Probleem met leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_2003

Probleem met leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 21:59

Hallo allemaal
Ik heb een pony en die wil ik leren wijken. Ik heb alleen een paar probleempjes. Ik heb al geprobeerd om zijn hoofd naar buiten en kont naar binnen en dan wijken op de hoefslag zeg maar. Omdat hij het niet begrijpt gaat hij steigeren moet ik hem daarvoor straffen? Als hij een paar pasjes goed doet beloon ik hem natuurlijk. Maar als ik het wil proberen zonder de hoefslag en ik geef maar een klein beetje been om opzij te gaan draaft hij al aan. Als ik dan weer aan de teugels trek en opnieuw probeer gaat hij er weer vandoor. Wie kan bij alsjeblieft helpen? Alvast bedankt.

hamsterfan

Re: Probleem met leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:02

Ik denk dat les nemen een goed idee is :)

LoveBodin

Re: Probleem met leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:33

Zo te horen heeft je paard nooit zijdelingse hulp geleerd..
Been=voorwaarts denkt hij nu. En dan is het vrij logisch dat hij 'boos' wordt als je remt én gas geeft tegelijkertijd.
Ik zou ook een instructeur zoeken die je hierbij verder kan helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:46

Demi_2003 schreef:
Hallo allemaal
Ik heb een pony en die wil ik leren wijken. Ik heb alleen een paar probleempjes. Ik heb al geprobeerd om zijn hoofd naar buiten en kont naar binnen en dan wijken op de hoefslag zeg maar. Omdat hij het niet begrijpt gaat hij steigeren moet ik hem daarvoor straffen? Als hij een paar pasjes goed doet beloon ik hem natuurlijk. Maar als ik het wil proberen zonder de hoefslag en ik geef maar een klein beetje been om opzij te gaan draaft hij al aan. Als ik dan weer aan de teugels trek en opnieuw probeer gaat hij er weer vandoor. Wie kan bij alsjeblieft helpen? Alvast bedankt.

Paard dat zegt : "baas ik snap je niet", straf je niet. Jouw verantwoordelijkheid als ruiter om paard dingen zo te leren en te vragen dat hij die opdrachten kan uitvoeren.

Begin eerst met wijken van voorhand en achterhand op de grond. Pas als die 2 oefeningen apart correct gaan, ga je die combineren via 1 pasje van elk om en om tot wijken langs de wand en daarna zonder begrenzing van de wand. Pas daarna weer onder het zadel deze oefeningen vanaf de eerste (dus keertwendingen voor en achterhand) via beenhulpen en dus wijken voor eenzijdige kuitdruk de controle over verschillende lichaamsdelen combineren tot wijken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:01

Begin aan de hand. Door middel van je hand te gebruiken als aanspoormiddel kun je in kleine stapjes spelenderwijs beginnen met zoals het wijken aan de kant (kont naar binnen en voorhand op de hoefslag houden) en gewoon wijken aan de hand, naar binnen en naar buiten.