Ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ik een nogal dringende vraag heb. Mijn 13 jarige vriendin heeft een half jaar geleden een paard gekocht en hem bij haar in de tuin gezet met 2 geiten (wat ik overigens zielig vind).., maarja. Dat paard was 5 jaar en ze wilde hem zo groot mogelijk, dus het werd een merrie, Welsh Cob, 1.55 groot. Al met al, de grootste miskoop van de eeuw. Het was een enorm lief beest maar je kon er helemaal niets mee en m'n vriendin is ook nog eens hartstikke onzeker en met dit paard was het gewoon zielig voor die pony. Ze heeft er in een half jaar nooit op gereden en longeren was nog een grotere ramp. Ik vond het zo zielig want dat paard was natuurlijk helemaal niet opgevoed. Het was gewoon zielig voor die pony. Ze denkt ook wel een beetje dat ze er heel veel vanaf weet maar dat valt nogal tegen.. Bij dit paard hebben ze ook spullen gekregen zoals een zadel en deken enzo maar dit paste allemaal voor geen meter..
Maar goed, dit paard was niets dus na een half jaar (ook nooit naar de hoefsmid ofzo geweest, laat staan een wormkuur) weer terug gebracht naar de HANDELAAR, (ja ze heeft een paard gekocht van een handelaar). Hij wilde een 2e kans en heeft nu dus een nieuw paard mee gegeven. Hartstikke leuk beest maar ze heeft hem pas 2 dagen en het gaat nu al mis. Hij begint raar te doen enzo en hij kan er niet tegen als je bij de benen zit ofzo volgens haar (terwijl het mij wel lukt...?), ze hebben bij het kijken naar het paard dus niet eens aan de benen gezeten, dus ook niet de hoeven bekeken of de benen gevoeld, ook niet gepoetst op de benen en de hoeven niet uitgekrabd. Maar het gaat dus nu al een beetje fout en ik wil haar zo graag helpen maar het dringt gewoon niet tot haar door dat het zo echt niet moet.
Die pony heeft ook een tijdje in de trailer gestaan en z'n hele staart wortel is open geschuurd... het is echt heel ernstig en er zaten allemaal vliegen in enzo. Dus ik zei dat ze echt naar de dierenarts moet want dit is echt niet goed. Nou haar vader gaat er morgen heen dus dat is goed. Maar die vliegen zitten er nogsteeds in maar ze mag van dr vader geen vliegenspray kopen...? Het is allemaal zo vaag en daar komt ook nog eens bij dat dit paard nu op een hoefijzer loopt want die ander is er al een paar dagen af, en nu zei ze tegen me:"Ja ik wacht tot m'n vader de hoefsmid belt want hij moet het doen want hij is m'n vader." Ligt het aan mij of is dat echt heel raar?
Ze is met alles zo kalm ook met zo'n wond (het is echt ernstig die wond ik overdrijf niet) dan is het zo van 'ja ik ben morgen wel'. Zo kan het echt niet langer doorgaan.. ze rijd nu op een weiland en soms in de bak op de manege en ik adviseerde kaar om kalkoenen te gebruiken op het gras. Maar ze had geen idee waar ik het over had. Dit soort momenten heb ik heel vaak van 'dit zou je toch moeten weten als je een eigen paard heb??'

Ik kan zo nog wel uren doorpraten maar daar schiet ik ook niet zoveel mee op. Maar ik weet dus echt niet wat ik hiermee moet doen want het is nogal iets.. ik heb haar al zo vaak gezegd dat ze echt verantwoordelijker mort worden enzo maar het dringt niet tot haar door.. Het spijt me als ik arrogant over kom ofzo maar dit is gewoon hoe het zit en ik dacht ik vertel het jullie maar gewoon want dit is de beste manier om een oplossing te vinden denk ik..
Hebben jullie misschien tips want zo kan het echt niet langer door..

PS. Sorry dat alles zo door elkaar zit maar het is lastig om het zo allemaal op een rijtje te krijgen...
Ik wist terouwens ook niet waar ik dit topic moest plaatsen