ouder overhalen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weltjex

ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 12:46

Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig! _/-\o_
Vanaf dat ik klein ven wil ik al een eigen paard. We zijden altijd als we een wei tegen komen mag je een paard. Dat is nooit gebeurt. Tot gisteren. We zagen op marktplaats een wei bij ons in de buurt maar ik ga dit jaar naar de middelbateschool. En hebben pap en mam zo van ja je hebt je huiswerk en je moet gaan als het regent Enzo en dat weer ik en dat heb ik er voor over. Maar hebben jullie tips? <3

Anoniem

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:48

Als je ouders degene zijn die ervoor betalen vind ik overhalen echt niet netjes. Uiteindelijk is het hun keuze. Misschien kan je met ze afspreken dat je na het eerste half jaar of jaar op de middelbare school verder gaat kijken, zodat je kan bewijzen dat je tijd overhoudt naast je huiswerk.

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:54

Oscarx_xfera schreef:
Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig! _/-\o_
Vanaf dat ik klein ven wil ik al een eigen paard. We zijden altijd als we een wei tegen komen mag je een paard. Dat is nooit gebeurt. Tot gisteren. We zagen op marktplaats een wei bij ons in de buurt maar ik ga dit jaar naar de middelbateschool. En hebben pap en mam zo van ja je hebt je huiswerk en je moet gaan als het regent Enzo en dat weer ik en dat heb ik er voor over. Maar hebben jullie tips? <3

leuk topic! Ik ga ook dit jaar naar de 1e en mag ook een shetlander. Nouja als ik een goede draai heb gevonden op mijn nieuwe school, goed kan plannen en ik een folderwijk heb. Mijn tip is dus: Kijk het in het nieuwe schooljaar goed aan. Het zou zonde zijn als je misschien toch te weinig tijd hebt i.v.m. het huiswerk en dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover de pony. ;) Het is immers ook een hele grote overgang.
Succes!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:55

Is het niet een idee om eerst een bijrijdpaard te zoeken waarbij je zo veel mogelijk kan doen?
Dan kan je je ouders laten zien dat je het aankan.

Oveehalen zou ik idd ook niet doen. Jou ouders betalen dus zij bepalen.
Laten zien wat je kan daarentegen is een beter plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:56

Wat Emma zegt. :j Overhalen is niet netjes, en zeuren zal zeker niet in je voordeel werken. Maar laten zien dat jij heel goed je verantwoordelijkheid kan nemen en tijd over hebt naast je huiswerk, kan je wel helpen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:58

Overhalen heeft geen zin en is niet zo netjes, je kunt beter goed overleggen.
Kun je niet opzoek gaan naar een leuke verzorgpony? Daarmee kun je laten zien dat je er ook heen gaat als het regent/koud is/warm is/hard waait/etc. en je krijgt al een beetje verantwoordelijkheidsgevoel. En je kunt kijken of je genoeg tijd hebt.
Succes!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:14

En met alleen een wei kom je er niet...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:21

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo slim van je ouders dat ze je beloofden dat je een eigen paard mocht als ze een wei vonden.

Een paard heeft meer nodig dan dat, ik noem even:
Tandarts
Dierenarts
Hoefsmid
Schuilstal
Ander paard (een kuddedier alleen houden is zielig)
Halster
Borstels
Tuig
Voer
Medicijnen als hij iets mankeert
En de lijst is eigenlijk nog veel langer. :) Dus een eigen paard is heel duur en het is niet voor iedereen weggelegd om er eentje te hebben. Mijn ouders konden er ook geen betalen, dus ik heb gelest bij een manege tot ik een verzorgpony vond. Inmiddels heb ik al jaren een bijrijdpaard en heb ik bijna genoeg geld gespaard om mijn bijrijdpaard te kunnen kopen. Dat eigen paard komt er echt wel als je het graag wilt, maak je daar geen zorgen om, maar ik denk niet dat het nu al het goede moment voor je is.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:32

Bedenk ook, wat als de wei niet meer beschikbaar is? Waar kan je je paard dan kwijt? Kan zomaar gebeuren namelijk. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:38

Hoe groot is de wei?
Staat er een stal op? Om te schuilen maar ook om hooi op te slaan.
Is de omheining goed?
Is het in de winter een blubber bende (dus geen geschikte wei) of blijft hij droog.

Er komen meer kosten bij, zoals een tweede paard, want alleen hoort een kudde dier niet.
En nee een geit is geen soortgenoot en vervanger daarvoor.

het hele lijstje wat hierboven al genoemd werd.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Kijk hier maar eens.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:27

Ben zo blij met bokkers die de moeite nemen zo'n meisje te helpen met de feiten.

Chapeau!

En TS: laat je ouders even meelezen met dit topic zodat ze
1. Weten dat je het heel graag wilt.
2. Weten wat hun te wachten staat als ze akkoord gaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:08

Ik verplaats dot topic naar Young Rider Talk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:13

Jezelf bewijzen door eerst een verzorgpaard te zoeken waar je door weer en wind naar toe gaat?
En dan kan je altijd nog kijken. Wie weet valt het je wel tegen en anders heb je voorlopig ook een paard waar je mee verder kan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:14

Eens met Tigra.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:18

Ts ik ben al jaren mentor van eem brugklas en ik kan je vertellen dat de overstap van basisschool naar middelbare school zo groot is dat veel kinderen juist een sport of hobby opgeven of minderen in plaats van een nieuwe starten (zeker als die dagelijks tijd in beslag gaat nemen). Je gaat er geen tijd voor hebben.
Ga eerst lekker de brugklas doe en ga daarna kijken hoe druk je bent, hoe makkelijk of moelijk je school en huiswerk vindt en ga dan nog eens om de tafel met je ouders.

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:14

Emmaa_ schreef:
Als je ouders degene zijn die ervoor betalen vind ik overhalen echt niet netjes. Uiteindelijk is het hun keuze. Misschien kan je met ze afspreken dat je na het eerste half jaar of jaar op de middelbare school verder gaat kijken, zodat je kan bewijzen dat je tijd overhoudt naast je huiswerk.

Ik ga zelf heel veel meebetalen en heb ook een bijbaantje voor erbij, we delen de kosten

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:15

Shettepret schreef:
Is het niet een idee om eerst een bijrijdpaard te zoeken waarbij je zo veel mogelijk kan doen?
Dan kan je je ouders laten zien dat je het aankan.

Oveehalen zou ik idd ook niet doen. Jou ouders betalen dus zij bepalen.
Laten zien wat je kan daarentegen is een beter plan

Ik heb al een bijrijdpaard!

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:16

Littera schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo slim van je ouders dat ze je beloofden dat je een eigen paard mocht als ze een wei vonden.

Een paard heeft meer nodig dan dat, ik noem even:
Tandarts
Dierenarts
Hoefsmid
Schuilstal
Ander paard (een kuddedier alleen houden is zielig)
Halster
Borstels
Tuig
Voer
Medicijnen als hij iets mankeert
En de lijst is eigenlijk nog veel langer. :) Dus een eigen paard is heel duur en het is niet voor iedereen weggelegd om er eentje te hebben. Mijn ouders konden er ook geen betalen, dus ik heb gelest bij een manege tot ik een verzorgpony vond. Inmiddels heb ik al jaren een bijrijdpaard en heb ik bijna genoeg geld gespaard om mijn bijrijdpaard te kunnen kopen. Dat eigen paard komt er echt wel als je het graag wilt, maak je daar geen zorgen om, maar ik denk niet dat het nu al het goede moment voor je is.

Zoals ik al zei delen we dan de kosten en hebben we het hier al over gehad dat dat geen heel groot probleem zou zijn :D als ik een paard krijg komt hij in een wei met nog 2 andere paarden

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:18

bruintje123 schreef:
Hoe groot is de wei?
Staat er een stal op? Om te schuilen maar ook om hooi op te slaan.
Is de omheining goed?
Is het in de winter een blubber bende (dus geen geschikte wei) of blijft hij droog.

Er komen meer kosten bij, zoals een tweede paard, want alleen hoort een kudde dier niet.
En nee een geit is geen soortgenoot en vervanger daarvoor.

het hele lijstje wat hierboven al genoemd werd.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Kijk hier maar eens.

De wei is geoot genoeg dat ze lekker kunnen rennnen
Er staat grote inloop stal waar ze kunnen schuilen
De omheining is goed
En in de winter is het geen blubber

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:19

SweetVanille schreef:
En met alleen een wei kom je er niet...

Dat weten we

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:20

Goof schreef:
Ts ik ben al jaren mentor van eem brugklas en ik kan je vertellen dat de overstap van basisschool naar middelbare school zo groot is dat veel kinderen juist een sport of hobby opgeven of minderen in plaats van een nieuwe starten (zeker als die dagelijks tijd in beslag gaat nemen). Je gaat er geen tijd voor hebben.
Ga eerst lekker de brugklas doe en ga daarna kijken hoe druk je bent, hoe makkelijk of moelijk je school en huiswerk vindt en ga dan nog eens om de tafel met je ouders.

Helaas hebben we net een wei gevonden, als we wachten is hij weg, en kan het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:21

Oscarx_xfera schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik ga zelf heel veel meebetalen en heb ook een bijbaantje voor erbij, we delen de kosten

Maar als je al een bijbaantje hebt kan ik me heel goed voorstellen dat het lastig wordt om je tijd zo in te delen dat je ook nog naar een paard kan. De middelbare school is echt heel druk, dat moet je niet onderschatten. Dat je een baantje erbij hebt is heel leuk maar dat betekent juist dat je nog minder tijd hebt om naar een paard te gaan, terwijl juist een priveweide heel veel extra werk met zich meebrengt.

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:22

Phoya schreef:
Ben zo blij met bokkers die de moeite nemen zo'n meisje te helpen met de feiten.

Chapeau!

En TS: laat je ouders even meelezen met dit topic zodat ze
1. Weten dat je het heel graag wilt.
2. Weten wat hun te wachten staat als ze akkoord gaan.

Dankje! Hier heb ik wat aan <3 ik zal ze mee laten lezen

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:27

Overstap naar de middelbare school was voor mij echt niet groot. Nu leer ik wel best makkelijk, maar als je op het juiste niveau zit, dan hoor je niet elke dag hele middagen bezig te zijn met huiswerk.. je hoeft niet elke dag te rijden, maar misschien wel elke dah erheen. Maar als dat dichtbij je huis is, dan is dat geen probleem.
Dit wat tijd betreft.

Maaaar tijd is niet alles... geld is ook een groot ding. Je moet zoals al eerder gezegd een maatje hebben. Veearts, hoefsmid etc.

Daarbij is het in het begin best handig dat er iemand 'meekijkt'. Iemand die af en toe je kan helpen, advies geeft enzo. Ik weet niet of je ouders veel hebben met paarden? Maar ik heb het in het begin best moeilijk gevonden, moest alles zelf uitzoeken en ontdekken, en dat terwijl ik op een stal stond met anderen (dus ik
Kon af en toe wel wat vragen).

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:28

Emmaa_
Het is niet echt een priveweidje. We doen het met zn 4e. Daarbij is mijn bijbaantje maar 1 keer in de 2 weken. En duurt maar iets van 2 u over of korter, valt dus aardig mee