Genoeg tijd voor een verzorgpony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neraja1

Genoeg tijd voor een verzorgpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:34

Hoi!
Veel manegeruiters zijn net zoals ik op zoek naar een verzorgpony of leasepony.
Zelf wilde ik toen ik jonger was een eigen paard, maar dat idee heb ik uit mijn hoofd gezet: ik heb gewoonweg niet genoeg tijd om elke dag naar mijn pony toe te gaan.
Als alternatief dacht ik gelijk aan een lease of verzorgpony, maar ik vraag me af of ik daar genoeg tijd voor heb om daar 1 of 2 keer per week naartoe te gaan. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Even een ruw overzicht van mijn week:
Maandag: op maandag heb ik absoluut geen tijd, alleen 's avonds voor huiswerk. Ik ben rond half 5 thuis en ik ga dan gelijk door naar Volleybal. Ik kom dan rond half negen weer thuis.
Dinsdag t/m donderdag: ik ben rond kwart voor vier uit en ik heb dan geen verdere verplichtingen.
Vrijdag: ik ben rond kwart voor twee uit, maar ik heb dan paardrijden en schoolsport waarbij ik meehelp met de kiddo's begeleiden.
Zaterdag: 's ochtends heb ik volleybal en vaak een wedstrijd, ik ben dan rond 1 uur weer thuis. Verder heb ik geen verplichtingen.
Zondag: geen verplichtingen en 1 keer per kwartaal een wedstrijd op de manege, ik ben dan de hele dag op stal.

Verder moet ik natuurlijk best veel leren en huiswerk maken. Ik zit nu in de derde van het gymnasium en ik ga volgend jaar dus naar de bovenbouw met een ander en onbekend systeem.

Denken jullie dat ik genoeg tijd heb voor een verzorgpony?

Alvast bedankt!
Neraja1 ( oh ja, en sorry als mijn bericht op het verkeerde forum staat, ik ben nog nieuw!)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:46

Euhm, dat hangt ervan af waar je prioriteiten liggen.
Als ik het zo lees heb je het al vrij druk en zou ik het er persoonlijk niet meer bij krijgen.
Maar op zich zijn er veel eigenaren die juist iemand voor maar 1 of 2 dagen per week zoeken.
Het is dan wel belangrijk om duidelijke afspraken te maken en die ook na te komen.
Bvb als je als eigenaar op voorhand weet dat iemand maar 1x per week kan EN die persoon er dan oop (bijna) altijd is op die dag, kan dat heel goed werken :)
Maar als je bijvoorbeeld door de week vaak laat huiswerk moet maken of te moe bent om nog naar een paard te gaan of je wil op zondag met een vrien(in) afspreken en daardoor vaak zal moeten afbellen, dan zou ik er niet aan beginnen.

Het is erg goed dat je hier grondig over nadenkt voor je op zoek gaat, super! De enige tip die ik je kan geven is: overschat jezelf niet! Wees eerlijk naar jezelf, kan je NOG extra activiteiten aan of ben je bereid om enkele te minderen? En wees eerlijk naar de eigenaren toe over wanneer je kan. Het is geen schande om bvb nog even te wachten tot het minder druk is en daarna pas op zoek te gaan.

Ik wens je heel veel wijsheid en succes!

Btw, welkom op bokt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:50

Als ik het zo lees heb je nog genoeg tijd, ik wou dat ik zoveel dagen had zonder verdere verplichtingen. Ik werk fulltime, heb een huishouden, doe een studie, heb nog wat andere verplichtingen en mijn twee pony's.

Maar het is goed dat je er over na denkt. Als ik het zo lees vind je een verzorgpony geen prioriteit. Het legt er natuurlijk maar net aan wat je met de eigenaar afspreekt en hoeveel uur in de week je afspreekt. Je manegeles zou misschien kunnen vervallen als je op de pony kan rijden.

Isabeaumin01

Re: Genoeg tijd voor een verzorgpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:18

Als ik jou week met de mijne vergelijk heb je best veel tijd voor een verzorgpony. Ik handbal 5/6 dagen in de week waarvan 3 keer 4 uur trainen is en dan heb ik een verzorg pony ernaast en ik doe vwo 4. Ja het is heel druk allemaal en het gaat allemaal nog maar net maar je krijgt er zoveel voor terug. Tenminste als je open stelt om nieuwe dingen te leren en een band wilt opbouwen met een paard. En desnoods begin je ergens waar je niet zo vaak heen hoeft of alleen heen hoeft om te borstelen en te wandelen bijvoorbeeld. Succes met het vinden van een lease/verzorgpony!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:33

Het kan prima, als jij je prioriteiten maar zo wilt stellen dat het je lukt.

Tijdens mijn Havo jaren had ik 2 pony's te rijden. Waarvan 1 die eigen was. Daarnaast vind ik het de grootste onzin dat je er elke dag naar het dier toe moet als je een eigen dier hebt. Het belangrijkste is dat het dier naar buiten, binnen komt en zijn eten krijgt, rijden is voor het dier bijzaak. Ik had 2x in de week les en in het weekend reed ik zelf of ging op wedstrijd. Daarnaast had ik geen andere hobby's/sporten meer, kosten besparing voor mijn ouders. Alle andere dagen deed ik mijn huiswerk of werkte ik vooruit of ging ik met vriendinnen wat doen.

Jij zou als je zou willen je schema ook zo aanpassen dat je 3/4 dagen naar je verzorgpaard/lease paard kan, zul je misschien alleen dingen voor moeten laten vallen.

_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:53

Als je het graag wilt kan het makkelijk!
Zelf zit ik in 2 gymnasium en dit is mijn weekschema los van mijn verzorgpony:

Ma: Lange schooldag, vioolles, half 8 thuis en dan huiswerk maken en vioolspelen
Di: Normale schooldag, vioolspelen (vaste dag verzorgpony)
Wo: Lange schooldag, veel huiswerk voor volgende dag, vioolspelen
Do: Extreem lange schooldag, vioolspelen
Vrijdag: Normale schooldag, orkestrepetitie, half 8 thuis
Zaterdag: Ochtend manegeles en helpen op stal, middag huiswerk maken, vioolspelen
Zondag: Huiswerk, vioolspelen en voor de rest vrij

Elke dag speel ik minstens een half uur viool en zit ik zo'n 1 tot 3 uur aan mijn huiswerk. Op dinsdag ga ik vast naar mijn verzorgpony, maar vaak weet ik op op woensdag, zaterdag, zondag en zelfs op donderdag gaatjes vrij te maken waarop ik mijn vaste vp en vaak ook iemand anders zijn pony verzorg of met vriendinnen mee ga naar verzorgpony's.
Ik heb veel motivatie om door te gaan met de pony's dus dat is de reden dat ik nog leef :)

sneeuwpop

Re: Genoeg tijd voor een verzorgpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:02

Bij twijfel niet doen.
Want als je het echt zou willen, dan heb je er veel voor over en zou je dus niet twijfelen.
Een eigenaar heeft er niks aan wanneer jij het na een poosje toch te druk vind en ermee wil stoppen. Ik heb ook 2 verzorgsters gehad die er vooraf toch niet goed over na hadden gedacht en dat heeft mij veel tijd en energie gekost. mijn paard werd er ook niet beter van, want beide moeten eerst wennen en dus fouten maken.

Lot_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:00

Hi, als ik het zo zie zou ik het toch echt wel in het weekend doen. Ik herken deze drukke roosters trouwens wel hoor ;) Kies bijv. de zaterdagmiddag uit. Dan heb je zondag tijd om even niet aan die drukke verplichtingen te denken. Verder wens ik je veel succes!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:50

_Robin schreef:
Als je het graag wilt kan het makkelijk!
Zelf zit ik in 2 gymnasium en dit is mijn weekschema los van mijn verzorgpony:

Ma: Lange schooldag, vioolles, half 8 thuis en dan huiswerk maken en vioolspelen
Di: Normale schooldag, vioolspelen (vaste dag verzorgpony)
Wo: Lange schooldag, veel huiswerk voor volgende dag, vioolspelen
Do: Extreem lange schooldag, vioolspelen
Vrijdag: Normale schooldag, orkestrepetitie, half 8 thuis
Zaterdag: Ochtend manegeles en helpen op stal, middag huiswerk maken, vioolspelen
Zondag: Huiswerk, vioolspelen en voor de rest vrij

Elke dag speel ik minstens een half uur viool en zit ik zo'n 1 tot 3 uur aan mijn huiswerk. Op dinsdag ga ik vast naar mijn verzorgpony, maar vaak weet ik op op woensdag, zaterdag, zondag en zelfs op donderdag gaatjes vrij te maken waarop ik mijn vaste vp en vaak ook iemand anders zijn pony verzorg of met vriendinnen mee ga naar verzorgpony's.
Ik heb veel motivatie om door te gaan met de pony's dus dat is de reden dat ik nog leef :)

wow wat doe je veel in een week. Is dat niet heel vervelend? Ik zelf word ziek van zoveel activiteiten in een week (van alle stress en het gedoe, kan mijn brein niet aan denk ik :D )

Mijn weekschema:
maandag: school, daarna naar stal en huiswerk maken als ik thuis ben
Dinsdag: School, daarna naar stal en huiswerk
Woensdag: school, en huiswerk
Donderdag:school daarna naar stal en dan weer aan mijn huiswerk
Vrijdag: naar school, naar stal en daarna mijn folders invouwen
Zaterdag: folders wegbrengen (of dan pas folders invouwen) en naar stal
zondag: naar stal ofzo en dan aan mijn huiswerk (of dan folders wegbrengen)
best wel rustig, al vind ik het vaak al heel erg druk in zo'n week.

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:56

Zoals ik het lees denk ik het wel. Maar als je het idee hebt dag je week nu al stampvol zit en het soms nauwelijks red met bijvoorbeeld proefwerken en so's zou ik het niet doen.

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:33

Hey
Ik zit nu in vwo 2 en ik heb ook 3 verzorgponys (op 1 plek) het is best te doen maar dat komt ook vooral omdat ik kan gaan wanneer ik wil en het niet erg is als ik niet kan. Mijn schema is:
Ma: even naar de pony's en hw
Di:hw en rijden op de manege
Woe:hw mee met een vriendin naar de manege en naar de pony's
Do:pony's en club en hw
Vrij: pony's
ZA:pony's en met vriendinnen
Zo: mag niet naar de pony's

Het is best te doen maar school staat weleens in de weg. Nou leer ik bijna nooit en haal ik dan nog best goede cijfers dus als je school moeilijk vind zal ik het niet doen. Probeer anders af te spreken dat je kan komen wanneer je wilt
Xx sanne