geschikt paard zoeken

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Salvatore2

geschikt paard zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 14:24

Eindelijk na heel lang zeuren mag ik een eigen paard kopen van mijn ouders *\o/* . Ik heb ondertussen genoeg geld om dit te financieren. Daarom vroeg ik mij nu af wat een leuk ras of type paard is voor mijn eerste paard. Ik heb al best veel ervaring en heb meerdere verzorgpaarden gehad. Ik houd van een paard dat lief is op stal en met poetsen. Tijdens het rijden vind ik het wel leuk als er wat pit en eigenwijsheid inzit. Verder maakt het mij niet zo erg uit hoe het paard eruit ziet.
Ik ben dus echt superblij en wil me wel goed informeren voor ik een paard koop :j

FatCat

Re: geschikt paard zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:31

Je niet vast pinnen op een ras. Gewoon rondlijken tot je een leuke vind :)

Denk wel even na over stokmaat (je bent 14 en gaat nog groeien) en wat er met het paard gaat gebeuren als je naar de hogeschool gaat.

success!

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:37

Inderdaad wat hier boven wordt gezegd, goed rondkijken en geen overhaaste beslissingen maken. Bedenk ook goed wat je met het paard/de pony wilt, wil je er recreatief mee rijden of wil je doorgroeien en er wedstrijden mee gaan starten? Denk er ook over na of je het paard wilt laten keuren voor de koop of niet en denk goed na over een verzekering.

Dressuur: M1 ~ Springen: M ~ Eventing: Z

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 14:43

Heel erg bedankt! Ik wil recreatief gaan rijden, maar ik vind het wel leuk om af en toe een sprongetje te maken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:48

Ten eerste: wat leuk dat je je eerste paardje mag!

Ik zou gewoon rondspeuren binnen je budget en kijken wat er dan op je pad komt, en wat je aanspreekt! Desnoods kan je een linkje plaatsen van iets wat je gevonden hebt, dan kunnen mensen altijd advies geven.

Distance separates only the bodies, not the minds. - Desiderius Erasmus

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 14:53

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:54

Zonder je vast te zetten op een ras: een fijn gereden E-pony of paard die al wat gezien heeft.
Braaf in de trailer gaat, braaf in de omgang en onder het zadel zonder sloom te zijn.
En bovenal gezond.

Informeer eens bij de plaatselijke ponyclub daar zijn vast ruiters die de overstap van pony naar paard gaan maken en dit soort pony's gaan vaak van het ene lid naar het andere.
Ik heb pony's heen en weer zien gaan tussen gezinnen die kom je op internet niet tegen.

Noa! Close to Perfect
Kees! Uit het oog, niet uit het hart
[KS-ITP] Noa en Kees door de lens van Kidding

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:58

Salvatore2 schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =mympBuyer

Dit vond ik overkomen als een leuk paard! Persoonlijk vind ik marktplaats niet echt de meest geweldige site, maar uitproberen kan natuurlijk altijd.

Mocht je voor zoiets gaan, compleet laten keuren inclusief foto's, kost je ongeveer 700 euro maar kan veel ellende voorkomen. Heb je ervaren mensen in je omgeving? Want met 14 ben je zeker aangewezen op volwassenen. En de belangrijkste tip, wees wantrouwig en blijf opletten.

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 15:03

bigone schreef:
Salvatore2 schreef:

Dit vond ik overkomen als een leuk paard! Persoonlijk vind ik marktplaats niet echt de meest geweldige site, maar uitproberen kan natuurlijk altijd.

Mocht je voor zoiets gaan, compleet laten keuren inclusief foto's, kost je ongeveer 700 euro maar kan veel ellende voorkomen. Heb je ervaren mensen in je omgeving? Want met 14 ben je zeker aangewezen op volwassenen. En de belangrijkste tip, wees wantrouwig en blijf opletten.

Mijn oom al heel veel paarden gekocht/gehad. Hij is vroeger staleigenaar geweest.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:23

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:33

Salvatore2 schreef:

Als je die leuk vindt en je kunt hem betalen,wat let je om te gaan kijken? Het lijkt mij ook een fijn paard als alles waar is wat in de advertentie staat.

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 20:49

anjali schreef:
Salvatore2 schreef:

Als je die leuk vindt en je kunt hem betalen,wat let je om te gaan kijken? Het lijkt mij ook een fijn paard als alles waar is wat in de advertentie staat.

Bedankt, ik denk dat ik zeker ga kijken en dan zien of de advertentie ook klopt :)

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:30

Ik zag net deze pony op de bokt markt voorbij komen. Komt aardig in de buurt van wat je zoekt volgens mij :)

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 06:55

odilekk schreef:
Ik zag net deze pony op de bokt markt voorbij komen. Komt aardig in de buurt van wat je zoekt volgens mij :)

Dankjewel ziet er inderdaad leuk uit.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:01

Financieren je ouders de stalling mee? En bij ziektekosten? :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:38

Ik denk dat je je wensenlijstje nog wat concreter mag maken, het is nu nog wel erg breed. Dat maakt kiezen ook veel moeilijker.

Je hebt al wat dingen helder:
Geschikt voor recreatie (een sprongetje nemen kunnen ze allemaal)
Makkelijk en geduldig in omgang, wat meer uitdaging onder het zadel

Probeer deze dingen ook eens voor jezelf in te vullen:
Heb je een voorkeur voor geslacht? De verzorgpaarden waar je de meeste klik mee had, waren dat merries of ruinen?
Hoe lang wordt je waarschijnlijk zelf?
Rond welke stokmaat wil je zoeken?
Wil je een warmbloed of een licht/zwaar koudbloed?
Kenden je verzorgpaarden al veel of weinig?
Wat voor niveau wil je bij je eigen paard? Niet alleen wedstrijdniveau, maar ook qua ervaringen?
Wat voor leeftijd past daarbij?
Wat voor karakter past bij jou? Kun je beter omgaan met introverte paarden of juist beter met meer extroverte karakters?

Na 15 jaar op Bokt sluit ik het hoofdstuk.

Salvatore2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 09:18

Eight schreef:

Ja, we hebben een soort afspraak dat zij de stalling financieren. Ziektekosten willen ze voorschieten maar moet ik terugbetalen.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:34

Ik denk trouwens dat het ook erg verstandig is om een paard of pony te kopen waar je de basis toebehoren bij krijgt, zoals een goed passend zadel, hoofdstel, deken(s) etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:50

odilekk schreef:
Inderdaad wat hier boven wordt gezegd, goed rondkijken en geen overhaaste beslissingen maken. Bedenk ook goed wat je met het paard/de pony wilt, wil je er recreatief mee rijden of wil je doorgroeien en er wedstrijden mee gaan starten? Denk er ook over na of je het paard wilt laten keuren voor de koop of niet en denk goed na over een verzekering.

Dat is een gevaarlijke. Paarden die recreatief worden aangeboden zijn in het algemeen niet de gezondste of hebben een minder ideale bouw.
Paarden worden al heel snel als een 'sportpaard' aangeboden, maar vallen eigenlijk onder de recreatieve noemer. Want ieder normaal gebouwd paard zou je eigenlijk in ieder geval tot Z moeten kunnen rijden.
Een paard dat een leuke wedstrijd kan lopen, kan ook een prima recreatiepaard zijn.

Ik denk dat je ouders zich nog wat meer moeten laten adviseren in de bijkomende kosten, naast de stalkosten. Zo te horen zijn ze zich daar nog niet erg bewust van. Ziektekosten kunnen je aardig opbreken. Als je een beetje pech hebt en je paard loopt bijvoorbeeld een peesblessure op, dan ben je al snel 1000,-- kwijt.
Je kunt je tegen ziektekosten verzekeren, dat kost tussen de 30 en 50 euro per maand, afhankelijk van hoe uitgebreid je dat wil. Dan heb je nog de smid, etc etc.

Wil je een gezond paard kopen, dan is het aan te raden om het paard van je keuze te laten keuren.
Dat kun je klinisch doen, maar ook rontgenologisch. Bij een rontgenologische keuring worden foto's gemaakt van de risicogebieden, waar vaak artrose aangetroffen wordt, zoals het straalbeen, sesambeentjes, sprong, etc.
In de goedkopere 'recreatie' prijsklasse tot ca 4000 worden vaak paarden aangeboden die artroseproblemen hebben. Het is dus wel aan te raden om je paard rontgenologisch te laten keuren. Voor een klinisch/rontgen keuring betaal je tussen de 500 en 600 euro.

Kijk ook uit voor zomereczeem. Nu haal je de meeste eczemers er in deze tijd van het jaar wel uit, toch blijft het opletten. Heeft het paard van jouw keuze een geschuurde manenkam of staart, vraag de keurende veearts dan extra naar kenmerken van zomereczeem.

Laatste advies. Ga vooral veel kijken en proefrijden. En koop niet direct; er staan er zoveel te koop. Zo kom je er achter wat voor paard je aan zou staan en wat er zo ongeveer aan prijzen gevraagd wordt. Neem iemand mee die jou (en jouw niveau) goed kent. En goed kijk heeft op paarden. Kijk ook goed of het paard een 'makkelijke' rug heeft. Dus niet een te hoge schoft, of te weke rug. Dat maakt het kopen van een zadel wat makkelijker. Anders ben je altijd veroordeeld tot de duurdere prijsklassen zadels.
Als je een leuk paard (of pony) hebt gevonden en je wil kopen. Stel dan - naast het keuren - ook een koopcontract op. Voorbeelden daarvan vind je op http://www.sporthorses.nl

Ik zou zeggen: ga kijken naar een leuke allrounder, die een dressuurproef kan lopen en een rondje kan springen. Eentje die betrouwbaar is en makkelijk in het verkeer. Daar heb je het meeste plezier aan.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:16

Salvatore2 schreef:
Eight schreef:

Ja, we hebben een soort afspraak dat zij de stalling financieren. Ziektekosten willen ze voorschieten maar moet ik terugbetalen.

Dat klinkt heel redelijk +:)+ veel succes in de zoektocht. Wat ik deed toen ik mijn eerste pony kocht is bij de bezichtigingen iemand meenemen die er veel verstand van heeft. We hebben toen twee belichtingen gedaan voor ik de juiste had gevonden. Deze is na 15 jaar nog steeds bij ons dus dat is absoluut geen miskoop geweest :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie