15 jaar, eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pindakaa7

15 jaar, eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 12:34

(Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat!)

Hoi bokkers.
Ik mag een eigen paard/pony! Super leuk natuurlijk maar ik begin toch wat te twijfelen.
Ik ben 15 jaar en ga komend schooljaar naar de 4e klas. Ik heb sinds m'n 7e op een manege gereden en het afgelopen jaar had ik een verzorgshetlander waar ik door omstandigheden ben gestopt. Nu heb ik een leuke bijrijdpony waar ik het erg naar m'n zin heb. Maar oh wat zou ik graag een eigen paard hebben!

In eerste instantie was ik natuurlijk super blij toen ik hoorde dat ik een eigen paard mocht. Ik ben van alles gaan lezen en ik heb verschillende stallen uit de buurt gemaild met wat vragen. In princiepen zou het kunnen maar toch twijfel ik of ik het wel moet doen...
Wat als ik net een pech-paard heb die vaker niet, dan wel bereden kan worden? Zou toch jammer zijn..
Ik weet niet welke studie ik hierna wil gaan doen en ik weet niet hoeveel tijd ik dan over houd voor mijn paard. Misschien heb ik volgend jaar al niet genoeg tijd meer, in de bovenbouw schijnt het best wat drukker te worden met schoolwerk. Al valt dat bij mijn broer heel erg mee en ik leer redelijk makkelijk.

Aan de ene kant denk ik: doen! Deze kans moet ik niet voorbij laten gaan. Met het risico dat het paard over een paar jaar verkocht moet worden. Maar aan de andere kant twijfel ik dus heel erg.
Ik twijfel niet of ik wel genoeg tijd heb voor het paard, maar meer of ik nog genoeg tijd over houd voor school en studie.

Wat zijn jullie ervaringen met het aanschaffen van een eerste eigen paard op deze leeftijd? Zijn er nog dingen waar ik absoluut over na moet denken? (Behalve de kosten, hier hebben mijn ouders en ik al goed naar gekeken en qua kosten is het mogelijk om een paard te onderhouden)

Alvast bedankt. Alle ervaringen zijn welkom natuurlijk, zowel positief als negatief.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:45

Hallo! Als eerste gefeliciteerd! Super gaaf dat je het mag!

Ik ben ondertussen 16 en heb sinds een jaar een eigen pony. Ik kreeg hem ook rond deze tijd toen ik naar het 4e ging. Ik kan je zeggen dat je zelf bepaalt of het gaat. Altijd goed plannen en nadenken wat voor gaat.
Ik doe daarnaast nog voetbal dus helemaal druk maar waar een wil is is een weg ;) Dus als je het zelf ziet zitten en denkt ja ik ga ervoor komt het helemaal goed! Zolang je er maar volledig achterstaat!

Ik vind het wel een voordeel als je een gunstige stal zoekt die op je route van school ligt of in de richting. Dat scheelt je heel veel tijd en kan je nog beter je tijd nuttig gebruiken.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:47

Allereerst: wat ben jij een verantwoordelijke tiener, ik was veel impulsiever op jouw leeftijd en had geen seconde nagedacht ;-)

Ik zou goed met jouw ouders overleggen, zij kennen jou het beste en maken uiteindelijk ook de beslissing voor te kopen! Probeer ook met hun te overleggen hoe je je paard en studies zo goed mogelijk kunt combineren. Ik denk dan aan een stal dicht bij huis, eventueel vol pension (of misschien willen je ouders wel helpen in de verzorging?), makkelijk vervoer naar je paard,...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:56

Ga bij meerdere paarden kijken, vraag of je ze zelf uit het land/van stal kan halen, zelf poetsen, zelf opzadelen eventueel wel even kort voor laten rijden maar er zelf op gaan.
Nooit gelijk de trailer meebrengen, liever er zes keer langs en toch geen klik dan in een x meenemen en erachter komen dat het niet het paard is wat bij je past.
Zorg voor een ruim budget qua aanschaf, paard hoeft echt geen 10.000 te kosten maar dan word je zoekveld iets breder.
Laat het paard in iedergeval klinisch keuren door een eigen dierenarts, als je echt de sport in wilt eventueel ook de benen, rug en hals op de rontgen.
Spreek duidelijk met je ouders af, er vanuit gaande dat je nog niet alles zelf betaald, af wat hun betalen en wat je zelf betaald. Je hebt meer nodig dan het paard, goedzittend harchement is ook heel erg belangrijk, en het zadel dient eigenlijk ook jaarlijks nagekeken te worden door een goede zadelmaker.

Maak een spaarpotje waarbij je ouders en jij (als je een bijbaantje neemt) maandelijks geld opstorten waar je in iedergeval de stalling, voer, wormenkuren en smid van betaald en je de rest kan opsparen voor de hogere kosten (dierenarts/tandarts) ookal staat er in de advertentie dat het dier nooit ziek is geweest je zal altijd zien dat jij net wel die pech heb.

Wees kritisch naar het pension waar je wilt staan een goede pensionstal hoeft geen solarium, binnenbal en stapmolen te hebben de natuurlijke behoefte van een paard zij IMO veel belangrijker. Let vooral op hoeveel voerbeurten (ruwvoer) er per dag zijn, hoe groot de boxen zijn (als je hem snachts binnen wilt hebben), zijn ze donker en muf of juist licht en open? hoeveel komen ze in de winter buiten - word daar ook hooi gevoerd of staan ze 8 uur per dag maar een beetje te staan? is er voldoende weidegang - in kudde verband op grotere stukken of met zn tweeën of alleen op een postzegel? hoe is de rijbaan, is er apart ruimte om te longeren, staan er goed afgesloten kasten, mag je je eigen voer voeren, is er altijd iemand aanwezig of ligt het afgelegen in de middle of nowhere, hoever is het reizen, moeten je ouders je iedere dag brengen of kun je er gemakkelijk zelf langs.

En verder heb plezier in het zoeken naar je eigenpaard, leg je zelf vooral geen druk op dat je aan het einde van de zomer vakantie een paard wilt hebben.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:04

Super goed dat je er zo zorgvuldig over na denkt! Ik zal mijn ervaring delen.
Ik was wat jonger toen ik mijn paard kreeg, toen was ik 13. In de eerste instantie hadden wij een te jong paard gekozen (5 jaar) en is een puberend paard niet ideaal als eerste eigen paard. Ik had hiervoor ook een verzorgpaard gehad.
Nu ben ik 21 en zit in mijn tweede jaar van het HBO. Voor mij was het te veel op het HBO, je moet toch 2 uur per dag rekenen voor je paard en dan moest ik ook nog 4 uur naar school reizen. Ik begrijp nog steeds niet hoe ik dat heb gedaan :Y) En mijn paard wil graag werken en kun je niet een paar dagen stil zetten. Ik had ook bijrijders, maar die waren niet actief genoeg. Nu heb ik heel veel geluk en kon mijn paard een super plekje bij mijn tante krijgen en daar kan ze ook zolang blijven als mij dat uit komt.
Mijn advies: Reken uit hoeveel tijd je nodig gaat hebben voor je paard (ook inclusief reistijd). Kijk globaal waar eventuele scholen zitten voor vervolgopleidingen. Mocht je net als ik in een klein door wonen, zonder station, zou het handiger zijn om eventueel straks op kamers te gaan.
Ik had zelf liever een ouder paard gekozen, zodat ik er veel van kon leren en het paard ook geen energie uitbarstingen heeft als je even niet hebt kunnen rijden ( hoeft natuurlijk ook weer niet altijd zo te zijn). Ook is het handig als je ouders/ zusje/broertje het een keer van je over kunnen nemen.
Ik had het nooit willen missen om een paard te hebben, ik heb er enorm veel van geleerd en het heeft mij ook een beter mens gemaakt. Je bouwt er een enorm gevoel van verantwoordelijkheid op.
Sorry het is een beetje een lang verhaal geworden :o
Laatst bijgewerkt door ArankaM op 07-07-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: 15 jaar, eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:11

Ik had mijn eerste paard ook rond die leeftijd, ietsje eerder en dat ging prima.
Het ligt ook erg aan de stal waar je je beestje neer zet. Komen ze de hele dag lekker buiten op her land maakt het ook niet zo heel veel uit als je een keer een dag niet kan of je alleen even kort gaat om te poetsen oid.
Dat jij er zo goed over na denkt zegt denk ik al genoeg over hoe je met een paard om zou gaan en de verantwoordelijkheid die jij er voor neemt :j

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:21

Wat goed dat je er zo over nadenkt! Ik heb geen tips, maar kan wel mijn ervaring delen.

Ik heb ook op mijn 16e mijn eerste paard. Ik had echt zat tijd in de 4e, 5e en 6e, maar er waren ook klasgenoten die het veel drukker hadden; dat kan je dus zelf het beste inschatten. Ik denk dat als je het in de 3e niet erg moeilijk had met schoolwerk, het niet persé exponentieel zal stijgen qua werklast. Dat was iig mijn ervaring. Ik ging heerlijk elke middag nog uren het bos in na school. :j

Verder heb ik mijn paard meegenomen toen ik ging studeren. Wilde eigenlijk op bereisbare afstand van huis (waar paard stond) studeren, maar dat is toch anders gelopen en toen heb ik een weiland in mijn studiestad gezocht. Helaas kreeg mijn paard toen een blessure en heb ik tijdens mijn studie daardoor niet echt meer kunnen rijden, maar hem wel altijd in de buurt gehad.

Ik heb er iig zeker geen spijt van, ondanks dat ik maar een aantal jaar intensief met hem heb kunnen rijden. Mijn eerste paard is inmiddels overleden en ik heb nu weer een paard.

Succes met de keuze!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:10

Bedankt allemaal! Fijn om positieve ervaringen te lezen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:19

Ik heb al sinds mijn 12e een eigen paard. Ben nu bijna 18. Het is altijd goed gegaan maar ik heb altijd wel een verzorger gehad anders werd het mij te veel. Houd er vooral rekening mee dat je minder tijd hebt voor vrienden. Dit vond ik soms vooral in de zomer wel moeilijk. Maar het is altijd goed gekomen en ben nogsteeds gelukkig met mijn paard! :)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 15:40

Ik ben geen meisje wat vaak met vrienden afspreekt, en ik heb niet het idee dat ik iemand word die graag uit gaat ofzo. Het kan altijd natuurlijk, maar al dat sociale gedoe vind ik maar lastig :o dus wat dat betreft maakt het niet veel uit dat ik daar minder tijd voor over houd.
Ik ben alleen zo bang dat ik na de middelbare school te weinig tijd heb en het paard weer moet verkopen... Maar goed, ik kan dan natuurlijk een verzorgster zoeken.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:09

Horsies7 schreef:
Ik ben geen meisje wat vaak met vrienden afspreekt, en ik heb niet het idee dat ik iemand word die graag uit gaat ofzo. Het kan altijd natuurlijk, maar al dat sociale gedoe vind ik maar lastig :o dus wat dat betreft maakt het niet veel uit dat ik daar minder tijd voor over houd.
Ik ben alleen zo bang dat ik na de middelbare school te weinig tijd heb en het paard weer moet verkopen... Maar goed, ik kan dan natuurlijk een verzorgster zoeken.

Welk niveau doe je nu op school?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 16:11

Ik doe havo.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:16

Wat goed dat je er zo over nadenkt! Ik heb ook havo + pony gedaan en heb dat altijd kunnen combineren, maar mijn paardje stond wel aan huis. Ziekte kan elk paard overkomen, daar moet je het niet om laten. Je zou evt. het komende half jaar in havo 4 kunnen kijken of je tijd overhoudt. En daarna beslissen. Denk ook aan je vervolgstudie, ga je op kamers of blijf je in de buurt?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:17

Vervolgstudie... Tjah geen idee wat ik wil gaan doen. Er zitten wel een aantal dingen in de buurt die me aanspreken dus grote kans dat ik hier blijf. Het station zit hier ook zo'n beetje om de hoek.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:49

Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:54

wow.

'weer zo'n topic' maar niets bleek minder waar. Je klinkt als een verantwoordelijk, nadenkend iemand.

In jouw geval zou ik zeggen: doe wat je hart je ingeeft. Je lijkt me geen onoverwogen beslissing te maken, en je ouders lijken erachter te staan.

Achteraf kan blijken dat het misschien anders loopt dan je denkt, maar je insteek is goed.

Als je ervoor kiest, hoop ik wel op een volgtopic voor je eerste eigen paard :)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:12

Hoi TS,

Ik ben 16 jaar en ga nu naar 5 Havo. Ik heb vanaf mijn 13e ongeveer een eigen pony gehad, maar helaas heb ik die vorige zomervakantie in moeten laten slapen :(

Toen kwam de vraag: nieuw paard of niet?
Examenjaar komt er aan, en mijn oog is gevallen op een internationale opleiding, waarbij ik in het 3e & 4e jaar een deel van dat jaar stage in het buitenland moet lopen.

Toch heb ik besloten om voor een nieuw paard te gaan. Helaas is waar jij 'bang' voor bent, bij mij uitgekomen. Nadat ik haar had gekocht heb ik er 4x op kunnen rijden voordat ze geblesseerd raakte. Ze is uitgegleden in de wei en heeft daarbij een bandje in de kootholte beschadigt. Revalidatieperiode; 4-6 maanden.

Ondertussen heb ik haar ongeveer 5 maanden, en zijn we 3 maanden aan het revalideren. Veel pech gehad, maar het komt allemaal goed, het is geen zware blessure. Toevallig vandaag voor het eers weer onder het zadel gestapt.

Ik zou haar voor geen goud meer kwijt willen <3

Als je verder nog vragen hebt, stuur gerust een PB! :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:26

Ja hoor.......een heerlijk topic om te lezen.
Goed bezig, en veel succes met je keuzes.
En als alles doorgaat......heel veel geluk met je eigen paard!!
Het is je gegund.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:31

Het feit dat je je over dit soort dingen zorgen maakt is een goed teken.
Ik vermoed dat je het soort persoon bent dat hier verantwoordelijk genoeg voor is. En dat vinden je ouders blijkbaar óók.
Succes ermee.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:43

Ik kreeg mijn pony toen ik 12 was. Bewust gekozen voor volpension, dus als het eens druk was met schoolwerk kon ik makkelijk een dagje overslaan. Idem tijdens mijn studie.

Nu ik fulltime werk heb ik juist wat minder tijd :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:58

Goed van je dat je hier zo bewust over nadenkt! Mijn complimenten.

Ook ik wilde heel graag een eigen pony op die leeftijd. Toch jammer dat dat nooit gelukt is, want toen ik 18 was kwam ik in de volwassen wereld van studeren en volledige onafhankelijkheid terecht. Geen financiële steun dus dat was een uitdaging. Nu een aantal jaren later zijn mijn prioriteiten veranderd maar heb ik ook een eigen huis, huishouden en sociaal leven dus vraag me af of er überhaupt ruimte en tijd zou zijn voor een eigen paard. Daarnaast de kanttekening dat ik het wel heerlijk vind om eens in de zoveel tijd ergens een ritje te maken maar dat ik me niet kan voorstellen de verantwoordelijkheid van een eigen paard erbij te nemen. Lang verhaal kort gemaakt was voor mij de beste tijd voor een eigen paard juist rond mijn 14e/15e geweest. Alleen school en een klein bijbaantje en verder niks. Daar had een paard best bij gepast. :j

Als je ouders erachter staan zou ik zeggen: go for it!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:12

Niks is zeker in het leven. Ook als je bv. Een baan hebt kunnen er zomaar dingen veranderen waarbij je de keuze moet maken je paard te verkopen.

Zoals je zegt; je kan makkelijk leren, houdt niet zoveel van het "sociale gebeuren", dus om dan een paard te hebben om lekker bij te ontspannen....hoe fijn is dat?!

Ik zou dan wel als tip mee willen geven een plek voor je toekomstige paard te zoeken waar deze veel buiten komt (24/7 lijkt me het mooist) en waar er evt. Gevoerd kan worden, zodat als je het een keer druk hebt o.i. je een keer kan overslaan. Daarbij kijk voor een paard wat een rustig type is, geen heethoofd en waarbij je bv. Na een week niet gereden te hebben zo kan opstappen en weg rijden.

Geniet nu en als het door gaat, veel plezier met je zoektocht!

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:12

Heel leuk dat je een eigen paard mag! Ik ben op dit moment ook 15 en rijd al vanaf mijn 5e op eigen pony's. Kost natuurlijk veel tijd. Zit nu zelf in 5 vwo en dit is in principe wel te combineren. Ik denk dat je vooral heel rustig opzoek moet gaan naar het juiste paard. Kies er eentje waar jij je goed bij voelt en eentje die je bij wijze van spreke een week stil kan laten staan, als je geen tijd hebt. Laat het paard ook voor aanschaf klinisch (en evt. röntgenlogisch) keuren.

Edit: ik weet op dit moment vrijwel zeker dat ik op kamers ga. Ik weet ook dat dit niet te combineren is en ik dan mijn pony zal moeten verkopen. Bereid je hier dus ook enigzins op voor.

Eztelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:44

Ik volg even. Zit namelijk in exact dezelfde situatie! Ik ben al wel aan het kijken naar paarden en ga binnenkort bij 2 kijken :). Qua tijd denk ik dat ik het haal, en anders kan mijn moeder hem rijden :P

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:50

Wat ik ook zou aanraden als je voor een paard kiest: neem er eentje dat niet te piepjong is, en al goed doorgereden, zodat je geen rodeo krijgt als je paard es door examens een maandje weiderust krijgt. Hier gelukkig altijd paarden gehad waar je na maanden weer kon opstappen en wegrijden.