Onbeleerd Andalusiër

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaxLoverXXL

Onbeleerd Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 09:14

Hallo,
Enkele dagen geleden hebben wij een Andalusiër van 4.5 jaar gekocht.
Met kerst komt hij naar ons toe, maar we gaan dagelijks naar waar hij staat. Hij is onbeleerd, en niet heel erg gewend aan mensen. Gisteren kwam hij, na heel veel geduld, naar mij toe en hij legde zijn hoofd in mijn armen, heel lief, maar bescheiden.
Ons plan is rond maart te beginnen met inrijden, en daarvoor.. tja, wat daarvoor?
Hebben jullie enige ideeën? Even serieus, ik wil mijn paard niet verpesten ;)

melissapupa

Re: Onbeleerd Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:23

er niet zelf aan beginnen en het overlaten aan iemand met veel ervaring met in rijden

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:41

Lekker grondwerken! Leuke dingen doen samen zoals stukjes lopen of gewoon even bij elkaar zitten? Dat hij ook een beetje kan wennen aan jou.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:45

Heb je al ervaren hulp geregeld voor het inrijden aangezien het klinkt alsof je het zelf wilt doen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:48

Je kan vanaf de grond eigenlijk alles al aanleren, dus gewoon beginnen met goed leiden, wijken voor druk, correct reageren op enge dingetjes, beetje sturen vanaf de grond, wandelen en verkeersmak maken.
Op een gegeven moment hoef je alleen nog op te stappen en gaat de rest bijna vanzelf, maar als je niet weet waar je moet beginnen lijkt me begeleiding wel zo handig.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:10

Je kan al heel veel werken aan de hand wat mijn voorgangers al zeiden. Ik zou ook beginnen met longeer werk en alvast sterker maken voordat jij of een ander erop gaat.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:11

Ik denk dat als ik jou was eerst eens een goede band op zou gaan bouwen met dit paard. En je niet vastpinnen dat je in maart van plan bent om........ Grondwerken, longeren, wandelen, verkeersmak maken, etc. Kijken naar wat je paard aangeeft en of hij klaar is voor wat anders/meer. En daarbij en/of daarna of zelf goede hulp zoeken of het inrijden laten doen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:28

Die van mij is nu ook 4.5 dat ik hem kocht was hij wel al "beleerd".
Echter was de basis zo slecht dat we helemaal opnieuw zijn begonnen.

Ik heb nu grondwerklessen, die inmiddels combi lessen zijn geworden.
We zijn echt met de echt basis begonnen, stilstaan, voorwaarts, zelfstandig lopen etc. Na verloop van tijd ook het plaatsen van de schouders etc. Inmiddels zit ik er weer op en heeft alles van de grond zoveel geholpen. Instructrice kan hem nu met alles vanaf de grond helpen. En ik kan heel makkelijk helpen met mijn zweep om hem bijvoorbeeld niet over zijn schouder heen te laten vallen.

Mijn instructrice vind ik meer dan geweldig en geeft op opleidingen. Indien je interesse hebt kan ik haar contact gegevens naar je doorzetten.