Wat te doen met oud paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 14:16

Hey, ik heb een verzorgpaard en hij is 27/28 jaar oud. Ik doe al met hem wandelen en soms fietsen, poetsen en vrijheidsdresuur. Ik ben nu op zoek naar iets nieuws wat ik met hem kan gaan doen. Weten jullie misschien nog leuke dingen die ik kan doen of wat vrijheidsdressuur trucjes? Hij kan nu voetje, buigen, kusje en fleemen. Groetjes Kirsten

Kairos
Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:21

Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:23

Ik zou het lekker houden bij poetsen en wandelen.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:34

Kairos schreef:
Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)


Schriktraining?
:')

Serious?

Kairos
Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:38

Knert schreef:
Kairos schreef:
Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)


Schriktraining?
:')

Serious?

We hadden een 28 jarige die aan de kletter ging tijdens de schriktraining hier op de manege hoor :') Dat ze oud zijn wil niet zeggen dat ze nergens meer bang voor En als ts zich verveelt, waarom niet :')

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:01

Intrinzen

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:18

Kan je er niet meer op? Anders is lekker buiten stappen ook erg leuk. En anders misschien samen met hem oefenen aan de lange lijnen erachter lopen zodat jullie uiteindelijk samen de bak kunnen slepen met een pallet ofzo? Dan heb je echt een doel en maakt het paard zich nuttig.

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 22:18

Kairos schreef:
Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)
ik heb helaas geen vervoer maar anders had het wel heel leuk geweest.

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 22:21

Dorine92 schreef:
Kan je er niet meer op? Anders is lekker buiten stappen ook erg leuk. En anders misschien samen met hem oefenen aan de lange lijnen erachter lopen zodat jullie uiteindelijk samen de bak kunnen slepen met een pallet ofzo? Dan heb je echt een doel en maakt het paard zich nuttig.

Nee helaas kan dat niet meer. Anders had ik dat heel graag willen doen.
kirsten251 schreef:
Kairos schreef:
Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)
ik heb helaas geen vervoer maar anders had het wel heel leuk geweest.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:33

ik doe zelf met mijn 29 jarige verzorgpony verschillende dingen misschien dat jij het nog niet doet :)

poetsen
knuffelen
vrijheiddressuur
grondwerk
kleine buitenritjes (mn vp is denkt dan dat ze een paard van 5 is ofz haha)
longeren (als ze daar zin in heeft)
bij haar in de wei fotos gaan maken en met haar gaan tutten
vlechten
en gewoon wat kloten in de bak zegmaar :D

volgensmij heb je hier niet veel aan maar oke, veel plezier!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:38

Ik ken iemand die zei dat als haar paard oud werd en niet meer bereden kon worden dat ie naar de slacht gaat, want ja kost alleen maar geld en je hebt er niks aan....is dat geen optie?

Hahaha grapje! Ik vond die opmerking schandalig natuurlijk.

Ik zou het ook houden bij wandelen, poetsen en knuffelen en verder lekker van z'n ouwe daggie laten genieten

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 22:51

Cinnepin schreef:
Ik ken iemand die zei dat als haar paard oud werd en niet meer bereden kon worden dat ie naar de slacht gaat, want ja kost alleen maar geld en je hebt er niks aan....is dat geen optie?

Hahaha grapje! Ik vond die opmerking schandalig natuurlijk.

Ik zou het ook houden bij wandelen, poetsen en knuffelen en verder lekker van z'n ouwe daggie laten genieten

Oke ik schrok al Ik vindt dat inderdaad echt geen oplossing want dat paard verdiend dan ook een mooi afscheid want die heeft al die jaren veel gewerkt. Het is echt een schat van den beestje dus dat gaat hopelijk nooit gebeuren. Zijn eigenaar kwam ook nooit meer hoog hit een keer in de maand en ik verzorg hem nu een jaar en heb die man een keer gezien terwijl ik haast elke dag ga nu. Ik had gehoord day hij het niet naar zijn zin had en in de winter staat hij niet op de wei maar op een afgezet stukje beton buiten dus hij kreeg dikke benen. Ik wandel nu vaak en poetsen en al die dingen en vrijheidsdresuur

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:53

Knert schreef:
Kairos schreef:
Schriktraining, wandeling in een andere omgeving (als je vervoer hebt)


Schriktraining?
:')

Serious?[/quote
We hadden een 28 jarige die aan de kletter ging tijdens de schriktraining hier op de manege hoor :') Dat ze oud zijn wil niet zeggen dat ze nergens meer bang voor En als ts zich verveelt, waarom niet :')



Nou daarom juist!
Waarom een oudje onnodig laten schrikken?
Voor wat? Om hem te trainen voor ‘later’??

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 22:55

Ik ga zeker geen schriktraining doen daar is hij te oud voor en kan zo ie zo niet wat hij staat op een prive stal en ik vind het ook zielig

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:25

In de bak oefenen met alleen een nekcrope? Dan wel als de draad vast zit zodat hij niet weg kan

evienne
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:33

Schriktraining zou ik inderdaad maar niet doen, wie weet heeft hij hartproblemen waar je niks van weet.

Als je een weiland of bak hebt, zou je dubbele longe of lange teugel kunnen proberen? Dit kan gewoon lekker rustig in stap of een klein drafje, erg goed om de communicatie te bevorderen d.m.v. je houding en stem, en hem een beetje lenig te houden. Je kan er obstakels bij gebruiken zoals slalom, pad tussen hooibalen, of cavaletti.

Maak een zwarte pieten- of kerstmuts voor hem en jezelf en ga bij een bejaardenhuis, school of voedselbank langs met snoepjes, met een longeersingel en tassen kan hij de last dragen. Alleen als ie heel braaf is natuurlijk. Je kan sowieso eens informeren of er eenzame mensen in je buurt wonen die het leuk vinden eens een paard aan de deur te hebben. Kan heel therapeutisch werken om gewoon te aaien en zijn warmte te voelen.

Wees creatief, met mijn oudje van 1.81m ging ik bijvoorbeeld bomen snoeien, en hij vond het super om af en toe een kind op zijn rug te hebben, mijn mini shet draagt mijn boodschappen naar huis, maait mijn gazon en gaat mee hardlopen (ze kan zelfs los).

Het belangrijkste is toch je gezelschap, ik denk dat 'ie heel blij met je is.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat te doen met oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:56

Bij zo’n oudje mag je er rustig vanuit gaan dat hij op minst iets artrose heeft (meestal hebben ze flink artrose, kun je zien aan flinke stijfheid of zelfs kreupelheid) en dus dat bewegingen die anders zijn dan het gewone stappen / draven / galop best pijn kunnen doen. Houd daar rekening mee als je oefeningen verzint voor de vrijheidsdressuur. Dingen als de berggeit en buigen kun je dus beter overslaan.