Springen met mn dressuur fries

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yaraxdille

Springen met mn dressuur fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 16:20

Hallloooo allemaal,
Ik heb nu 2 manege lessen gehad met mijn fries minne. Het is echt super gezellig en zo anders als je altijd alleen maar prive les hebt gehad. Maar... nu gaan we zaterdag springen. Ik wil natuurlijk erg graag mee doen met mijn eigen minne. In de eerste les op de manege heeft minne voor het eerst balkjes gezien ze wilde er eerst niet over heen,later wel. Maar hebben jullie tips over hoe ik het springen kan aanpakken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:28

Oeps...
Ik ben van de school 'overdonder je paard niet'.

En dat kan ingewikkeld zijn in een springles met paarden die vast al meer gesprongen hebben.

Even overleggen met de instructrice, zou ik zeggen.

Gesteld: de les begint met de verlichte zit oefeningen, dan wat cavaletti werk, en op gegeven moment gaan er 2 cavaletti op elkaar 'moet het kunnen'.

Maar bij een dier dat nog nauwelijks aan balken gewend is en gebouwd/ gefokt is als tuig/sjeespaard
(...ik weet wel: men fokt nu ook rijpaard types...)
zou ik zeggen: rijd niet mee in een les waar gezellig wordt begonnen met een kruisje van 40 centimeter en daarna door naar een stijlsprong...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Reneetjuh85

Re: Springen met mn dressuur fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:34

Eey Yara, ik zou 't gewoon proberen. Zodra je het idee hebt dat jullie vertrouwen verliezen of je Minne overvraagt, zou ik stoppen. Ik heb met Ulke ook gesprongen. Dat ging best prima zolang we uit kwamen voor de hindernis(Sen). Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat k 't aan haar benen begon te zien. Was bang dat er blessures van zouden komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:03

Hm, "stoppen als je vertrouwen begint te verliezen" -
dan stop je te laat!

De regel is, dat 'het dier goed naar stal moet' - stop dus voor er verlies van vertrouwen optreedt!

Het staat niet stoer.
Zie het als investeren in je dier.
Doe je in het begin rustig opbouwen, geleidelijk aan, stapje voor stapje - dan zal je paard je belonen met een sterk dier, dat lang en met plezier voor jou werkt en weinig blessures zal kennen.

[o]

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:14

Hee yara,
Leuk dat je minne nu rijdt! Ik weet nog dat dille drachtig van haar was.

Ik zou gewoon heel rustig beginnen, ze heeft de laatste keer net bakjes gezien. Ik zou dus geen sprongetje maken maar het gewoon bij balkjes lopen houden. En heel misschien een klein kruisje mee pakken. Maar echt niet meer, je moet de les positief af kunnen sluiten. En ze moet de volgende keer de baken niet eng vinden. Of er niet meer over heen willen.
Als je het rustig en met geduld opbouwt kan ze misschien over 4 lessen wel mee doen met een klein sprongetje.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:28

Hanneke2 je neemt m'n woorden wel heel letterlijk. Ik ken Yara en Minne is een halfzus van m'n merrie. Er staat nergens hoe die springles eruit ziet en hoe de instructie met de onervarenheid omgaat van Minne. Ze vraagt advies over hoe om te gaan met een onervaren paard in een springles.

Ik bedoelde te zeggen dat je je gevoel moet volgen, niet moet overvragen maar 't moet proberen en op dat moment moet kijken hoe 't gaat. Als je aan minne merkt dat ze het spannend vindt dan kleine stapjes en geduld hebben. Je krijgt waarschijnlijk opdrachten van je lesgever over wat je moet doen in de les. Net als bij dressuurgeldt, alleen doen waar jij je goed bij voelt. Als je gevraagd wordt iets te doen waar jij je niet goed bij voelt, aangeven en kijken wat eventueel wel kan. Succes, komt
Vast goed!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:33

+:)+
Dank voor je bericht...!

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie