Je paard een weekje vrij geven?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:16

Wat gebeurt er met een 17 jarig paard dat een weekje stil blijft staan?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:18

Mijn 23 jarige heeft drie weken 'stil gestaan'. Ze staat gewoon buiten maar is een poos niet gereden. Vandaag stapte ik op en was het wegrijden net zoals anders :) van een weekje stil op die leeftijd is er niets aan de hand.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:19

Als ze verder wel gewoon beweging en hun natje en droogje krijgen (dus buiten staan en zelf kunnen rennen) is het geen probleem.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:20

Als je paard dagelijks buiten komt in de paddock of weide voor een aantal uur gebeurt er niks.
Paard zal mss na een weekje wat frisser zijn, maar zelfs dat is niet perse zo. De mijne staan regelmatig eens een week of zelfs 3 weken "stil".
Een week stil zetten op stal zonder buiten te laten zou ik niet doen, dat is niet fijn voor het paard en kan ook medische problemen geven (dikke benen bv)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:20

Stil als in 24/7 op stal of dagelijks in paddock wei?

Bij een gezond paard gebeurd er binnen een weekje niet schrikbarend veel raars, mogelijk is die wat stijver met rijden de eerste keer maar met lekker loswerken moet dat ook wel weer verdwijnen.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:21

niet veel denk ik...
ligt er natuurlijk wel aan of het paard in de wei staat of op stal. In de wei met vriendjes zal hij zich prima amuseren, maar op stal zal hij zich gaan vervelen en afhankelijk van het paard wat er dan gebeurd, er zijn er bij die de boel afbreken.

mijn pony hoeft eigenlijk zelde echt iets te doen, niet het idee dat ze er slechter van wordt ;-) die amuseert zich prima op de wei met haar vriendjes.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:22

Als ie gewoon lekker buiten komt is er niks aan de hand. Misschien dat ie wat stijfjes zal zijn. :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:37

Niks. Ook niet als ze een week binnen moet blijven. Denk aan paard op kliniek oid.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:40

Voer aanpassen als hij krachtvoer krijgt, en meestal gebeurt er weinig bijzonders mits het dier overdag buiten is en zijn energie kwijt kan. Veel op stal is af te raden. Dan vervelen ze zich kapot, en gaan stalondeugden ontwikkelen.
Het handige van 247 buiten is dat ze hun energie wel kwijt kunnen.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 18-12-17 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:43

Nou als ik mijn 12 jarige nu een weekje vrij geef en letterlijk ook een week niet kom en hij komt gewoon dagelijks in de paddock de helle dag word ie als nog een bom in de zomer is het dan een ander verhaal dan is ie iets rustiger

_Salvador
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:07

Eef1212 schreef:
Wat gebeurt er met een 17 jarig paard dat een weekje stil blijft staan?


Om je vraag goed te kunnen beantwoorden is het toch belangrijk om wat meer info te krijgen. Wat voor stalling heb je, wat versta je precies onder stil blijven staan. Een weekje niet rijden lijkt me prima mogelijk. Een week volledig stil staan zonder enige beweging is mogelijk (dat zie je bijv. met paarden met een blessure). Zo'n keuze wordt dan echter juist gemaakt in het voordeel van het paard: het stilstaan is niet ideaal, maar uiteindelijk bevordert het de gezondheid. Maar een week stilstaan op stal zonder verder doel lijkt mij niet nuttig voor een paard. Alsnog blijkt dat het ene paard daar anders op reageert dan het andere paard. Dat ligt (o.a.) weer aan het karakter van je paard.

debberley

Berichten: 40
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:53

Dat is van diverse factoren afhankelijk denk ik zo. Sowieso goed nadenken over voer. Hoe veel, lang en zwaar train je normaal? Misschien moet je minder voeren in zo'n week.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:00

Als ze hier niet werken wordt het voer daar naar aangepast maar van een weekje voel ik niks. Ik werk dan wel veel langer los (dus lang en laag en gewoon wat buigen naar alle kanten in alledrie de gangen) alvorens ik wat meer vraag. Zodat ie gewoon op z'n gemakje los kan komen. Maar kwa conditie merk ik eigenlijk niks aan 'm verder. :+

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:01

Oh ik geef ze ook wel eens een weekje vrij hoor (merries van 8 en 18). Week daarna gewoon lekker goed loswerken en dan is er niks aan de hand! Ze lopen bij mij trouwens 24/7 in de paddock/wei.

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Je paard een weekje vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:24

Wat gebeurt er met jou na een week vakantie?
Denk dat je niet gelukkig bent als je dat een week alleen op bed doorbrengt, dus alleen op stal zal je paard ook niet blij van worden. Verder is een week vakantie dus helemaal niet erg