Hoe snel overstappen naar een nieuw paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Hoe snel overstappen naar een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:13

Hoi Bokkers!
Ik vroeg me dus nu wat af...
Als je jou paard laat inslapen, voor welke reden dan ook.
Hoe snel zou je dan al een nieuw paard kopen?
Ben benieuwd naar jullie meningen! ;)
Laatst bijgewerkt door immanuela29 op 14-02-18 22:56, in het totaal 3 keer bewerkt

prugelpiet

Re: Hoe snel overstappen naar een nieuw paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:14

Verschilt per persoon.
De een wil na maanden nog geen nieuw paard, de ander wil wel snel een nieuw paard. Een nieuw maatje op stal kan zeker ook helpen om even je gedachten te verzetten of helpen met het verdriet.

Ik heb geen eigen paard, maar mocht ik dat wel hebben zou ik denk ik ook vrij snel weer een nieuwe kopen.

Ieder zn ding toch? :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:15

Bij mijn laatste paard dat overleed ben ik na acht maanden op het paard van een vriendin wezen rijden omdat ik rijden miste, gevolg was dat dat paard nu bij mij op de wei staat want die stond te koop, had eigenlijk geen interesse maar wilde gewoon keer rijden dus gevraagd of dat mocht zolang hij nog niet verkocht was, toen bleek dat ik ondanks mijn slechte rug er redelijk pijnvrij op kon rijden dus nu staat hij bij mij

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:16

Ik zou gewoon af en toe eens rondneuzen, maar niet echt opzoek gaan! Want je wilt wel het andere perfecte paard vinden,
Maar dat ligt ook aan het persoon, sommige kopen meteen een nieuwe en je hebt ook mensen die dat pas naar een jaar doen, omdat ze het perfecte paard willen! :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:18

Een verwerkingsproces is nu éénmaal iets heel individueels. Sommige mensen kopen pas na een paar jaar (of zelfs nooit meer) terug een paard, anderen zoeken juist zsm een nieuw paard om afleiding te zoeken en zich op iets nieuws - de toekomst - te richten. Is imo niks raars aan :) het is niet zo dat die personen hun paard meteen vergeten zijn of het nieuwe paard een 'vervanger' is.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:18

Iedereen verwerkt zoiets toch op zijn manier, direct een nieuw paard is één manier met het verlies om te gaan.

Anoniem

Re: Hoe snel overstappen naar een nieuw paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:24

Wij hebben vorig jaar een paard gekocht nog voor het andere paard was overleden. :)
Puur omdat wij vonden dat 4 zeer jonge paarden (0, 1 en net 2) niet zonder volwassen leider kon.
Dus het gaat lang niet altijd om het welzijn van de mens en zelfs dan is dat niet iets waar je over moet oordelen.

Jouw kots-poppetjes vind ik zelf wel erg respectloos. :o
Dat is niet nodig simpelweg omdat een ander jouw mening niet deelt.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:24

Anoniem schreef:
Wij hebben vorig jaar een paard gekocht nog voor het andere paard was overleden. :)
Puur omdat wij vonden dat 4 zeer jonge paarden (0, 1 en net 2) niet zonder volwassen leider kon.
Dus het gaat lang niet altijd om het welzijn van de mens en zelfs dan is dat niet iets waar je over moet oordelen.

Jouw kots-poppetjes vind ik zelf wel erg respectloos. :o
Dat is niet nodig simpelweg omdat een ander jouw mening niet deelt.

ahahah sorry ik heb die verwijderd :D

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:26

Dat is idd heel verschillend per persoon. Ik ken iemand die een week erna weer een nieuw paard in de stal had staan. Ikzelf zou dat te snel vinden.
7 weken nadat ik mijn kat had laten inslapen (tumor)heb ik een hondje opgehaald en dat was misschien iets te snel. Ik voelde me erg schuldig tegenover mijn overleden kat. Dat er nu een ander dier bij mij zou zijn waar ik van zou gaan houden.

Anoniem

Dat is snel. _O-

Ik denk dat het goed is om je niet te bemoeien met een beslissing die zo persoonlijk is. :)
Sommige mensen weten al maanden dat hun paard zal overlijden en soms kan dromen over een toekomst met een gezond paard dan veel steun bieden en kracht geven.

Maartje1990

Een maand later stond er bij mij een nieuwe. Voor mijzelf hoefde het nog niet, maar ik kon mijn pony niet alleen laten staan.

Niet zo snel oordelen als je het verhaal erachter niet weet.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:28

Dat het respectloos is, is natuurlijk jouw mening :) maar hoe iemand een verlies verwerkt, kan jij niet over oordelen of bepalen. Als die mensen echt beter met de situatie kunnen omgaan en sneller alles een plaatsje kunnen geven als ze meteen aan de slag kunnen gaan met een ander paard, waarom niet? Moeten ze dan echt ongelukkig zijn omdat anderen het respectloos vinden?

Paard rouwt er ook niet om dat baasje een nieuwe heeft hoor, die is er immers niet meer :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:34

Het is voor iedereen een ander verhaal. Sommige mensen hebben er een goede reden voor, anderen hebben er enorm veel troost aan wanneer er een nieuwe vriend is om dingen mee te ondernemen.

Anderen hebben er weken, maanden of jaren voor nodig om weer aan een ander paard te beginnen.

Wat jij respectloos vindt kan voor iemand anders een enorme troost zijn om verder te kunnen gaan

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:35

Ruim drie jaar geleden m'n paard moeten laten inslapen.
Ik heb haar ruim 13 jaar gehad en ja dat deed verdomde pijn om haar te moeten laten gaan.

Zelf ben ik een week later gewoon gaan rondkijken wat er te koop stond. Liet het over me heen komen en kwam er iets op me pad dan was het paard meer dan welkom. Was er niks? Dan had ik waarschijnlijk langer gezocht.

Uiteindelijk stond er bijna 3 weken later een ander paard in de stal.

Wil dat zeggen dat ik m'n oude merrie al vergeten was? Nee absoluut niet, en haar verlies deed me nog steeds heel veel zeer. Alleen door bezig te zijn met mijn nieuw paard, kon ik het wel allemaal een plekje geven.
Ondertussen nog steeds in het bezit van deze geweldige ruin, en ben ik m'n meisje nog steeds niet vergeten. En laat ik er gerust nog een traan om als ik haar verhaal vertel..
Uit het oog, maar zeker nooit uit het hart.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:42

Wanneer je er klaar voor bent en er aan toe bent. ALs je nog helemaal aan het rouwen bent, is het niet eerlijk tegenover je nieuwe paard. Paarden voelen ook je stemming.
Persoonlijk zou ik echt een aantal maanden/ jaar nodig hebben om er over heen te komen, maar als je niet zo lang verdrietig bent om je paard ( wat ik me niet kan voorstellen als je een paard voor een lange periode hebt gehad), waarom niet? En als je bezig houden met een ander paard je helpt met het verwerken van de dood van je paardje, waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Pleun02 op 14-02-18 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:43

Ik had mijn nieuwe paard ook gekocht voordat ik de andere in liet slapen. Waarom? Omdat ik door wilde, anders zou ik iedere keer huilend op stal komen bij een lege box. Nu ‘moest’ ik door en moest ik weer naar stal om voor mijn nieuwe paardje te zorgen.

Ik heb ze zelfs (op de laatste dag van de pony) nog eventjes samen in de paddock gehad. Ik wist dat ik mijn pony moest laten gaan dus was al een tijdje aan het rondkijken. Eerst voelde ik me daar ontzettend schuldig over tegenover haar maar ik heb alles gedaan wat kon om haar pijnvrij te krijgen en dat ging gewoonweg niet.

Mocht het paard ineens overlijden dan zou er niet dezelfde dag al een ander staan maar deze situatie was anders.

Het heeft me voor een groot deel geholpen om over het verdriet heen te komen, ik zou er in blijven hangen en dat schiet helemaal niks op. Neemt niet weg dat ik mijn pony ontzettend mis en nog regelmatig een traantje om laat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:43

Waarschijnlijk hebben die mensen van te voren al een ander paard aangeschaft.
Er zijn genoeg mensen die na het overlijden van hun dier als een nieuw dier op het oog hebben, dat kan te maken hebben met verschillende achtergronden.
Sommige mensen willen liever niet in een gat vallen, anderen gunnen een verwaarloosd dier het plekje wat vrijkomt.
Een nieuw paard wil niet zeggen dat ze niet om de oude hebben gegeven :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:48

Wat ik een stuk erger vind dan de dag na overlijden een nieuw paard op stal -ik heb daar trouwens helemaal niks tegen-, is een ouder paard wegzetten bij een boer en daar laten verpieteren in het land, en dan op stal een nieuw jong fris paard...

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:49

Wat het ook gewoon is, ik vind het niet eerlijk naar het paard toe. Ik weet dat ie er dan al niet meer is. Maar toch. Ik zal niet snappen dat je er zo snel al overgaat naar een ander. En ik snap wel dat het kan helpen met het rouwen. Maar mensen buiten de paardenwereld kunnen het zo zien; 'oh dat meisje, haar paard is net dood, oh maar ze heeft al een nieuwe. Niks aan de hand. Gaat alleen om het rijden, en niet om het dier.' Ik weet dat dit niet is hoe ze het eruit willen laten zien.

P.S. als je al een nieuw paard hebt, vóórdat je je andere paard kwijtraakt, dan is het een heel ander verhaal. :)

@minikatje nope. :\
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 15-02-18 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:50

Toen mijn kat plots overleed op 1jarige leeftijd was ik helemaal van slag, dat had ik niet verwacht. Toch ging ik vrij snel op zoek. Ik wilde mijn andere kat niet te lang als enige kat laten omdat dan de aanvaarding van een nieuwkomer moeilijker zou worden, en, ik was die maand ook thuis dus had ik tijd om er voor een kitten te zijn. Zo emotioneel als ik ben, zo praktisch redeneerde ik toen. Dus belde ik de vereniging van waar mijn oudere kat kwam en die hadden kittens in opvang. Wezen kijken en lukraak een jonkie gekozen. Hoofd stond er niet naar. Maar 's avonds kwam dat kleine ding aan mijn oorlel sabberen en wat deed me dat lachen. Zij heeft me beetje bij beetje het verdriet doen verwerken.

Veroordeel nooit hoe iemand ZIJN verdriet verwerkt. Dat is erg persoonlijk. Een keuze die je dient te respecteren!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:51

Mensen buiten de paardenwereld houden er toch al maffe ideeën op na, ik snap niet waarom dit zo erg is?
Misschien was het paard als van hun maar kwam het pas nadat de andere overleden was.
Maar laat mensen in hun waarde, ook al is het niet jouw manier van doen.
Was dit paard belangrijk voor je?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:53

immanuela29 schreef:
Wat het ook gewoon is, ik vind het niet eerlijk naar het paard toe. Ik weet dat ie er dan al niet meer is. Maar toch. Ik zal niet snappen dat je er zo snel al overgaat naar een ander. En ik snap wel dat het kan helpen met het rouwen. Maar mensen buiten de paardenwereld kunnen het zo zien; 'oh dat meisje, haar paard is net dood, oh maar ze heeft al een nieuwe. Niks aan de hand. Gaat alleen om het rijden, en niet om het dier.' Ik weet dat dit niet is hoe ze het eruit willen laten zien.

P.S. als je al een nieuw paard hebt, vóórdat je je andere paard kwijtraakt, dan is het een heel ander verhaal. :)

Ik zie eerlijk gezegd niet het verschil hoor. Indien je weet dat je je paard moet laten inslapen en je koopt een ander voor, of na het inslapen, de insteek is toch hetzelfde?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:53

Denk dat je dat zelf het beste aanvoelt. Het is niet omdat je een nieuw paard hebt dat je de andere direct vergeten bent. Het kan ook juist helpen.

Tussen het inslapen van mijn eerste pony en mijn huidig paard zit bijna 1 jaar tussen. Maar ik had mijn verzorgpaarden ook nog. In eerste instantie wilde ik helemaal stoppen. Maar de eigenaar van mijn verzorgpaarden is toen komen praten en toch besloten om toen verder te gaan met haar paarden. Achteraf wel blij mee. Maar het was toch moeilijk hoor de eerste dagen. Mijn pony stond ook bij mijn verzorgpaarden. Toch elke keer de confrontatie dat er eentje minder is was best moeilijk.
En eerlijk gezegd doet het nu ook nog steeds weleens pijn. Het was gewoon de perfecte pony, rustig, lekker onbezorgd door de bossen. In vergelijking wat ik nu heb mis ik dat met momenten ontzettend dat ideale karakter. Mijn huidig paard heeft haar naam ook wel te danken aan mijn eerste pony.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:56

Ik was ook na een paar weken weer aan het 'zoeken'. Niet direct met de intentie om iets te kopen maar het kriebelde toch. Maar we gaan nog even wachten, eerst een huisje kopen en dan terug een paardje :Y) Ik heb gelukkig 3 super leuke verzorgpaarden, dat doet al veel maar is niet hetzelfde. Soms zie ik iets leuks voorbij komen en dan kriebelt het toch om weer iets voor mezelf te hebben! Iedereen is daar anders in, ik ken ook mensen die nooit meer een paard hebben gekocht nadat ze hun eerste paard moesten afgeven en anderen die na een paar weken weer een nieuwe hadden. Is maar net hoe je je erbij voelt en als je net iets tegen het lijf loopt....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:01

immanuela29 schreef:

Ik snap niet waarom dat anders is? Van te voren al rondkijken naar een paard die je dan vind en een dag later laat komen, of een paard net iets eerder gaan zoeken omdat je weet dat het eraan komt en deze dan bijvoorbeeld een week? 2 weken van te voren op stal hebben staan. Wat maakt dan het verschil? Buiten dat het paard er net iets eerder is maar misschien wel om dezelfde reden?

Ik vind ieder zijn ding. Ik was gek op mijn hond, en altijd kern gezond geweest tot hij van de een op andere dag ineens een flinke hartruis had. Zo erg dat hij niet meer de happy hond kon zijn die hij altijd was. Hij kon niet meer doen wat hij graag deed en dat is niet eerlijk. Afspraak gemaakt om hem in te slapen, een week daarna. Al snel wilden mijn moeder, broertje en ik een nieuwe hond, maar mijn vader wilde dit niet. Vervolgens een kennis met een nestje kittens. Ook die kwamen er niet in. Wij misten de opvulling in huis, het gezelschap.

Toen ik met mijn vriend ging samen wonen hadden we binnen een half jaar 2 kittens :+

In mijn ogen zit er vrij weinig verschil tussen een paard vlak voor het overleden van huidige paard aanschaffen, of vlak erna. Behalve wat extra kosten.
Daarnaast ben ik van mening dat er ook mensen zijn die een paard als een 'voorwerp' zien en er veel minder mee zitten dan dat jij of ik zou doen.