Mijn verzorgpony en ik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleCastle

Mijn verzorgpony en ik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 18:53

Ik ga jullie het hele verhaal over mijn verzorgpony vertellen, en waarschijnlijk ook op de hoogte houden wat er nu gebeurt. [updates] dus. Ik zou het leuk vinden als je het volgt, en me tips geeft!

info die je even moet weten voordat je het leest
!aljeblieft zeg even als je me volgt, even ik volg, of ik kijk mee is goed!! Dankje!!
1. Ik was 8, *\%/* ik mocht alles doen met die pony, maar ik maakte zeker fouten. Ik besef me ze nu wel :)
2. De pony was 14, maar nog nooit ingereden of bereden. O:)
3. De pony is een merrie, en heeft een aantal veulens gehad, maar de laatste 2 waren doodgeboren, dus ze hebben haar erna nooit meer laten dekken. Y;(
4. De pony was van een meisje geweest ( de dochter van de mensen ) maar die was nu studeren.
5. De pony staat 24/7 op de wei, en heeft wel een schuinstal, war ze overigenens nooit staat. Er is geen bak, longeerring of iets anders. Ik doe ALLES in haar weide.

hoe het begon
ik wilde al een tijdje graag een verzorgpony. Ik reed op een manege 20 min rijden van mijn huis, dus daar eentje leasen of verzorgen was niet echt een optie. Mijn vader en moeder liepen een keer een rondje door ons dorp, en kwamen langs een shet, die er niet al te best uit zag. Ze kwamen thuis, en zeiden dat ik het daar misschien kon proberen :) ik fietste erheen met mijn 2 jaar oudere zus, en ik wilde het vragen, alleen durfde zij niet mee, en durfde ik ook niet, want ik wilde dat ze mee ging :P ik was 8 :j ik ging dus even later met mijn vader, en het mocht! Ik mocht 2x per week komen, en alles met haar doen! Ik was zo blij! *\o/*

het begin
De eerste keer dan ik erheen ging, was het winter, en haar hele wei was een modderpoel. Ik ging haar lekker poetsen, en kennis met haar maken. Ze was lief, maar kende niets. Ik ging er elke week heen met mijn zus, en we deden veel met haar. We poetsten, vlechttenn al konden we het niet :) en we stapten en draafden met haar aan de hand, en toen we voor de eerste keer iets van springen probeerden, legden we een heeeel dun takje op de grond, op twee mini steentjes... :n en verwachtte dat ze wel zou zou springen, maar ze liep er ( duh ) gewoon doorheen. Dus wij dachten: deze pony kan echt HELEMAAL NIET springen. 8)7 maar dat was verkeerd, maar daar kwamen pas later achter :=

iets daarna
We begonnen met galopperen op een lange zijde van de wei, maar we renden ervoor waardoor ze dus echt niet ging galopperen.. duh. Maar wij wisten dat niet := voel me nu zo dom :=
Een keer gingen we een soort van longeren, maar dat deden we aan een halstertouw... veel te kort dus... := maatje ze draafde op een of andere manier toch als we het wilde, en we wilden ook galopperen _O- dat ging dus echt niet aan zon kort touwtje, maar nee, dat wisten we niet 8)7 ze bokte, en we dachten dat ze niet kon galopperen _O- :=

2 maanden later
Ik kwam erachter dat ze nog een langer touw hadden! Wow, misschien kon ze daaraan wel galopperen! ( ja, dat was een longeerlijn, maar daar had ik toen geen benul van ) ik had nog nooit gelogeerd en de pony ook niet, dus een grote uitdaging. Ik ging naar mijn tante, en ze legde me uit hoe je moest longeren, maar haar paard kende alles natuurlijk al, want die loopt Z dressuur :):) maat ik ging dus aan de slag, en wonderbaarlijk ging het best goed! Ik had een lange dressuur zweep gekocht ( geen longeerzweep, maar zon rijzweep :)F Haha ) ze deet het steeds beter, en begon te luisteren! Ze kon alle gangen al, maar wilde nooit langzaam := stappen en stoppen was dus echt moeilijk. In het begin ging ze ook rengalloperen, en stopte niet meer.. := -O- we reden ook wel eens, maar eigenlijk totaal niet verantwoord. Ik ging er zonder zadel op, de pony met een halstertouw en een halster om mij vast te houden. Mijn zus hield haar vast, en zo gingen we stappen en draven... %) niet zo slim dus... ik reed pas 2 jaar ofzo en ik had nog maar 2/3x Oo de manege zonder zadel gereden..

bijna 1 jaar met haar
Mijn zus ging nooit meer mee, en ik begon en minder lol in te krijgen, wat de pony merkte. Mijn zus ging naar de middelbare, en ja, pubers he :wave: ik ging altijd in m'n eentje, weer of niet, ik ging toch. Ik vond het zielig om niet te gaan. Maar het ging niet zo goed, en we kwamen in een dip. -O-

iets na 1 jaar verzorgen
Het ging beter, ik had iemand van school gevonden die ook reed, die wel mee wilde! Ze ging een keer per week mee, maar ik had een hele klus aan haar.. %) ze zadelde haar pony op die manege niet zelf op, en wist niet hoe je moest poetsen, een halster omdoen, en al het andere := ik wel +:)+ dus ik leerde het haar. Maar eigenlijk was ze bang voor de pony, en dat voelde ze ook ( slimme pony is ze ook <3 ) ze hokte als ze kwam met mij, en liep dan met een rap tempo naar mij toe.. zij werd daar meer onzeker van, en op een gegeven moment, hoorde ik niets meer van d'r, omdat ik haar niet meer belde om mee te gaan, en ze zelf ook geen contact opnam met mij.

nadat zij niet meer holp.
Het ging heel goed, en ik had een hele gave set als mijn enigste kado voor mijn verjaardag gekregen!
Er zat een zadel in, en hoofdstel, peesbeschermers, een dekje, een halster en een poetskist met spullen!
Alles voor maar €160! Ben er nogsteeds heel blij mee! Oke verder naar het verhaal :)F ik kreeg ook nog een longeerzweep, want voor die korte was ze bang geworden.( De lange vind ze niet eng, omdat ze die goed kan zien ) ik deed het zadel op, en ze deed alsof ze het niet merkte! Ik was zo trots op haar! Ze liep gewoon haar rondjes, en was zo braaf! ( 2 bokjes, en ze was gewend :):) )

een beetje later
Mijn tante was langs geweest bij haar, en vond het zadel en hoofdstel prima passen. Ik was heel blij, en we gingen verder met trainen! Ik deed voor het eerste het hoofdstel in met het halster erover en ging ermee longeren zodat ze eraan kon wennen. Ze bleef wel steeds kouwen, maar ik vond het prima. Langzaam maar zeker ging ik haat inrijden. ( ook dit had ik nog nooit gedaan ) ik begon met leunen, en ging op gegeven moment rustig zitten. ( als ik op haar zat, wat altijd een van mijn ouders erbij!! ) Rondjes stappen aan de hand, en zo. Rustig aan gingen we ook los springen. ( wel aan een halstertouw soms ) we hadden takken en bakstenen, en een soort cross boomstam die verrot was en omgevallen, dus daar sprongen we over.

over het springen
Het bleek dat ze eigenlijk heel goed kom springen, en er een perfecte bouw voor had. Ook iedereen die haar nu nog niet, zegt:" wat een mooie sport pony! Het lijkt wel op een welsh" toch komt ze van een 100% volbloed shetten fokkerij := _O- ze sprongen zo 40/50 cm met haar. Ze deed het heel goed, en pakte alles snel op.

rijden met opa
Mijn opa weet veel van paarden, want die ging vroeger altijd mee met mijn tante naar concours toen ze klein was, en hielp haar altijd. Hij kwam elke week ( 30 minuten rijden ) naar mij toen Ok me te helpen met haar, aan de hand, los, en soms wat draven. Ze heeft nooit erg raar gedaan, en het ging echt heel goed. Alleen los vond ze soms eng, omdat ze het dan allen moest doen. We reden haar in weer in wind, en zelfs een keer in de sneeuw! <3 alleen mijn opa gaf me veel kritiek, waardoor ik een keer heel boos ben geworden, en hem een tijdje niet meer mee vroeg. Heb nu spijt := :(

2e dip
Het werd diep winter, en slecht weer. Ik kon weinig rijden, en ze begon het niet meer leuk te vinden. Als ik op haar zat ging ze stilstaan, en wat je ook deed, ze verzette geen stap meer als je erop zat... i, vond het echt niet meer leuk... ik zette wel door, en ging toch elke week, maar ik reed niet meer. Het ging wel beter, maar nooit zoals eerst.. :(

dichtbij nu
Het werd zomer, en ik ging weer een keer op haar rijden. Ze vond het leuk! Ze deed weer mee, en stapte lief rond, alleen los vond ze weer erg lastig. Dan stond ze WW'er stil, en wachtte daar tot je afstapte en stopte.. maar verder was ze heel Lief :# een tijdje is mijn buurmeisje van toen acht mee geweest, maar dat klokte ook niet zo tussen haar en de pony. := zelde probleem als de vorige want ze had nog nooit paardgereden, allen 1x in het circus, dus weer moest ze alles leren -:) ik longeerzweep met haar, ze liep soms aan de teugel aan de longe, en we reden veel. Ze was gewend aan het hoofdstel, al kauwt ze nogsteeds erg als ze loopt. Als ze stilstond niet, want dat sliep ze half <3 ze houd van poetsen.

jeej! Zus mee!
Mij zus ging weer even mee, en het ging samen heel goed! De pony loopt erg goed, en het rijden ook. We sprongen veel met haar, omdat m'n zus het erg leuk vond, en de pony ook. We springen soms 60 en een paar keer in uitjes, oxer van 70 cm en stijlsprongen. Nu gaat zij dus mee, en mijn andere buurmeisje van 5. Ook zij weet niets van paarden maar heeft er echt heel veel lol in, en de pony vind haar heel leuk, want er zit veel enthousiasme in. Ze is jong, en rijd dus eigenlijk niet, maar zit er soms op in stap, en doet wat slalommen enzo. Ook daar is altijd een volwassene bij :)ddd nu loopt ze ook onder het zadel aan de longe, en soms zit ik erop aan de longe! Ze kan nu al draven en stappen aan de longe, al hebben we het nog maar 2 keer gedaan. Ze is altijd heel leergierig geweest, en we hebben een goeie band. Ze is nu dus al bijna ingereden, en een paar maanden, en dan dan is ze doorgereden :)F zo trots! Van een meisje dat niets wist over inrijden en een onbeleefde pony, naar een heel goed resultaat! We leren zoveel van elkaar, en dat is zo mooi <3 ik ben nu op vakantie en mis haal erg, maar ik he zin weer met haar aan de slag te gaan. <3

*\o/*
Ik hoop dat je je het een leuk verhaal vond, en ik zal hier ongeveer elke week een update geven als er veel mensen volgen :)F dus doe maar mee! :) tips zijn welkom. Houd het wel netjes.

Heel erg bedankt voor het lezen! En kijk zeker nog even op mijn pagina. Ik speel ook Howrse, daar heet ik pony lover.

wat extra info over mijzelf
Ik rijd nu zo ongeveer 5/6 jaar, want rijd vanaf mijn 6e op een manege, en vanaf mijn 4e al bij een Shetlander van de buren van mijn tante :j ik ben 11 en ik zit bij 13/14 jarigen in de les. Ik ben bekend met aan de teugel rijden, en ik heb inmiddels mijn 1e keer F9 diploma met een tweede plaats op een tinker! 232 pt.! Zo trots! <3 ik heb een bijrijd op de manege erbij, van een lerares op onze manege, waar ik leuk mee aan het werk kan. Het is een slecht gemanierde pony aan de hand, en onder het zadel voelt hij goed bij wie hij erg vervelend kan zijn. Alleen beginners berijden hem, waardoor hij steeds vervelender werd, en dus vroeg ze of ik hem wat meer wilde rijden. Ik rijd hem soms met slofteugel, want hij is lastig naar beneden te rijden. Hij doet jet nu erg goed, al is hij nu net 1 week kreupel geweest. ( hij is nu beter. )
Dat was het wel zon beetje

Doei!

LittleCastle

Re: Mijn verzorgpony en ik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 08:38

Niemand volgt? -O-

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:39

Ik volgg

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:23

Volg :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:39

Ik ben ook wel benieuwd!

Moet je niet enorm lachen als je alle fouten erkend die je een paar jaar geleden nog hebt gedaan bij die pony? :P

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:11

AlwaysH schreef:
Ik ben ook wel benieuwd!

Moet je niet enorm lachen als je alle fouten erkend die je een paar jaar geleden nog hebt gedaan bij die pony? :P

Ja, nogal :+ maar ik heb er ook van geleerd :)

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:19

Leuk verhaal alleen mis ik nog foto's. Ben nou wel erg benieuwd naar haar .

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:39

Wijsje: ben ermee bezig.. heb alleen geen idee hoe je het erin moet zetten via iPad :x

Ik ben gisteren nog even geweest, de eerste keer weer na de vakantie.
En nou, je raad het misschien al. DIK! Het is een shet die 24/7 op de wei staat, maar nu lijkt ze echt zwanger := Nouja, we moeten snel weer aan het werk!

Ik heb haar lekker gepoetst, staart bijgeknipt ( sleepte over de grond.. ) en toen even mee gewandeld. Ik dacht: ' oh, ze is best braaf, zal ze niet zo veel energie hebben? ' dus ik ging een stukje draven aan de hand. Je raad het al, ze begon direct te bokken en te doen :)F dus, ik ging d'r maar even longeren.

Nou is het vanaf het begin een gewoonte geweest om in het begin even lekker uit te razen, en dan aan het werk te gaan, wat ze nu wel erg serieus nam. VOLLE RENGALOP, met rare sprongen ertussendoor. Ook stond er een of ander nieuw onkruid struikje, waar ze steeds overheen wilde springen :=

Toen ze eenmaal uit was geraakt, kwam ze tot rust in een lekker drafje, en ik meerder haar om om de andere kant op te gaan. Ze vind rechtsom lastig, dus in het begin liep ze gewoon dicht achter mij aan, en ze niet naar buiten ging, maar ik heb haar even stilgezet, weggelopen, en in het midden gaan staan, en voorruit gezet. Nou, en toen begon het opnieuw, weer een gekke 5 minuten *\%/*

Ik kon niet zo lang ( uurtje ) dus daarna nog wat "balkjes" ( Gwn takken := ) gedraaft.
( heeft er iemand tips om een goedkope balk/hindernis te kopen? :# )
Even een sprongetje gemaakt, wat prima ging.

Nog even iets waar ik hulp bij nodig heb: soms springt ze in een keer over al de drie balkjes heen ( heel breed dus ) maar weten jullie iets om dot minder te krijgen?

---
Manege leven:
Ik kon gister niet op mijn bijrijdpony rijden, want het zoontje wilde er graag een keer zelf op.
Het had achteraf wel gekund, want hij heeft maar 20 min gereden, maarja.

Ik ben gister nog even daar geweest, hem even gepoetst, al regende het water de gang in, hadden we toch maar mooi een stal met zeezicht :=

Nog een tip nodig voor deze pony: hij bijt. In alles en iedereen. Omdat zijn baasje ( het jongentje die niet helemaal 100% is ) hem weleens eens slaat ( onbewust, kan hij niet veel aan doen ) en hij best wel ruig met de pony is, bijt ie. Hoe leer je zoiets af? Ik wandel met m, en hij moet rustig aan de hand lopen, zonder te bijten. Als hij het niet doet beloon ik, zo wel zeg ik "nee" of "eh!" . Iemand tips?

Bedankt voor het lezen, en laat vooral een leuke tip achter!

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:05

Hmm, ik zal het idd gewoon aanpakken hoe jij het doet. Dus gewoon belonen zodra die niks doet en corrigeren zolang hij wel iets doet.