Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LoveBodin schreef:Het probleem is dat je veel minder ruimte in de lepel hebt. Ga je hoger springen, is er kans dat je op de lepel landt. Dat is niet alleen vrij pijnlijk, maar ook slecht voor je zadel en de rug van je paard.
Voor lage hindernissen, waarbij je niet ver uit het zadel hoeft, is er geen probleem. Het izt niet fijn (de wrongen zijn niet bedoelt om kort te zitten), maar slecht voor de rug zal het niet zijn. Je landt immers gewoon ín het zadel. En zolang je niet met een harde klap in het zadel landt (of op de lepel) moet het zadel dat prima aankunnen.
Als ik hoog spring en niet op de lepel beland kan het dus ook geen kwaad? Dit vraag ik me gewoon af want je weet van tevoren natuurlijk niet hoe je land
antje_vip schreef:Ik weet niet hoe hoog jullie springen, maar op een gegeven moment zit een dressuurzadel echt niet meer lekker, vooral als je 1 met gedwongen zit hebt. Dan zou ik vragen of ik zelf een spring/vzh zadel zou mogen kopen (uiteraard 1 die past en waarmee je mag rijden van de eigenaar). Het zadel blijft van jou en kan je gewoon weer verkopen als je stopt.
Slecht voor het paard lijkt me niet, maar het is voor het paard wel fijner als jij netjes kan meebewegen
LoveBodin schreef:Wat noem jij hoog?
Want als je beugels echt korter gaan, dan kan je al niet meer goed zitten in zo'n zadel! En dat is voor jou als ruiter erg vervelend, maar je haalt je paard ook uit balans.