Lijnzaad koekjes voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quintenvo

Lijnzaad koekjes voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 15:27

Hoi,

Aangezien mijn verzorgpony's in een weiland staan waar op sommige plekken zand ligt, wil ik ze lijnzaad gaan voeren. Ik heb dit al eerder aan ze gegeven, maar ze zijn nogal kieskeurig en ze vinden het als slijmerig papje niet lekker. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, met appelstroop, appelmoes, stukjes appel, stukjes wortel, muesli, etc. Maar dat slijmerige vinden ze denk ik maar niks. Nu had ik bedacht om er koekjes van te maken met een beetje muesli er door heen, zodat het niet meer slijmerig is. Kan dit of is dit niet goed voor een paard? Uiteraard kook ik de lijnzaad ivm blauwzuur.

Laurievc

Re: Lijnzaad koekjes voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:30

Koop je lijnzaad dat je zelf nog moet koken?

Ik koop altijd lijnzaad dat al klaar is om meteen te geven zegmaar, dit wordt in mijn beleving helemaal niet slijmerig. Misschien is dat nog een optie? Mijn kieskeurige merrie eet het zonder kijken op :)

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 16:30

Laurievc schreef:
Koop je lijnzaad dat je zelf nog moet koken?

Ik koop altijd lijnzaad dat al klaar is om meteen te geven zegmaar, dit wordt in mijn beleving helemaal niet slijmerig. Misschien is dat nog een optie? Mijn kieskeurige merrie eet het zonder kijken op :)

Dat is inderdaad een goed alternatief! Maar ik heb nog een zak met lijnzaad staan en ik vind het zonde om die niet te gebruiken :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:49

Wij voeren lijnzaad zonder te koken; gevaar voor blauwzuur krijg je pas als je hele grote hoeveelheden gaat voeren (is onderzoek naar gedaan).
Omdat de hele lijnzaadjes niet zo lekker verteren (daar zijn de vogeltjes dan wel weer blij mee), malen wij ze even in de koffiemolen.

Overigens denk ik dat je bij echte (vermoedens van) zandproblemen beter naar psyllium kunt kijken.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 06:51

Hilary schreef:
Wij voeren lijnzaad zonder te koken; gevaar voor blauwzuur krijg je pas als je hele grote hoeveelheden gaat voeren (is onderzoek naar gedaan).
Omdat de hele lijnzaadjes niet zo lekker verteren (daar zijn de vogeltjes dan wel weer blij mee), malen wij ze even in de koffiemolen.

Overigens denk ik dat je bij echte (vermoedens van) zandproblemen beter naar psyllium kunt kijken.

Aha, dat wist ik niet. Ik vermoed niet echt dat ze echt een zand probleem hebben, maar beter het zekere voor het onderzekere haha