paarden slaan of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sbgeers04

paarden slaan of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 14:03

even een vraag vinden jullie het kunnen dat mensen een paard met de platte hand slaan als zij iets fout doen wand wij hebben een paard op de manege die heel snel een klap kreeg waardoor je nu een stalhulp nodig hebt om hem op te zadelen en je mag niet alleen in de box bij hem omdat hij begint te bijten als je daar binnenkomt : :(

Pluttersput

Re: paarden slaan of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:01

Mijn knappe knollies krijgen echt wel eens een knal. Maar dan moeten ze echt al heel verkeerd bezig zijn en die knal is altijd een directe reactie. Ze weten precies waarom ze hem krijgen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:09

Een tik met de platte hand is echt niks vergeleken wat ze krijgen van een ander paard in het land ofzo hoor.. Ze zijn niet van suiker.

Hier ook hoor, bijten of ongewenst gedrag deel ik rustig nog wel eens een corrigerende tik uit.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:21

Als mijn paarden bijten, schoppen, over mij heen lopen of wat dan ook, krijgen ze van mij een klap. Ik ben tegen het 'zomaar' slaan, maar als het een rechtvaardige en directe tik is, zie ik geen probleem. Net wat LoveUggs zegt, ze hebben daar echt niets van. Paarden zijn niet van porselein ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:24

Ja, hoor, mijn ukkie van de week nog dreun gehad, die vond dat ze druk moest doen bij de wei ingaan en als ik geen bodywarmer aan had gehad had ik denk ik nu geen tepeltje meer, dus die had gelijk een mep te grazen. Als ze tikje van d'r vriend krijgt zitten er meteen deuken of gaten in, bij mij echt niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:29

Mijn twenter heeft dinsdag ook een beste knal gehad. Ging er ineens vandoor, over mij heen. Mijn voet klapte dubbel en ik sleepte er zowat achter aan. Maar ze had donders goed door wat ze verkeerd deed. Ging gister en vandaag weer gewoon goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:34

Ik vraag me wel af wie dat paard dan slaan? Ik begrijp uit je tekst dat het een manege paard is? Word het paard geslagen door anderen die er op rijden of door de eigenaren van de manege? Wat doet het paard dan precies waarom hij een klap krijgt? Als het paard er bang door word en je dus met 2 man hem moet opzadelen lijkt het me niet dat die klappen altijd terecht zijn. Je mag best een keer een tik uitdelen, als een paard mij omver loopt of aanstalten maakt om me te bijten of schoppen ofzo kan ie best even een tik van me krijgen, zo min mogelijk uiteraard maar mijn super lieve goedaardige pony kon er ook wel eens een krijgen hoor, denk dat hier niemand zal zitten die zegt ik heb mijn paard nog nooit een tik gegeven..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:35

Een terechte tik met de vlakke hand maakt de meeste paarden echt niet vals, wanneer er uit onmacht of angst geslagen wordt dan kan je dergelijke problemen krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:37

cobiie schreef:
Een terechte tik met de vlakke hand maakt de meeste paarden echt niet vals, wanneer er uit onmacht of angst geslagen wordt dan kan je dergelijke problemen krijgen.

Als mijn paard niet snapt waarom ze op haar donder krijgt heb ik bij de ene een bijzonder boos paard en de andere kan ik een paar dagen niet in de buurt komen.

Ja ik geef soms een tik, maar als dat elke keer moet bij een paard is het toch zaak om te kijken waarom het nodig is. Misschien heeft het paard wel pijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:37

Moet wel goed getimed zijn (dus direct) en in een context die het paard kan linken aan het gebeurde en als een paard chagerijnig is vanwege bv een niet passend zadel en zadeldwang, tja, dan gaat het niet werken nee... en is het niet eerlijk. Stel dat he!? of dat ie bang is. WEet niet of dat zo is. Meeste mensen timen fout, zijn veels te laat, als je erover na moet denken ben je al te laat.. moet echt soort van in een reflex zijn.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:49

Hier ook wel eens een klap moeten geven hoor.. Maar dat moet ook echt. Als ik zie wat hij doet bij de andere paarden. Een 'slim' paard geeft 1 waarschuwing en daarna een trap. Dan houdt hij op. Het paard dat alleen maar waarschuwt en verder niks doet behalve lopen chagrijnen.. Die is flink de banketstaaf bij hem. Want hé, dát is een leuk spelletje! :))

En aangezien ik geen zin heb om meegesleurd te worden of bont en blauw thuis te komen doordat hij leuk denkt te happen.. Moet ik af en toe even streng zijn tegen hem. Maar hij luistert vaak ook naar een simpele 'nee'. Scheelt wel weer. Maar hij heeft 'nee' natuurlijk niet geleerd uit het niets.. Als je niet wilt luisteren, moet je het maar voelen. Dat doen de meeste paarden in de kudde dus ook. Luister je niet? Dan krijg je een rot trap en als je niet snel genoeg weg bent.. Tjah, pech. #)

pink0fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:54

Je moet niet zomaar gaan slaan natuurlijk, maar als een paard echt niet luistert en ook niet op je stem reageert snap ik het wel. Ik vraag me wel af waarom dat paard zo verandert is

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:59

Oh ja hoor, hier hebben ze ook wel eens een klap voor hun kop gekregen. Het ook al een trap onder hun kont. Als hun uithaalden dan haal ik terug uit. Zoals al gezegd, ze zijn niet van suiker.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:06

Een manege paard vind ik heel wat anders dan een eigen paard.
Op de manege waar ik werk mag het absoluut niet. Dit omdat de meeste ruiters daar geen benul hebben van hoe paardentaal in elkaar steekt. Ook de meeste stagiaires niet.
Ik loop er intussen al 13 jaar en ken de paarden. Als het moet, dan krijgen ze een tik. Maar dat komt niet vaak voor. Want ik ben al duidelijk genoeg met mijn lichaamstaal en houding in de omgang.
De meeste ruiters zijn dat dus helemaal niet, en een paard maakt daar misbruik/gebruik van. En krijgen dan 'zomaar' en knal, omdat de ruiter er niks van snapt. Dus nee, bij de manege waar ik werk mag het gewoon niet.

Mijn eigen pony's krijgen heus wel eens een tik (en als het nodig is een schop onder de kont). Maar wederom is dat bijna nooit van toepassing, omdat ik in de algemene omgang duidelijk genoeg ben. Dus we kunnen gewoon goed samen werken en weten wat we aan elkaar hebben en wie de baas is.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:09

Mijn paard krijgt ook gewoon een klap als hij iets doet wat niet mag. Zo werkt het in de kudde ook. Maar ik kan wel begrijpen dat ze op een manege zoiets niet willen, daar heb je niet zozeer dat een paard een ruiter kent en diegene als 'baas van de kudde' ziet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:10

Als er 500 kilo over mij heen probeert te denderen, jazeker. Natuurlijk probeer je wel zoveel mogelijk te trainen en op te voeden, zodat dat niet hoeft, maar het blijven lompe schrikdieren.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:14

Als mijn dame iets doet wat niet door de beugel kan (bijten, trappen, over me heen lopen) krijgt ze ook een tik hoor, ik zal haar nooit afranselen of iets dergelijks, het is puur actie reactie.
Soms kijkt ze me heel beschuldigend aan, maar meestal zie je haar een beetje in elkaar krimpen en denken "oh oliebol, dat had ik niet moeten doen" en dan duwt ze meteen dr neus in mn gezicht voor een kusje :)

In de natuur zijn paarden een stuk harder tegen elkaar hoor, haar weidemaatje wil haar nog wel eens een flinke trap verkopen als ze niet snel genoeg oprot bij zijn etensbak, de kracht die daar achter zit krijg ik in geen 100 jaar voor elkaar met mijn mensenhandjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:15

Heb er gister nog een een knal gegeven, vond dat het puntje van mijn elleboog eetbaar was }>
Stond een partij raar te kijken. Zeker nooit op tijd een knal gehad na zo'n grap.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:21

Ik verplaats dot topic naar Young Rider Talk.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:23

Ik merk op de manege waar ik regelmatig kom dat er door sommige ruiters en vrijwilligers ook snel met een tik gecorrigeerd wordt. Hier spreek ik toch vaak de mensen op aan, vaak heeft het paard al verschillende signalen gegeven dat iets hem niet aanstaat en worden deze niet gezien of genegeerd, op een gegeven moment moet het paard toch iets om aan te geven dat hij ergens niet oké mee is.

En ik vind dat de plek waar je de tik geeft ook veel uitmaakt. In mijn omgeving zie ik dat vaak de neus het eerste doelwit is. Ik snap zelf nooit zo goed waarom je het meest gevoelige deel van een paard zou moeten raken. Een tik op de hals heeft waarschijnlijk net zoveel (gewenst) effect.

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:08

Een goed getimede tik vind ik geen probleem, zolang je er geen misbruik van maakt ;)

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:09

HappyHorsess schreef:
Een goed getimede tik vind ik geen probleem, zolang je er geen misbruik van maakt ;)

Hoewel ikzelf het bijna nooit doe omdat ik het niet zo fijn vind.

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:05

Ik zelf geef soms ook wel eens een kleine tik, maar nooit hard. Als mijn pony bijt of vervelend duwt etc jaag ik zijn hoofd een beetje weg door een beetje te wapperen met mijn hand. Als hij zijn hoofd dan weg doet stop ik weer. Als dat "wapperen" niet helpt geef ik soms een klein tikje maar echt een klap vind ik totaal niet nodig. Je paard moet gewoon weten wat jou ruimte is dus als er echt een klap bij nodig is moet je eerst je paard maar leren wat jou ruimte is met grondwerk etc.

Vaag verhaal maar hoop dat het een beetje helder is haha :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:30

mariavank schreef:
Ik zelf geef soms ook wel eens een kleine tik, maar nooit hard. Als mijn pony bijt of vervelend duwt etc jaag ik zijn hoofd een beetje weg door een beetje te wapperen met mijn hand. Als hij zijn hoofd dan weg doet stop ik weer. Als dat "wapperen" niet helpt geef ik soms een klein tikje maar echt een klap vind ik totaal niet nodig. Je paard moet gewoon weten wat jou ruimte is dus als er echt een klap bij nodig is moet je eerst je paard maar leren wat jou ruimte is met grondwerk etc.

Vaag verhaal maar hoop dat het een beetje helder is haha :)

Ja want zo leren ze het in de wei ook zeker? 1 keer in mijn zone dan wijs ik hem terecht 2e x wordt ik bozer en de 3e keer krijgen ze bij mij echt wel een veeg hoor. Als ze op.de wei staan en het zint een ander paard niet krijgen ze na 2x al een aardige trap

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:32

Chasey schreef:
Een manege paard vind ik heel wat anders dan een eigen paard.
Op de manege waar ik werk mag het absoluut niet. Dit omdat de meeste ruiters daar geen benul hebben van hoe paardentaal in elkaar steekt. Ook de meeste stagiaires niet.
Ik loop er intussen al 13 jaar en ken de paarden. Als het moet, dan krijgen ze een tik. Maar dat komt niet vaak voor. Want ik ben al duidelijk genoeg met mijn lichaamstaal en houding in de omgang.
De meeste ruiters zijn dat dus helemaal niet, en een paard maakt daar misbruik/gebruik van. En krijgen dan 'zomaar' en knal, omdat de ruiter er niks van snapt. Dus nee, bij de manege waar ik werk mag het gewoon niet.

Mijn eigen pony's krijgen heus wel eens een tik (en als het nodig is een schop onder de kont). Maar wederom is dat bijna nooit van toepassing, omdat ik in de algemene omgang duidelijk genoeg ben. Dus we kunnen gewoon goed samen werken en weten wat we aan elkaar hebben en wie de baas is.

Hier ben ik het wel mee eens. Te vaak dat op een manege paarden een tik krijgen van klanten om niks; bv bij wijze van ze doen een stapje opzij tijdens poetsen en hoppa een tik.......tja dan krijg je idd op een gegeven moment een paard die van zich afbijt of slaat; als die iedere keer onterecht een klap krijgt wordt je dat wel zat ja als paard zijnde.

Maar loopt een paard over me heen bv, ja dan krijgt die idd een flinke knal ja.