Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
als je fanatiek ermee aan de slag wil gaan moet je het niet onderschatten. Als ik een ruwe schatting maak:
wat je wel moet onthouden is dat een shetlander net zo veel tijd kost als een grote en je er niet op kunt rijden. Ik ben al gauw minstens 2 uur per dag kwijt aan hem. Jotoma schreef:Ontwormen kan mee met mijn andere paard van 500 kilo
Voor hooi ben ik rond de 60 euro per maand voor d'r kwijt. Bekappen is 18 euro per maand (omgerekend), voer is ongeveer 20 euro (vitaminebrokje, muesli, supplementen. En dan heb ik de nieuwe pot Gastri Comp die gisteren is gekomen nog niet meegeteld. Ben ik ook weer 50 euro verder mee). Koper schreef:Jotoma schreef:Ontwormen kan mee met mijn andere paard van 500 kilo
Dan heb je of een hééééle kleine shet of je doseert de ontwormer te laag.
Mijn shet kost me een kapitaalVoor hooi ben ik rond de 60 euro per maand voor d'r kwijt. Bekappen is 18 euro per maand (omgerekend), voer is ongeveer 20 euro (vitaminebrokje, muesli, supplementen. En dan heb ik de nieuwe pot Gastri Comp die gisteren is gekomen nog niet meegeteld. Ben ik ook weer 50 euro verder mee).
Daarnaast nog dekens (ja die heeft ze nodig) en in de winter wat extra ondersteuning (ongeveer 100 euro voor de hele winter).
Een shet heeft de zelfde zorg nodig als een groter paard. Alleen zijn dingen als bekappen en dekens ietsjes goedkoper. En ze eten iets minder. Doseringen van voer, supplementen en hooi zijn ietsjes lager.Maar dingen als vliegenspray, hooinetten, onderhoud aan je wei enz zijn voor een shet echt niet minder duur dan voor een fjord of shire.
Koper schreef:Een ontwormspuit is voor 600 kilo.
Mijn shet weegt echt geen 200 kilo. Is een grote middenslag van degelijke bouw.
Ontwormen kost mij 15 euro per 5 jaarVoor 2 paarden samen. En ja ik ontworm gewoon 2 x per jaar en zonodig vaker.