inrijden shet.

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LittleCastle

inrijden shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 10:24

hoi,

ik wil graag een shet inrijden die ik verzorg, maar het verloopt allemaal een beetje moeizaam op het moment.

Ik pas er nog net ( of net niet ) meer op. Ik neem mijn buurmeisje van 5.5 soms mee, maar die kan nog niet rijden dus dat is ook niet echt een optie.

het zit zo.
als je erop gaat zitten wil ze niet vanuit zichzelf lopen... er moet dus steeds iemand naast lopen of ervoor zodat ze die kan volgen. :( Als dat niet kan gaat ze stil staan en verzet ze geen stap meer. ik heb het eens geprobeerd met een zweepje, maar dan begint op haar plaats te steigeren of te bokken. ( wat ik overigens wel uit kan zitten )maar mn buurmeisje van 5.5 jaar natuurlijk niet... :Y) hoe los je dit op?

ik kan haar wel zonder problemen longeren met zadel, maar als er iemand op gaat verzet ze geen stap meer voordat je er naast gaat lopen... ik kan wel lange lijnen met haar en ze kan ook prima een sprongetje.

ik heb haar laten onderzoeken, niets met de rug en ook nergens pijn. ze is kerngezond en goed op gewicht.
ze staat 24/7 buiten en is 16 jaar.

Yenni

Re: inrijden shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:39

Ervaren iemand erbij. Dit gaat helemaal mis zo

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:45

met 1.55 en 40 kilo pas je er niet meer op wat ook al in ander topic gezegd is dus zou is wat minder eigenwijs zijn

kerstmuts

Melissa1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:48

SandravdB schreef:
met 1.50 en 40 kilo pas je er niet meer op

Ligt er maar net aan hoe de verhoudingen zijn en of je een grote shet hebt.
110cm of 80cm scheelt veel.

Edit.

Het mij wel verstandig om er even iemand bij te halen die er weet van heeft hoe het werk. :)
Laatst bijgewerkt door Melissa1996 op 26-11-17 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Mallow Lizzy Lot's Zaïra Liz

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:48

Geen wonder dat de eigenaren je er niet alleen bij willen hebben. Je bent gewoonweg te jong om dit zelf te kunnen doen, te weinig ervaring. En om een kind van 5 er op te zetten van een ander zou ik ook echt niet blij van worden.

Gewoon een echt ervaren persoon erbij en zelf niet meer op gaan zitten.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:49

in een ander topic zegt ze dat ze in eerste zit en daar staat ook ergens hoe groot en zwaar ze is en dat shet 105 is

kerstmuts

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:00

Ik zou er niet meer op gaan als je er net of net niet meer op past. Ik ben daar altijd voorzichtig in. Op onze shetten van 98 cm rijdt onze oudste dochter van 10 (gisteren pas 10 geworden), 1.35 en ongeveer 28 kg al een tijd niet meer. Officieel zou het nog kunnen, maar ik vind niet dat je de grens op moet zoeken van ''het past nog net''. Helemaal niet als je de pony gaat inrijden.

Daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde is van inrijden als je er zelf niet meer op kan. Ook zou ik zeer zeker aan de moeder van dat meisje vragen of zij het goed vindt dat haar 5,5 jarige dochter zit/rijdt op een pony die niet echt ingereden is!

Ik zou er inderdaad iemand bij halen die het vaker gedaan heeft op een rustige, vriendelijke en verantwoordelijke manier.
Ook zou ik eerst zou ik met longeren en lange lijnen zorgen dat de stemcommando's (stap, draf, galop, ho) zijn. Daar heb je alleen maar profijt van. En als je echt wilt gaan inrijden op zoek naar een ruitertje die kleiner en lichter dan jou is, maar wel ervaring heeft (en dat is vaak moeilijk te vinden)

Maar ik zou mezelf eerst een afvragen waarom je de pony in wilt (laten) rijden.

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:54

Doe maar niet meer.
en met een zweepje? ben je gek?
dat beestje moet eerst wennen aan het zadel
en absoluut niet met een zweepje!!!
verdorie! dit gaat helemaal mis zo!
of stop ermee, of vraag hulp!
dit is niet leuk voor jou en het beestje

Mere, voor altijd in mijn hart

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:46

Ik zou hier eerst een (volwassen) ervaren persoon bij halen.

Ik denk dat er pure miscommunicatie tussen jullie optreedt. Voorbeeld: jij geeft been, pony denkt: oké, wat wil je? Jij denkt: waarom reageert ze niet? Pony krijgt een tik en snapt er de ballen niet van. De reactie op de, voor haar plotselinge, tik is vervolgens bokken/steigeren.

Zoals ik al zei, haal er alsjeblieft een ervaren persoon bij voor de veiligheid van jezelf maar ook van je pony. Een ervaren persoon kan je hier in begeleiden.

Verder vraag ik me af wat er besproken is met de eigenaar.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie