bandages en loodlijn.

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LittleCastle

bandages en loodlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 13:13

hoi bokkers,

ik heb 2 vraagjes.

1. wat is het precies nut van bandages? Ze knellen toch de voet redelijk gauw af en bescherming geven ze ook niet echt. is het alleen voor de mooi?

2. Wat is een loodlijn?
ik weet dat het een incorrecte houding is van het paard, maar verder niet veel. Wat is het nou precies en wat bedoelen ze met dat je paard achter de loodlijn loopt?

:j
groetjes!
Laatst bijgewerkt door LittleCastle op 27-12-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:17

Niet moeilijk toch?
Loodlijn is een rechte lijn van de neus naar de grond achter de loodlijn is als het paard met de neus dichter bij de borst zit ipv mooi loodrecht tov de oren en de grond.
Allé zo bekijk ik het altijd om het mezelf gemakkelijk te maken.

Edit google levert een leuk plaatje op
Rood is achter de loodlijn, midden.is correct en rechts is voor de loodlijn.
Afbeelding

Spoiler:
Vraag me soms af waarom google bestaat of de zoekfunctie op bokt? Als er toch geen gebruik van gemaakt wordt??
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-12-17 13:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:19

Bij goed bandageren knelt een bandage, waar een onderlap onderzit niet af.
Maar echt nut heeft het inderdaad niet. Het is inderdaad voornamelijk voor het mooie.

De loodlijn is een denkbeeldige verticale lijn.
Je weet wat een loodlijn is?
Pak maar eens een touwtje en hang er iets zwaars aan. Dat gaat altijd in het lood hangen zeggen ze dan.
Kaarsrecht naar beneden. Dat word bijvoorbeeld gebruikt op de bouw, om iets kaarsrecht te bouwen.

Bij een paard is het zo dat het hoofd niet achter de denkbeeldige loodlijn mag komen als hij correct gereden wordt.
Omdat hij anders te diep loopt. Meestal door te veel kracht in de handen of door een paard dat niet genoeg gereden word van uit het been.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

LittleCastle

Re: bandages en loodlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 13:23

dus als hij achter de loodlijn loopt word hij in een krul getrokken laten we zeggen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:25

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.
Het paard kan daar ook "vanzelf" gaan lopen omdat hij niet heeft geleerd de hand te volgen omdat hij de hand niet vertrouwt.
Of/ en omdat de ruiter hem niet correct op de beenhulpen heeft.

Maar inderdaad ook vaak door teveel getrek aan de voorkant.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:27

Een loodlijn komt van een loodje (zwaar soort metaal) wat aan een touwtje hangt, door de zwaarte van het loodje hangt het touwtje altijd recht naar beneden. De loodlijn is dus een (denkbeeldige) verticale lijn. Als je paar bekijkt van de zijkant kun je een lijn trekken van het voorhoofd van je paard naar beneden, loopt het paard met zijn neus voor de lijn, dan loopt het paard "voor de loodlijn". Loopt het paard met zijn neus achter deze lijn dan loopt het paard "achter de loodlijn". Onderstaand plaatje maakt het nog wat duidelijker:
Afbeelding
Het paard in het rood loopt dua achter de loodlijn, de groene er voor en de blauwe er op.

Ik zie dat bruintje mij net voor was :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:30

Art_Ificious schreef:
Niet moeilijk toch?

Spoiler:
Vraag me soms af waarom google bestaat of de zoekfunctie op bokt? Als er toch geen gebruik van gemaakt wordt??

Dat is nog al lelijk commentaar voor iemand die in haar eigen topics ook behoorlijk onwetend overkomt voor onderwerpen die via Google te achterhalen of onderbouwen zijn.

TS stelt volgens mij gewone, normale vragen en die zoekfunctie brengt bij veel Bokkers nou eenmaal veel verwarring, er zijn immers zo veel topics en het kan maar zo dat die topics niet aansluiten op jouw info. Heb de afgelopen dagen ook een handvol oude topics gezien waar in gereageerd werd over het oprakelen hier van.

Verder eens met Bruintje123, het is dus niet zo zwart wit dat het paard per definitie in de krul getrokken wordt, het probleem ligt wel vaak bij de ruiter ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:33

Wil net hetzelfde zeggen tegen Art ificious. Wat naar echt. :n

Bedankt voor de andere reacries trouwens, ik zat met dezelfde vragen zoals Ts. :))

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:34

Bokt is er toch ook voor om vragen te stellen,,,

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:43

Art_Ificious schreef:
Niet moeilijk toch?
Loodlijn is een rechte lijn van de neus naar de grond achter de loodlijn is als het paard met de neus dichter bij de borst zit ipv mooi loodrecht tov de oren en de grond.

[ [url=m/yRJkMe.png]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:

Eh hallo, niet iedereen wordt met die kennis geboren he. Domme vragen bestaan niet.

Gigi's Tilia (Casirano Z x Royal Bravour) L1 dressuur, BB springen
Cosmo Z (Chellano Z x Amulet) B+12 springen

Cas_nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:01

Art_Ificious schreef:
Niet moeilijk toch?

[ [url=m/yRJkMe.png]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:

Niet meer zelf klagen dan dat mensen onaardig op je topics reageren als je zelf zulke reacties geeft.

NOVA <3

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:24

TS: wat ongelofelijk leuk dat je je vragen gewoon zo stelt. Zouden wat mij betreft veel meer mensen mogen doen. Niets zo vervelend als maar half weten hoe iets zit, en vragen is dan inderdaad gewoon de beste manier om aan informatie te komen.

Hierboven is al uitgelegd hoe het zit met bandages en de loodlijn. Wel wil ik benadrukken dat achter de loodlijn lopen lang niet altijd komt doordat de ruiter te veel trekt. Er zijn ook ( sensibele ) paarden die niet zomaar de hand vertrouwen, niet zomaar de hand op durven zoeken, of paarden die zo sensibel zijn dat ruiters er eigenlijk niet met hun been aan kunnen/durven komen. Dit soort paarden kunnen zich dan wat verstoppen door wel voorwaarts te lijken, maar eigenlijk niet voor het been zijn, en dan tegelijkertijd ook wat achter de loodlijn / in dit geval dus ook 'achter het bit" gaan lopen.
En daar zit dan geen trekkende ruiter op hoor.... hooguit een iets te voorzichtige ruiter, die bij een sensibel reagerend paard, niet echt met been durft te rijden

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:07

Paarden kunnen ook achter de loodlijn lopen om zich te ontrekken aan de aanspanning van achteruit, dat gebeurd vaker dan de ruiter dat veroorzaakt.

Het is ook heel erg afhankelijk van de bouw van een paard voor wat voor hem/ haar de juiste halshouding is en dat heeft ook te maken met de graad van africhting.

Belangrijkste is dat ten alle tijden "het neusje eruit" is, oftewel de neus naar voren wijst en niet naar de borst. Alleen dan is er aanspanning van achter uit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:36

2shets4ever schreef:
1. wat is het precies nut van bandages? Ze knellen toch de voet redelijk gauw af en bescherming geven ze ook niet echt. is het alleen voor de mooi?

...daar zeg je een waar woord.
Er zijn stalbandages, soms worden die bij oudrre paarden gebruikt tegen stalbenen, maar het dier zo veel als mogelijk laten bewegen is beter. (Maar als dat ivm een blessure niet kan, dan etc.)
Voor echte bescherming werken pijpkousen etc beter.
...en steun geven doen ze een beetje, maar een gezond, correct bekapt dier heeft het niet nodig.
Citaat:
2. Wat is een loodlijn?
ik weet dat het een incorrecte houding is van het paard, maar verder niet veel. Wat is het nou precies en wat bedoelen ze met dat je paard achter de loodlijn loopt?

;) Lood is loodzwaar, dus een touwtje met een stukje lood er aan hangt spreekwoordelijk loodrecht.

Wat mij betreft is de belangrijkste loodlijn die vanuit het zwaartepunt van de ruiter en hopelijk komt het paard met de achterhoeven in of onder die loodlijn.

Maar de meeste mensen bedoelen de loodlijn vanaf het voorhoofd.
Idealiter heeft een rijpaard de neus er iets voor, desnoods 'op de loodlijn' - moderne juries geven toch om een of andere reden geen onvoldoendes meer voor neus achter de loodlijn. (Ik ben misschien ouderwets: dan hoort de jury een 5 of 4 te geven: paard kan de oefening niet aan.)

Mbt houding van hals en hoofd - efkes een klein beetje natuurkunde.
Een lege stalemmer kun je als mens best op armslengte vasthouden.
Zit er 10 liter water in: houd het ding vooral tegen je aan! Of zet het ding op je hoofd.
ZOU je die 10 liter water op armslengte dragen (niet doen, op rugproblemen zit je niet te wachten)
dan is die emmer voor jouw rug:
10 liter water is per definitie 10 kilo
te vermenigvuldigen met de lengte van je arm, stel dat dit een meter is
...de druk op jouw rug is dan 1000 kilo.
Dit verschijnsel heet 'koppel'.

Hetzelfde verhaal geldt voor je paard.
Het dier heeft een hoofd van plm 15 kilo en een hals van plm een meter.
Een voorwaarts neerwaarts correct gestrekte hals kost nogal wat kracht van de buikspieren. (= Vaak doen! Met diezelfde buikspieren kan het dier zijn bekken kantelen en de achterhoeven in of onder die belangrijkste loodlijn zetten...!)
Itt die emmer op afstand: deze houding is niet schadelijk, maar dus wel zwaar.
...maar als het dier geen kracht heeft is het prettig voor hem om de hals kort te maken, dwz neus dicht bij de borst. (En helaas denken veel nitwits dat het dan juist goed is....)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie