onzekere pony met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

demibuitinkx

onzekere pony met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:37

hoi allemaal,

ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pony. het is een grote d pony, en als ras een arabier gekruist met een new forest, ze is 15 jaar oud en heeft zz dressuur gelopen. in het springen heeft ze ooit in haar leven L gelopen.

ik heb om de week springles, en ik heb er vanavond weer een gehad. in het begin ging ze alleen maar keihard rennen, maar sinds we een martingaal omhebben gaat dat een stuk beter. alleen nu heb ik het probleem dat ze heel onzeker is, mijn instructeur zegt dat ik haar moet helpen met vertrouwen geven in zichzelf en natuurlijk ook in mij. voorbeelden van wat ze doet zijn bijvoorbeeld, weigeren bij het balkjes draven, stil gaan staan en niet meer doorlopen en als ze dan eenmaal bij de sprong is haar benen heel hoog optrekken zodat ze de balk niet raakt.

mijn vraag is of er oefeningen zijn die ik met haar kan uitvoeren zodat ze wat meer vertrouwen krijgt met het springen? met de dressuur gaat alles trouwens heel erg goed

Bananas

Re: onzekere pony met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:34

Het kan misschien helpen om je pony een keer te longeren met balkjes, en te laten vrijspringen over lage hindernissen/kruisjes, zodat je pony vertrouwen krijgt in springen zonder iemand op de rug. Dan zal het waarschijnlijk na een tijdje ook beter en zekerder zijn als je erop zit. Je kan ook tijdens de dressuur een keer een paar balkjes neerleggwn of een laag sprongetje. Dan focust ze zich niet teveel op het springen en neem je het gewoon mee in een figuur. Martingaal vind ik trouwens geen oplossing voor altijd...

demibuitinkx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 19:32

Bananas schreef:
Het kan misschien helpen om je pony een keer te longeren met balkjes, en te laten vrijspringen over lage hindernissen/kruisjes, zodat je pony vertrouwen krijgt in springen zonder iemand op de rug. Dan zal het waarschijnlijk na een tijdje ook beter en zekerder zijn als je erop zit. Je kan ook tijdens de dressuur een keer een paar balkjes neerleggwn of een laag sprongetje. Dan focust ze zich niet teveel op het springen en neem je het gewoon mee in een figuur. Martingaal vind ik trouwens geen oplossing voor altijd...

Heel erg bedankt voor de tips, ben alleen bang dat als ik met haar ga longeren over balkjes dat ze die balkjes gaat weigeren. Heb net ook nog rustig geoefend met over balkjes draven stappen en galopperen, ging heel goed behalve de timing. Daar moet ik zelf trouwens ook nog aan wennen omdat ik hiervoor een B pony had en die neemt natuurlijk veel kleinere stappem

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:43

Hoi hoi, misschien heeft het gewoon nog even tijd nodig. Jullie kennen elkaar nog niet zo heel erg lang tenslotte en misschien heeft ze nog wat tijd nodig om het leuk te gaan maken (ehm...vinden :) )? Als ik hoor dat het werk over balkjes al best heel goed gaat al rijdend, dan komt de rest hopelijk ook wel :)

jorike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:17

Misschien weer bij het begin beginnen? Balkjes stappen, eerst 1, dan 2 enz. Daarna balkjes draven ook weer eerst 1 enz. Goed belonen als je pony het doet en misschien een zweepje erbij houden voor als je pony nog een beetje twijfelt. Gewoon een klein tikje geven en niet gaan slaan. Als jij denkt dat je pony en jij er klaar voor zijn een klein kruisje springen. Misschien ook goed om eerst haar energie eruit te rijden of te longeren voordat je gaat springen. Veel succes!❤️