Onzeker op verzorgpony/ rij oefeningetjes

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

RiverHunter

Onzeker op verzorgpony/ rij oefeningetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 15:48

Ik wist niet goed hoe ik dit moest noemen en waar ik het moest plaatsen maar ik heb 2 verzorg pony's en ik rij alleen met ze in de bak maar ik word een beetje moe van alleen maar rondjes rijden enzo, wat is nou iets dat je kan doen op je paard qua oefeningetjes voor je houding of voor het paard zijn conditie maar wel op het paard zelf?

Ik wilde ook even vragen of jullie weten wat ik moet doen want ik rij dus op een arabier en een haflinger en toen ik begon was de haflinger te sterk maar daar rij ik inmiddels ook al langere tijd op en dat gaat heel goed. Maar sinds een paar maanden is de Arabier echt een Arabier geworden zeg maar, echt veel schrikken en heel erg hyper. En als ik dan rechtsom stuur rent hij al gauw weg daar en ik durf daarom niet zo goed meer rechtsom te rijden. vorige week schrok hij echt van alles, dit kwam ook omdat hij me op de poetsplaats trapte (niet hard) en ik toen een tik terug gaf en toen was hij nogal nerveus geworden en als ik dan opstap dan rent ie eerst weg en daarna gaat het wel maar ik ben bang dat ik het straks niet meer leuk vind als hij zo nerveus blijft want ik vind het soms echt eng

Don't call it a dream call it a plan

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:57

Als eerst zou ik hulp of advies vragen aan de eigenaar van de paarden, die kan je vast tips geven in het rijden. Met de Arabier zou ik kalm aan gaan doen, het zijn vaak sensibele beesten en als je die gaat straffen met een tik of extra been of wat dan ook worden ze vaak alleen nog maar nerveuzer. Maar ook hierin zou ik of les nemen of hulp vragen aan de eigenaar v/d paarden. En wat betreft het rijden wat je saai vindt, zoek op internet wat figuren om te rijden of ga evt een f of b proefje oefenen of onderdelen ervan

Edit: als je je houding wilt verbeteren zou ik eerst zitlessen nemen

[o]
18 jaartjes oud
opleiding: pedagogisch werk
Al 8 jaar paardengek

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 16:01

hanneke32xx schreef:
Als eerst zou ik hulp of advies vragen aan de eigenaar van de paarden, die kan je vast tips geven in het rijden. Met de Arabier zou ik kalm aan gaan doen, het zijn vaak sensibele beesten en als je die gaat straffen met een tik of extra been of wat dan ook worden ze vaak alleen nog maar nerveuzer. Maar ook hierin zou ik of les nemen of hulp vragen aan de eigenaar v/d paarden. En wat betreft het rijden wat je saai vindt, zoek op internet wat figuren om te rijden of ga evt een f of b proefje oefenen of onderdelen ervan

thnx, ja die tik was een eigen schrik reactie en dat had ik ook niet willen doen haha. Maar ik kan dus beter rijden dan de eigenaar en ze hebben ze zelf beleerd dus het is allemaal niet helemaal geweldig maar ik ben toch blij dat ik kan rijden zeg maar

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:20

Emma_rebel schreef:
hanneke32xx schreef:

thnx, ja die tik was een eigen schrik reactie en dat had ik ook niet willen doen haha. Maar ik kan dus beter rijden dan de eigenaar en ze hebben ze zelf beleerd dus het is allemaal niet helemaal geweldig maar ik ben toch blij dat ik kan rijden zeg maar

Toch kent de eigenaar zijn paarden toch echt het beste, kan ze je echt niet helpen dan zou ik je adviseren om gewoon les te nemen, kost misschien wel wat maar dan weet je zeker dat je geen verkeerde dingen aan het aanleren bent

[o]
18 jaartjes oud
opleiding: pedagogisch werk
Al 8 jaar paardengek

Arabier

Re: Onzeker op verzorgpony/ rij oefeningetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:18

Balkjes draven/sprongetje. Of ga naar buiten een keer, of neem n lesje. Of ler jezelf en pony wijken etc.

So what if im crazy? The best people are.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:36

Leuk dat je op beide ponys mag rijden zeg!
Het beste om meer uitdaging te hebben in de bak is om te gaan lessen (voor mij dan he). Dan leer je behalve de oefeneingetjes en figuren een hele hoop meer en krijg je elke week in de les kleine oefeningen mee waarje dan weer mee aan de slag kan als je zelf rijd. Helaas is les niet voor iedereen weggelegd..
Een ander idee is met balkjes en andere dingen zoals pionnen wat oefeningen te maken. Bijvoorbeeld 2 balken, leg die eens een heel eind uit elkaar. Dan ga je eens kijken hoeveel passen je ertussen maakt (bv 6 drafpassen). Vervolgen probeer je of het ook met 1 pas meer of juist minder kan (dus 5 of 7). Hierdoor kan je leren schakelen in de gangen.
Je kan de balken ook in een u neerleggen, of als eem mikado kriskras door elkaar, of in een vierkant of 'gangetjes' maken. Halthouden in t vierkant, af en opstijgen in t vierkant, de u vooruit erin, achteeruit eruit, of vooruit erin, draaien op de plaats en er uit, verzin het maar :D Voordeel van dit soort oefeningen is dat de paarden ze ook vaak leuk vinden en de aandacht er dus bij houden!
Al deze oefeningen kan je ook aan de hand oefenen :) misschien wel goed voor met de arabier. Stel als je nog eens een akkefietje met hem hebt met het poetsen, dan kan je hem beter eerst weer wat rustiger krijgen dan dat ie steeds nerveuzer wordt.

DIMONA WENSLADY
]

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 20:19

Bernoe schreef:
Leuk dat je op beide ponys mag rijden zeg!
Het beste om meer uitdaging te hebben in de bak is om te gaan lessen (voor mij dan he). Dan leer je behalve de oefeneingetjes en figuren een hele hoop meer en krijg je elke week in de les kleine oefeningen mee waarje dan weer mee aan de slag kan als je zelf rijd. Helaas is les niet voor iedereen weggelegd..
Een ander idee is met balkjes en andere dingen zoals pionnen wat oefeningen te maken. Bijvoorbeeld 2 balken, leg die eens een heel eind uit elkaar. Dan ga je eens kijken hoeveel passen je ertussen maakt (bv 6 drafpassen). Vervolgen probeer je of het ook met 1 pas meer of juist minder kan (dus 5 of 7). Hierdoor kan je leren schakelen in de gangen.
Je kan de balken ook in een u neerleggen, of als eem mikado kriskras door elkaar, of in een vierkant of 'gangetjes' maken. Halthouden in t vierkant, af en opstijgen in t vierkant, de u vooruit erin, achteeruit eruit, of vooruit erin, draaien op de plaats en er uit, verzin het maar :D Voordeel van dit soort oefeningen is dat de paarden ze ook vaak leuk vinden en de aandacht er dus bij houden!
Al deze oefeningen kan je ook aan de hand oefenen :) misschien wel goed voor met de arabier. Stel als je nog eens een akkefietje met hem hebt met het poetsen, dan kan je hem beter eerst weer wat rustiger krijgen dan dat ie steeds nerveuzer wordt.

we hebben helaas geen balken haha maar wel goed idee om overgangen te gaan rijden

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie