Tips afvallen (gewicht) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dantalion

Tips afvallen (gewicht) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 23:45

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar goede tips en tricks om een paard (die te dik is) te helpen bij het afvallen.

Dit is natuurlijk een lang proces en bij de een gaat het sneller dan bij de ander, maar ik ben toch wel benieuwd wat voor tips en tricks jullie hebben en voornamelijk van degene die hier ervaring mee hebben wat jullie gedaan hebben om je paardje of een paard te laten afvallen.

Ben erg benieuwd wat jullie zullen plaatsen.

bcd94

Re: Tips afvallen (gewicht) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 04:01

Gaat het om heel erg overgewicht of mogen er wat kilootjes af?

Wat en hoeveel voer krijgt je paard nu?
En hoeveel beweging krijgt je paard?

Wat helpt is van de wei afhalen/alleen op de wei als het fructraan laag is/met graasmasker de wei op evt gecombineerd met korter de wei op. Ook kun je kijken naar wat voor soort gras je hebt, Engels raai gras is bijvoorbeeld helemaal niet zo geschikt voor paarden, dit is koeiengras, als je op pension staat word dit alleen wel erg lastig om te veranderen.
Als de mogelijkheid er is zet je paard dan in een ruime paddock met het water aan de ene kant en het hooi aan de andere kant, dat stimuleert toch om te lopen elke stap is er weer een moet je maar denken. In een paddock paradise is nog beter voor het aantal kmers wat ze afleggen zonder dat jij daar wat voor hoeft te doen.

Kijk goed naar wat voor ruwvoer je voert, je hebt heel arm ruwvoer dat is ideaal want je kan gewoon grote hoeveelheden geven. Met rijker hooi moet je je porties kleiner gaan maken dat zou ik zelf niet doen.
Je kunt het hooi ook laten weken in water dan gaan er suikers uit maar er gaan ook andere voedingsstoffen verloren.
Ik zou dus kiezen voor arm hooi, dit kun je evt voeren vanuit een slowfeeder.

Kwa krachtvoer zou ik alleen een vitamine korrel geven.

Kwa beweging is een lang stuk stappen op actief tempo heel goed, werkt het beste als je een buitenrit maakt, in de bak zolang stappen is zowel voor je zelf als voor je paard erg saai. Ga gerust 2/3 uur lekker door stappen met je paard.

Verder kunnen bijvoorbeeld balkjes draven of in uitjes laten springen ook effectief werken, sowieso voor een gespierde achterhand is dit heel goed! Hoe meer spieren je paard heeft hoe meer er kcal er verbrand worden in rust.

Logeren met dubbele lijnen heeft hier ook wel wat geholpen.

Eigenlijk is de theorie simpel minder (rijk) eten meer beweging maar in praktijk is het zo makkelijk nog niet.

Succes

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 04:33