wanner is een cap niet meer veilig?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lokie_toms
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-12-16

wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 13:31

Zo als in de titel werd vernoemd wanneer is een cap niet meer veilig
Weten jullie het?
Groetjes

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:34

na een val of 3 jaar

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:35

melissapupa schreef:
na een val of 3 jaar

waarom is de cap na 3 jaar niet meer veilig?

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:37

Ik denk zodra er ergens een scheur in zit? :=

Dat van 3 jaar lijkt mij sterk.

Edit: TS ik zie dat je cap stuk is, als in het klepje is eraf?

Het ziet er misschien niet meer zo leuk uit (lees charmant :') ) maar volgens mij is de cap zonder klepje ook nog veilig. Tenminste, ik zie niet wat voor extra bescherming het klepje toevoegt.

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:46

De cap zou onveilig kunnen zijn omdat hij dusdanig hard of rot is gevallen dat het klepje afgebroken is. Wellicht zit er nog meer " schade" aan de cap die niet zichtbaar is.

Persoonlijk zou ik geen risico lopen en een nieuwe kopen. Je hoofd is meer waard dan het geld wat een nieuwe cap kost :)

TinkerLoves

Berichten: 117
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Limbwabwe

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:54

Ik heb het laatst in een ruiterzaak gevraagd en zij zeiden na 5 jaar gaat de kwaliteit toch achter uit. en het lag er aan hoe vaak/hard je van je paard afvalt

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:57

TinkerLoves schreef:
Ik heb het laatst in een ruiterzaak gevraagd en zij zeiden na 5 jaar gaat de kwaliteit toch achter uit. en het lag er aan hoe vaak/hard je van je paard afvalt


Dat zou ik als ik hun was ook zeggen. := Je kan ook heel hard van je paard afvallen zonder je hoofd hard te stoten, dus dat lijkt me ook niet de juiste richtlijn.

Denk dat ruiters hier een beroep moeten doen op hun eigen inzicht. Het gaat om de kwaliteit van de helm. Daar mogen geen barsten of scheuren in zitten.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:28

Als je gevallen bent is hij over het algemeen niet meer veilig. Ook zou ik hem niet meer gebruiken als bijvoorbeeld de sluiten kapot is of op het punt staat kapot te gaan. Verder ook als de klep aan de voorkant losser zit dan hoort, dan zou ik hem ook niet meer gebruiken.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:22

Bij een kapotte sluiting je cap niet meer gebruiken? :')

Ik ga mee in wat laura1987 ook zegt. Schade die niet zichtbaar is kan ook voor een onbetrouwbare cap zorgen. Lijkt me niet na een keer vallen. :n

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:31

Nog een kleine toevoeging op bovenstaande.

Je cap kan ook niet meer veilig zijn als hij vervelend op een rand etc uit je handen valt.

Je moet je vaak vooral zorgen maken om de schade die je niet ziet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:48

xRivaldo schreef:
Bij een kapotte sluiting je cap niet meer gebruiken? :')

Ik ga mee in wat laura1987 ook zegt. Schade die niet zichtbaar is kan ook voor een onbetrouwbare cap zorgen. Lijkt me niet na een keer vallen. :n

Je hebt ze ertussen zitten die hem dan nog provisorisch gaan maken, zou ik niet doen :=

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:54

In theorie moet je je cap vervangen nadat hij een keer is gevallen. Dat wil dus zeggen dat je hem ook zou moeten vervangen als je hem een keer uit je handen laat vallen. Nu wijkt de theorie alleen heel erg af van de praktijk, want er is bijna niemand die zijn of haar cap vervangt wanneer er geen zichtbare schade is aan de buitenkant.
De reden dat dit wordt geadviseerd is dat er haarscheuren kunnen ontstaan die niet zichtbaar zijn. Ook de eventuele grotere scheuren zijn niet direct zichtbaar, omdat het zicht wordt ontnomen door de buitenkant van je cap.
Deze scheuren of haarscheuren zorgen ervoor dat een klap niet meer goed kan worden verdeeld over de cap. Bij een volgende val kan je cap dus verder scheuren, of je hebt een zodanige klap gemaakt, of er zitten meer scheuren in je cap, dat jouw hoofd de klap deels moet opvangen. En laat dat nou net iets zijn waar je niet op zit te wachten.

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:06

TS, je cap is zodanig hard gevallen dat het klepje los is gegaan. De kans is dus erg groot dat er verdere schade is. Ik zou dus echt een nieuwe kopen en deze weggooien!

lokie_toms
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 19:04

Wow dat zijn veel reacties in eens :list:
Ik denk dat ik mijn cap tog maar ga weg doen ik heb er een mooie tijd meegemaakt :j 7 jaar was je van mij en nu ist voorbij :(:) sorry ik kon het niet laten :') zijn er nog reden als je cap niet meer veilig is? Er zijn wel al veel gezegd maar toch :=

Moonscore
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-04-17

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 16:06

Als je een echt harde klap maakt kan je hem beter meteen vervangen. Verder als die al erg vaak klappen heeft gehad. Er iets is afgebroken etc. Controleer je cap daar regelmatig op dan moet het goedkomen.

zixde
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:02

Een cap is niet veilig na een harde val op het hoofd . Soms zie je het aan de buitenkant als hij stuk is . Maar soms zit het aan de binnenkant dus als je hard gevallen bent koop een nieuwe of laat hem controleren door iemand die er veel van kent
Grtjs :j

Emaychoja
Berichten: 174
Geregistreerd: 16-02-17

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:18

Ik vervang mijn cap als ik (hard) op mijn hoofd val omdat de cap dan onveilig kan zijn. Echter als ik al val dan val ik meestal op mijn zij of schouder dus deze cap gaat al een tijdje mee.

xNadia100

Berichten: 12
Geregistreerd: 15-04-17

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:20

ik geloof dat je cap niet meer veilig is als hij valt op de grond maar als hij bijv. op je bed valt is het niet erg :j maar als je pony er op staat is hij echt gevaarlijk!!!!! dan mag je de cap niet meer gebruiken ;( als hij op de grond valt draag ik hem niet meer voor de zeker heid 8)7

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:25

Bij helmen voor de bouw/kettingzagen heb ik geleerd dat deze 3 jaar na in gebruikname weg gedaan moeten worden. Dit ivm de zon die op het plastic schijnt en dat het hierdoor broos kan worden. Ik zit nu te bedenken of dat ook voor een cap kan gelden. Ik heb die van mij ook al veel langer dan 3 jaar hoor, en wat ik nu noem zijn de officiele regels, ik denk dat weinig particulieren zich daar wat van aantrekken ;).

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:32

Inderdaad is een cap na een harde val niet meer veilig. Maar volgens mij moet je hem ook wel na een bepaalde tijd vervangen omdat het materiaal sowieso achteruit gaat. In de gebruiksaanwijzing van mijn cap staat 5 jaar. Maar het lijkt me eerlijk gezegd dat het ook weel wat verschil maakt hoe intensief je m gebruikt en hoe netjes je m bewaard tussen het gebruik. Het lijkt me dat bijv veel zweet, in de felle zon gebruiken, natregenen etc uiteindelijk allemaal wel invloed kunnen hebben op het materiaal van een cap.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:34

Na een harde val of na 5 jaar.
Een harde val logisch, hoef ik niet uit te leggen.
De 5 jaar is door de invloed van het licht op de buitenzijde van de cap, het plastic wordt broos. Maar ook door het zweet in de binnenzijde van de cap. Die maken het polystyreen, dat zorgt voor de schok absorptie, minder effectief.

Dit is niet alleen van toepassing voor een cap, maar bijvoorbeeld ook voor een helm voor op de brommer of op de motor.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: wanner is een cap niet meer veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:05

Ik vind dat er veel te weinig aandacht besteed wordt aan de levensduur van een cap.

Ik vervang die van mij toch maar, doe ik immers bij mijn motorhelm ook. Bewaar mijn cap wel altijd buiten het daglicht (in een tasje), maar vooral als ik endurance rij, dan maak ik veel kilometers (en wordt de cap veel blootgesteld aan daglicht) en vervang ik hem ondanks ik er niet vanaf val toch maar eens in de 5 jaar.

Tink89
Berichten: 2947
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:16

jorika1986 schreef:
Na een harde val of na 5 jaar.
Een harde val logisch, hoef ik niet uit te leggen.
De 5 jaar is door de invloed van het licht op de buitenzijde van de cap, het plastic wordt broos. Maar ook door het zweet in de binnenzijde van de cap. Die maken het polystyreen, dat zorgt voor de schok absorptie, minder effectief.

Dit is niet alleen van toepassing voor een cap, maar bijvoorbeeld ook voor een helm voor op de brommer of op de motor.


Maar... mijn cap gebruik in één keer per week, in principe in de binnenbak of een uurtje buiten in de zon en wordt in het donker bewaard. Dan zou die vijf jaar dus net zo goed gelden als bij iemand die elke dag uren op het paard zit? Dat geloof ik niet hoor, die slijtage is nooit hetzelfde.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:17

Een cap is een cap, of die nou 40 euro of 350 euro kost. Een cap moet een CE nummer hebben, dan is de cap goedgekeurd. (en dus veilig)
Ze zeggen inderdaad altijd dat je na een flinke val het beste een nieuwe kunt aanschaffen omdat er iets gebroken/gescheurd/afgebroken kan zijn. Klinkt logisch :)
Echter hoef je echt geen nieuwe te kopen na 3 jaar als je er nooit hard mee gevallen bent :? Een cap vergaat niet als hij weinig word gebruikt. Je moet hierbij wel denken aan dat hij vaak in de kast ligt en niet 24/7 op een zonnige plek. Maar het is echt niet zo dat wanneer jij 2x per week rijd met je cap op en nooit flink ermee bent gevallen dat je na 3 jaar een nieuwe moet aanschaffen... Een cap is een cap en die kan echt wel wat hebben.
Je moet wel opletten dat op het moment dat je hem zelf een keer flink op de grond laat vallen dat ook natuurlijk mee telt in hoeverre je hem nog kan dragen.