Eigen paard mogelijk??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dopey123
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-18

Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 19:09

Hoihoi,

Ik heb een vraag ik ben nu 16 jaar en wil onwijs graag een eigen paard. Mijn ouders willen mij er geen geven wat ik snap.
Kan het mogelijk zijn om een eigen paard te houden ik heb zelf een bijbaan en heb zakgeld enz. Ik heb alle kosten al uitgerekend de stalling is 255 euro. En anders wil ik nu alvast gaan sparen en dan rond mijn 19 e als ik een echte baan heb pas mijn paard kopen is dat handiger of heeft er iemand tips voor mij?

Alvast bedankt voor de reactie :)
Laatst bijgewerkt door Dopey123 op 06-02-18 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:09

En alles naast de stalling?

Hoefsmid? Enten? Tandarts? Eventuele onverwachte kosten?

Misschien verzekering? Spullen?

Ik heb die van mij gekregen op m'n 16e, dat had ik never nooit zelf kunnen betalen, ook niet met m'n bijbaantje. Ja, de stalling kon ik wel betalen, maar de rest niet.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:12

Met alleen een bijbaantje en geen ouders die helpen raad ik het niet aan. Wat als je paard onverwacht dierenarts kosten maakt? Hoe ga je dat betalen? En idd de overige kosten die hierboven genoemd worden wie gaat dat betalen?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:20

Hier ook eigen paarden dankzij mijn ouders.
Zonder hen is het inderdaad echt niet mogelijk en zou het mij ook zeker niet lukken met een baantje of een fulltime baan.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:27

Er komen best wat dingen bij kijken. Je moet echt wel een spaarpotje hebben voor uitgaven die je niet kan zien aankomen bijv. voor de veearts. Mocht je echt wat geld gespaard hebben voor onverziene uitgaven is het misschien mogelijk. Je kan misschien ook kijken naar een goedkopere stalling. Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kan je bijv. niet op een manege of pensionstal staan, maar ergens op het land, dat is meestal goedkoper.(je moet altijd in gedachte houden dat het niet duurder kan uitvallen dan wat je verwacht, met de veearts.)
Laatst bijgewerkt door divafloortje op 06-02-18 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:27

Ik zou een paar jaar doorsparen. :j Sowieso kost een paard een hoop geld; naast de stalling heb je ook onverwachte dierenartskosten, en de kosten aan lessen, tuig en andere spullen wat ook snel kan oplopen. Als je ouders je niet kunnen helpen bij onverwachte kosten, is dat een flink risico. Maar daarnaast, je leven gaat waarschijnlijk enorm veranderen de komende paar jaar. Van middelbare scholier word je straks student en ga je misschien op kamers. Die verandering zou ik even afwachten, daarna kan je veel beter bepalen of een eigen paard nog steeds bij je past. :) Voordeel is dat je dan een fijn spaarpotje hebt opgebouwd. Is een verzorg- of leasepaard niks voor je? Kan je alvast 'testen' hoe het is om met een eigen paard te werken, zonder dat je alle verantwoording en verplichtingen hebt. :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:31

Als je gaat door sparen tot je 19e en je de an een baan hebt.
Wanneer wil je dan op jezelf gaan wonen?

Beide kost nl behoorlijk wat geld.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:51

Silly1972 schreef:
Als je gaat door sparen tot je 19e en je de an een baan hebt.
Wanneer wil je dan op jezelf gaan wonen?

Beide kost nl behoorlijk wat geld.

Misschien kan ts dan, zolang ze nog vrijgezel is,bij haar ouders blijven wonen,dan is het financieel eerder mogelijk een eigen paard te bekostigen. En als ze dan toch alle vrije tijd op stal doorbrengt is ze toch haast nooit thuis behalve om te slapen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:00

anjali schreef:
Silly1972 schreef:
Als je gaat door sparen tot je 19e en je de an een baan hebt.
Wanneer wil je dan op jezelf gaan wonen?

Beide kost nl behoorlijk wat geld.

Misschien kan ts dan, zolang ze nog vrijgezel is,bij haar ouders blijven wonen,dan is het financieel eerder mogelijk een eigen paard te bekostigen. En als ze dan toch alle vrije tijd op stal doorbrengt is ze toch haast nooit thuis behalve om te slapen.


Er zijn zat ouders die dan bijdrage in de kosten vragen voor het inwonen bij hun versus het op eigen benen gaan staan.
En weet niet of TS de optie studeren nog ergens heeft in haar gedachten, maar ook dan is paard houden zonder steun ouders / bijbaantje niet echt practisch.

Heb het onlangs weer gezien, super lieve goedwillende jonge eigenaar, met vette pech met paardje en hele hoop extra dierenarts kosten, waar het geld er niet voor is..... Dat is echt zuur.... Want dierenarts moet toch echt betaald worden.
(En nee, voor niet spoed spoed, kan je hier niet op rekening, dat is gewoon betalen! )

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:11

ik zou in ieder geval er mee wachten. Het is ook niet vast of je nog zo'n lange tijd nog daar kan blijven werken, of je wilt een keer iets anders kopen van je geld en heb je een probleem.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:13

Het leven is veel duurder dan je denkt.

- maak je school af en doe een opleiding
- ga op jezelf wonen
- kijk dán of je een paard kunt betalen en onderhouden.

Eventueel punt 1 en 2 omdraaien. Maar niet beginnen met 3.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:16

Vroegah was ik de enige van de vriendinnenclub zonder eigen paard....

Nu 20 jaar later ben ik de enige met paard.

Er kan zoveel gebeuren als je jong bent. Op jezelf wonen, studeren, reizen, uitgaan, trouwen wellicht kinderen. Kost allemaal een hoop. Geen probleem als je echt alles wilt laten voor je paard, maar ik heb gekozen om te wachten.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:17

Ik ben 22 en werk zo'n 20/30 uur per week. Hiermee kan ik mijn pony makkelijk houden en daarbij ook nog sparen.
Haar stalling is 150 per maand en ik heb haar ziektenkosten verzekerd. Verder spaar ik en heb ik dus altijd geld mocht er iets gebeuren.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog thuis woon.
Ala ik straks ga samen wonen gaat hett allemaal wat krapper worden, daarom heb ik haar verplaatst van stal. Bij mijn vorige stal betaalde ik 300 euro.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:18

Heyy ik ben hier zelf ook mee bezig maar ik ben veertien! Misschien kan je een kijkje nemen in mijn voltopic. Daar zijn al heel wat tips in genoemd!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:37

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:38

Ik zou nog even wachten als ik jou was! :) des te leuker en spannender voor straks...

In jou situatie aangezien je ouders je niet kunnen helpen, zou ik eerder een lease pony/paard zoeken voor nu. Hiermee kan je al aan je ouders laten zien hoe serieus je wel niet bent en dat je hard je centjes spaart/hard werkt voor iets wat je graag wil. Als je dit een tijdje goed volhoud zien ze misschien wel hoe graag je dit wil en kán, en helpen ze je misschien dan wel, wie weet... :)*
Maar ik kan natuurlijk niet in hun portemonnee kijken :=

Ik had een pony toen ik je leeftijd had, maar ik kon helemaal niks verder, want ja, mijn geld was al op... en mama had het al niet breed... uiteindelijk hebben ze gediend als automatische grasmaaiers :+ hebben een heerlijke tijd gehad bij ons in de wei en kwamen absoluut verder niks te kort, lang leve de lol, maar das ook alles :=

Mijn advies in jou geval: zoek een leuk lease/verzorgje (wie weet hoéf je zelfs niks te betalen!) en doe lekker extra ervaring op, kijk of je het écht leuk vind en wie weet mag je pony/paard kopen over een paar jaar....... :))

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:55


Dopey123
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 21:20

Bedankt voor alle reacties heb ik zeker wat aan!!!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:33

Heel veel succes ongeacht je keuze! :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:38

Koper schreef:
Het leven is veel duurder dan je denkt.

- maak je school af en doe een opleiding
- ga op jezelf wonen
- kijk dán of je een paard kunt betalen en onderhouden.

Eventueel punt 1 en 2 omdraaien. Maar niet beginnen met 3.


Ik ben het wederom roerend met je eens.

Ik heb precies dit lijstje afgewerkt en kon daarom pas een paard kopen toen ik 29 was.

TS ik zou echt die droom nog even een droom laten en het geld dat je nu verdient opzij zetten. Een paard is veel duurder dan je denkt!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:51

16 is wel jong om alles zelf te moeten betalen. En het is ook niet leuk als je net je paard kunt betalen en nog geen truitje oid voor jezelf kunt kopen. Ook komt bijv je rijbewijs er binnen een paar jaar aan, soms is het handig om daar ook voor te kunnen sparen. En ik weet niet wat voor vervolgopleiding je wilt gaan doen? Soms kun je dan minder werken, bijv bij stages of de opleiding is niet in de buurt waardoor je op kamers moet. Allemaal zaken waardoor een paard op dit moment ook een blok aan je been kan worden. Ik denk dat het alleen mogelijk is als je ouders een deel van de kosten op zich willen nemen.
Wat eventueel wel een optie voor je is, is een paard leasen. Heb je wel een beetje het idee van een eigen paard, maar tis goedkoper en de onverwachte kosten van dierenarts enzo zijn voor de eigenaar. Of een verzorgpaard waar je les op mag nemen. Dan heb je de kosten veel meer zelf in de hand.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:16

Ik heb ook pas een paard gekocht toen ik 28 was (vorig jaar). Ik wou ook gewoon graag een beetje leven, leuke dingen doen en daar ook geld voor hebben. Nu heb ik goed betaalde baan en kan ik beide :D

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:24

Ik ben in april jarig. Het jaar dat ik 16 werd heb ik de hele zomer gewerkt in de horeca. Daarna vast de zondagen en af en toe extra bv in vakanties. Daarnaast 3 dagen in de week een krantenwijk.
Na de zomer had ik genoeg gespaard om mijn paard te kopen.
Deze kocht ik in oktober.

Van mijn ouders kreeg ik een paar tientjes support in de maand (dit gaven ze eerder uit aan mijn leasepony) verder betaalde ik alles zelf.
Wel had ik de afspraak dat mijn ouders echt hoge dierenarts rekeningen voor zouden schieten.

Maar een eigen paard, werken om die te betalen en nog op school zitten is zwaar. Mijn school heeft er zeker onder geleden. Maar als je het echt wilt is het best haalbaar.

Vraag je wel af of je het echt wilt. Ik vond de middelbare school nog te doen, eerste jaren studie ook, maar mijn laatste studiejaar en mijn eerste jaren van mijn werkende leven was het echt zwaar. Genoeg geld verdienen naast onbetaalde stage en afstuderen, huur van je huis... dan zou je willen dat je niet iedere maand honderden euro's aan je paard moest uitgeven waar je eigenlijk toch geen tijd voor had.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Eigen paard mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:42

Ik heb op mijn 15e een eigen pony gekocht, en het vanaf die tijd allemaal zelf betaald. Gevolg: naast mijn middelbare school werkte ik 20 uur per week en samen met mijn eerste vriendje die veel tijd opeiste had ik nooit tijd om echt te genieten van mijn pony. Nu daarop terug kijkend wilde ik dat ik wat langer had gewacht voor het kopen van een eigen pony/paard. Ik geniet er nu veel meer dan toen (ik ben nu 28), want nu heb ik tijd en geld over om te investeren in lessen, vakantie met paard, nieuwe spullen van goede kwaliteit etc etc.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:59

Dopey, wacht nog even met je eigen paard kopen, maar begin met de voorbereidingen. Kijk naar Youtube filmpjes van Warwick Schiller en Clinton Anderson over hoe een paard denkt en hoe je 't traint. Van fundamentals (grondwerk) naar intermediate, advanced en misschien liberty training. Ga misschien daarna eens kijken op een manege, huur een paard voor een paar uur per week, en vraag of je het mag longeren zodat je de fundamentals kan oefenen. Tegen de tijd (in een paar jaar of langer) wanneer je je een paard kunt veroorloven dan weet je al alles over de paardentaal, waarom het paard op een bepaalde manier reageert, en hoe je het beste zo'n 'dure cavia' kan trainen.