Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gillbo schreef:Les nemen doet ze al, wat zeggen ze daar dan of doet hij dat daar niet.
Ik denk dat er veel miscommunicatie is en jullie elkaar niet goed begrijpen.
Daarom is goede les wel belangrijk
Het zadel lig verder wel goed? De pony heeft geen rugpijn waardoor hij zo gaat rennen en zijn hoofd omhoog steekt?
sardientje schreef:voor stelling. niet trekken maar kneden.
sardientje schreef:Hij gaat dan stokstijf stilstaan en doet niks meer. Dan ineens springt hij heel snel met vier benen in de lucht of springt hij opzij.
Of hij schrikt en schiet vooruit of wijkt ineens uit.
Ook bouwt hij heel veel spanning op.
Makkelijk gezegd - hebben jullie enig idee waar die spanning vandaan komt...?Citaat:Telkens in de bak gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij rennen, en wat we ook proberen, hij wilt niet rustiger gaan. Ook krijgen we zijn hoofd niet meer naar beneden.... hij is echt mega sterk in de nek.
alleen de trucjes - Citaat:En dat hoofd omhoog en rennen, en dat schrikken van alles en niets, dat is het ergste.
We hebben al zo veel geprobeerd! Thiedeman, martingaal, of zonder een van die dingen, niks helpt. Ook kneden met de handen niet. Als hij zonder iets rijd dan gaat het wel goed, alleen dan wil hij niet aan het werk.
Citaat:Dingen die we uit kunnen proberen om hem lager te laten lopen (stelling), minder te laten rennen, en minder te laten schrikken.
Ik hoor het graag!
Groetjes Sarien.
Janneke2 schreef:sardientje schreef:Hij gaat dan stokstijf stilstaan en doet niks meer. Dan ineens springt hij heel snel met vier benen in de lucht of springt hij opzij.
Of hij schrikt en schiet vooruit of wijkt ineens uit.
Ook bouwt hij heel veel spanning op.
Ik gok, dat de spanning oploopt, en dat hij dan op gegeven moment in de freezetoestand komt.
Zo ja: voorkomen van de freeze is het devies.
Makkelijk gezegd - hebben jullie enig idee waar die spanning vandaan komt...?
(Idd: pijn? Zadel...? DA...?)Citaat:Telkens in de bak gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij rennen, en wat we ook proberen, hij wilt niet rustiger gaan. Ook krijgen we zijn hoofd niet meer naar beneden.... hij is echt mega sterk in de nek.
....veel mensen in de hippische wereld kennenalleen de trucjes -
"als een paard zijn hoofd laag heeft, holt hij niet weg" - dat is waar.
Bij een schrikkend paard het hoofd omlaag trekken is kolder. De druk en eventueel de pijn werken niet in je voordeel bij een vluchtdier...
Bij een gespannen paard kan het omlaag vragen van het hoofd zinnig zijn (= hals strekken, ook bij grondwerk, op stal etc.).
En ieder paard is mega sterk, tenzij je verkapte martelmethoden gebruikt (praam, stang, slofteugel, etc.) lukt het niet.Citaat:En dat hoofd omhoog en rennen, en dat schrikken van alles en niets, dat is het ergste.
We hebben al zo veel geprobeerd! Thiedeman, martingaal, of zonder een van die dingen, niks helpt. Ook kneden met de handen niet. Als hij zonder iets rijd dan gaat het wel goed, alleen dan wil hij niet aan het werk.
En soms is het uitproberen - "ik let op alles behalve mijn ruiter, en als het zo uitkomt test ik mijn vermogen om voor roofdieren weg te springen".
Let op: dit is geen stoutigheid!
Paard ervaart simpelweg geen leider.
Toon dus leidersgedrag.
Wees rustig. Geef zeer vaak heel kleine opdrachten (=om te beginnen). Mijn paard komt bijvoorbeeld niet al de stal uit als de deur opengaat (al is dat de bedoeling) maar efkes 2 seconden wachten tot ik achteruit stap.
Niet mij ondersteboven lopen, geen hoofd over mij heen zwaaien. Als ik bij het poetsen 'terug' of 'om' zeg, wil ik een reactie - dat soort dingen.
En zodra ik het gevoel krijg: 'paard let op alles behalve mij': direct een wending aan de losse teugel vragen (...ik krijg dit gevoel vaak bij het losstappen, daarna niet meer...), aan de lange teugel even 1 seconde stil staan, etc.Citaat:Dingen die we uit kunnen proberen om hem lager te laten lopen (stelling), minder te laten rennen, en minder te laten schrikken.
Ik hoor het graag!
Groetjes Sarien.
Rijkunstige ontspanning kan zeker helpen!
Voltes, stelling - bedenk vooral: wending naar links is rechts stretchen. (= 'Rechts wordt langer' is een betere wending, en ontspannener dan het verkrampte 'links wordt korter'. Links "moet" even lang blijven, rechts rekt - dat is de betere wending.)
xPenny schreef:Enkel voltes rijden voor vermindering in snelheid.
janouk schreef:Eerst zeker weten dat hij medisch in orde is.
Dan check of het bit heel is. Geen scherpe randen?
Past hoofdstel en zadel?
Wat krijgt de pony dagelijks te eten? Teveel energie in het voer, leidt tot explosieve ponys.
Magnesium bijvoeren wil vaak rust brengen bij een pony. Tekort magnesium leidt tot nervositeit en schrikken.
Krijgt de pony dagelijks genoeg beweging? Staat het buiten met vriendjes?
Kortom eerst kijken of aan alle behoeftes van de pony wordt voldaan.
xPenny schreef:Pateeke,
Dat ben ik ook volkomen met je eens.
Ieder paard is anders maar had meer de intentie om een voorbeeld hier neer te zetten hoe het ook kan. Ze zal sowieso een goede lesgever gaan moeten zoeken.
Ik krijg namelijk het idee van TS aangezien ze al aangaf dat hulpteugels etc niet helpen, dat de pony een vluchtgedrag heeft gecreëerd. Ik zie heel, maar ook heeel veel mensen die alleen maar trekken en van voren willen rijden met alles erop en eraan en dan zichzelf achter de oren krabben wanneer paardlief het na 1 jaar niet meer pikt en onder het werk uit probeert uit te komen en zelfs soms gevaarlijk worden.
Door op twee lichtelijke teugels te rijden, hoe ik jonge paarden rijd, leer je je paard voelen en vanuit daaruit kun jij je aanpassen aan de pony. Maar ik krijg uit dit topic het idee dat er maar allemaal dingen aan wordt gehangen en dat er niet vanuit een beginpunt wordt gekeken.
) en ik zeg altijd dat ze de ontspanning op moet zoeken, en als hij lekker rustig loopt dat ze hem dan wat mag vragen (stelling).
(niet ik, een professioneel iemand) sardientje schreef:Ik geef haar wel eens les (ja, echt waar) en ik zeg altijd dat ze de ontspanning op moet zoeken, en als hij lekker rustig loopt dat ze hem dan wat mag vragen (stelling).
ook zeg ik echt altijd dat ze niet met haar handen moet gaan trekken omdat ze hem alleen maar vast zet, hij word er niet relaxder van en hij gaat terug trekken en harder lopen.
, in plaats van te gaan rommelen met hulpteugels enz.