, en toen kwam ze eindelijk terug.
ik werd weer een klein beetje bang.
daarna ging het een hele tijd goed, met ups en downs.
ze heeft er heel erg veel zin in en is best heel druk.
als ik aan het rijden ben kan ik eigenlijk ook niet stappen met lange teugel want dan gaat ze al draven.
ook aan de longeerlijn kan ze niet stappen.
verder is ze absoluut niet gemeen, bokken of stijgeren heeft ze nog nooit gedaan.
zo ging alles redelijk goed..
tot een paar weken geleden.
ik reed met mijn vriendin in de bak en ik reed op mijn verzorgpony.
we galoppeerde aan en ze ging weer zo hard en ik kreeg haar niet meer terug. toen is ze zelf heel erg hard op het hek van de bak afgerend en reageerde niet op wat ik ook deed.
ze is bijna door het hek heen gegaan, maar ging gelukkig vol op de rem en sprong opzij. ik was heel erg geschrokken maar reed gewoon door.
daarna deed ze hetzelfde, ze ging heel hard galoperen en ik trok met alle kracht die ik had haar op de vilte maar ze reageerde op niets wat ik deed.
ik trok zo hard aan de teugels dat ik een hele blaar had op mijn vingers. maar ik kreeg nog steed geen reactie.
toen is ze in die nogsteeds volle galop tegen de pony van mijn vriendin aan gerend die stil stond omdat me vriendin opstapte.
ze is er in volle galop `opgesprongen` of doorheengerend.
ik was zo bang dat ik ben afgestapt en niet meer ben opgestapt.
ik weet niet meer wat ik moet doen.
de eigenaresse en mijn ouders willen me met alles helpen. ze willen me brengen naar les, we hebben al een ander bit ,maar daar reageerd ze eigenlijk ook niet op. we hebben zelfs een tijdje met menbit gereden omdat ze zo sterk was.
maar ik wil niets meer.
eigenlijk wil ik helemaal stoppen met paardrijden. ik heb er namelijk (nu zeker niet haha :P ) maar daarvoor ook al een beetje geen plezier meer in.
ik ga er heen met tegenzin, en eigenlijk nooit meer met plezier.
maar ik zit te twijfelen, moet ik nu al opgeven? straks komt alles goed, met les enzovoort.
ik weet niet wat ik moet doen.
heeft misschien iemand tips of iddeen of hetzelfde meegemaakt?

(sorry voor mijn hele lange verhaal ;-)

we doen nu trouwens veel longeren en wandelen met haar en gewoon lekker poetsen!
Laatst bijgewerkt door Madelon_2003 op 04-02-18 00:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:38

Hey,

Wat naar dat je dit hebt meegemaakt!! Kan me helemaal voorstellen dat je bang bent geworden.

Ik denk dat je misschien voorlopig lekker veel grondwerk kan doen om zo de band tussen jou en je verzorgpaard te verbeteren. Denk dat er bij het paard ook een hele hoop mis is, anders zou die er niet zomaar vandoor gaan.

Een ander/sterker bit zou ik niet nemen. Als een paard in paniek is zal geen enkel bit stoppen. Je doet het dier er alleen maar pijn mee, en voor jezelf lijkt me dat ook niet heel fijn. Bit/teugels moeten geen steun zijn. Paard zou moeten kunnen stoppen op jouw zit/lichaamshouding. Niet door aan de teugels te gaan trekken.

Door grondwerk te doen kan je een hele hoop problemen oplossen waardoor het rijden ook weer makkelijker zal gaan. En dan zal je er ook weer plezier in gaan krijgen!

Je bent geen slechte ruiter, anders was je er al lang flink afgepleurd. Maar ik kan me voorstellen dat je vertrouwen, en dus plezier nu ff weg is.

Daarom mijn tip van het grondwerk. Bekijk anders even video’s van warwick schiller of andere van dat soort trainers. Denk dat je er heel veel aan kan hebben! En wie weet stap je over een paar weken weer vol vertrouwen erop. En zo niet, dan is dat ook niet erg :)

Maar ik zou voor nu iig nog niet opgeven ;)

Madelon_2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 00:48

hey,

super bedankt voor je tips!
ik ga er zeker wat aan hebben

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:09

Meid ik denk gewoon dat het goed is als jij gewoon op de manege of als je ergens gaat verzorgen op oudere ponies ga rijden en duidelijk vragen of ze heel braaf zijn..

Maar als je echt niet meer wilt rijden maakt dat ook niet uit niks om over te schamen je kan een shetlander verzorgen is ook leuk

je kan altijd als je ouder bent weer verder met rijden

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:16

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:57

Ik zou zoals je inderdaad al doet veel bezig zijn met haar op de grond en veel vertrouwen opbouwen. Als dat heel goed gaat kan je het rijden rustig terug opbouwen met begeleiding van de eigenaar of zo. Ik weet niet of je haar eerst eens longeert of losgooit voor je gaat rijden? Dat kan misschien ook helpen. Ik zou bij het rijden ook eerst heel veel stappen en een beetje draf en dat telkens opbouwen zodat je vertrouwen groeit. Hopelijk heb je hier wat aan :) veel succes!

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:08

Wat ze hier boven zeggen. Eerst even bezig gaan met grond werk en elkaar leren vertrouwen. Daarnaast kan je het natuurlijk opbouwen, het rijden. Maar als je nou niet durft als je nog bezig bent met grond werk. Dan kan je altijd nog een bijrijd paardje zoeken. eentje die wel braaf is. Misschien rijden op een ouder paardje dat het misschien weer meer zelfvertrouwen geeft?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:30

Geen enkel paard is je nek waard, en al zeker niet het paard van een ander!
Laat die pony voor wat hij is, en ga op zoek naar 1 die je wel plezier geeft in het rijden. Het is niet het rijden die je plezier weg genomen heeft, maar het rijden op een pony die niet te controleren is.
Ik zou als eigenaar mijn paard nooit aan een ruiter geven, als ik weet dat het dier niet netjes opgevoed en te rijden valt.
Ik heb mijn verzorgpaard vroeger ook gelaten voor wat ze was, beste beslissing ooit. Op te lossen met grondwerk of niet, dat mag de eigenaar doen. Als er ongelukken gebeuren ben je verder van huis. Genoeg paarden die wel gewoon opgevoed zijn.

Best gemakkelijk van de eigenaar trouwens, je verzorger de problemen laten oplossen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:49

Ik snap dat je bang geworden bent, maar rijden is toch niet het enige wat je met een paard kan doen? Of kwam je alleen voor het rijden?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:56

Cinnepin schreef:
Ik snap dat je bang geworden bent, maar rijden is toch niet het enige wat je met een paard kan doen? Of kwam je alleen voor het rijden?


Sommige eigenaren willen dat je persee rijd. Zo ook de mijne.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:03

oh echt? Ik mag doen en laten wat ik wil...meestal rijdt ik samen met de eigenaar. Ze heeft nog een paard. Maar ik kom ook gewoon als we niet rijden...stal uitmesten, knuffelen, kletsen :P

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:14

Met goede hulp kun je nog wel heel veel bereiken.
Als jij leert hoe je het aan moet pakken, kun je de pony wel de baas.
Maar niet als je echt bang bent, dat heeft de pony direct in de gaten.
Dus daar hangt het van af, ben je zo bang dat je er geen vertrouwen meer in hebt, en je wil er niet voor gaan, dan houdt het op.
Maar als je het tóch wil proberen, wat natuurlijk wel stoer is, kun je met hulp het wel oplossen. :j

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:16

Hoi hoi, ik snap ook heel goed dat je bang bent geworden. Het is niet fijn om de controle te verliezen. Zoals ik het zie kan je verschillende dingen doen. Je kan bijvoorbeeld inderdaad stoppen met paardrijden, dat hoeft helemaal niet erg te zijn en je kan altijd later weer gaan paardrijden! Wat je ook kan doen is een ander verzorgpaardje zoeken die wat braver en rustiger is zodat je je vertrouwen weer terug krijgt. Of je kan met je huidige verzorgpaardje les gaan nemen en eerst een basis maken met grondwerk, zodat er tussen jullie ook een goed vertrouwen is. En met rijden misschien ook les te nemen. Heel veel succes ermee!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:20

Cinnepin schreef:
oh echt? Ik mag doen en laten wat ik wil...meestal rijdt ik samen met de eigenaar. Ze heeft nog een paard. Maar ik kom ook gewoon als we niet rijden...stal uitmesten, knuffelen, kletsen :P


Ja ik heb vaker wel dan niet gehoord dat rijden een must is. :j

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:27

Beetje zonde dat je vertrouwen zo elke keer een knauw krijgt; ik ken het probleem helaas, ben ook geen held.

Wat misschien wel kan meespelen: wat krijgt de pony te eten? Gaan er kilo's brok in?
Mijn merrie was een spook toen ze op pensionstal gevoerd werd als een sportpaard. Nu puur op hooi/voordroog en echt een stuk meewerkender. Mogelijk kan dat ook meespelen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:02

Het ingewikkelde aan angst bij rijden is dat je juist vaak het tegenovergestelde gaat doen van wat nodig is.
Als de pony onzeker of ondeugend is, moet je juist doorgaan met het geven van de juiste hulpen.
Door je angst verstijf je en laat je de pony min of meer aan zijn lot over. Met verwarring tot gevolg voor beiden.
Je hebt instructie nodig die je daarmee helpt. Helaas is niet iedere instructeur daar goed in. Geduld en duidelijke aanwijzingen wat je op dat specifieke moment moet doen, zullen je helpen. Hopelijk vind je iemand die dat kan. Alleen doormodderen zal niet echt helpen.
Succes.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:25

ik denk dat iedere ruiter/amazone ooit op een punt komt waarop angst de overhand neemt. Het angst neemt plaats voor plezier, wat resulteert in dat je denkt dat je het niet meer leuk vind. Ik zou als ik jou was echt even goed na denken over wat je wilt. Denk ook terug aan alle leuke en positieve momenten, had je hier nog wel plezier in het rijden? Was het echt je passie of is het puur vervaagd door de angst? Ik heb ook na een pittige val een periode gehad dat ik doodsangsten uitstond. Maar omdat ik wist dat het gewoon mijn passie was heb ik mijzelf door deze periode heen geloodst, en dat was alles behalve makkelijk en vergt tijd. Ik ben weer aan de longe gaan rijden, en pas nadat ik zelf mij weer vertrouwde is de longe weer los gegaan. Dit heeft bij mij wel 3 maanden geduurd, en heb veel van mensen gehoord dat ik 'nu wel los kon'. Hier moet je niet naar luisteren, gewoon pas wanneer je je zelf weer voor 100% vertrouwd en goed voelt ga je een stapje verder. En zorg er voor dat je dit doet op een echt brave pony, niet een die constant aan de kletter gaat. Daar wordt het vertrouwen ook niet echt beter van.

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Re: stoppen met paardrijden door mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:30

Wat vervelend dat je zo bang bent geworden. Ik ben zelf ook een tijdje best wel bang geweest nadat ik een paar keer op een paard heb gezeten dat er vandoor ging.

Misschien kun je overwegen om weer een tijdje op de manege te gaan rijden en daar dan te vragen of je op een heel braaf paard mag rijden zodat je weer wat vertrouwen krijgt in het rijden.

Ondertussen kun je dan met je verzorgpony grondwerk doen en als je dan weer wat meer vetrouwen hebt lukt het misschien weer om te rijden. En anders is het ook helemaal niet erg hoor. Als jij je er niet prettig bij voelt om op je verzorgpony te rijden, hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Als je alleen maar bang van wordt, is het logisch dat je er niet meer zoveel plezier in hebt.

In ieder geval veel succes!

Madelon_2003
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 20:36

Bedankt voor alle reacties en tips !!!
Ik ben nu veel bezig met grondwerk en het gaat al veel beter !
Ik ben er een week geleden na het longeren even opgeweest (wel alleen stappen en aan de longeerlijn) maar zoals jullie ook al zeiden moet hebvertrouwen gewoon weer komen :)
Nogmaals bedankt voor alle tips