Paard bang voor de zweep

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimmie25501

Paard bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 14:40

Sinds kort ben ik met mijn paard begonnen met vrijheidsdressuur en kom ik erachter dat hij bang is voor de zweep. Als ik hem bij me heb, deinst hij letterlijk weg en durft hij amper bij me in de buurt te komen. Ik gebruik hem nu wel voor het wijken, en dat gaat steeds ietsje beter.
Daarna wilde ik hem gebruiken voor het targetten te leren, maar toen ik de zweep (en later alleen het handvat) voor hem hield, deinsde hij achteruit. En toen hij hem per ongeluk aanraakte, schrok hij zich dood.
Hoe kan ik hem nu het beste leren om niet meer bang te zijn voor de zweep? Want ik vind het wel belangrijk dat ik een zweep kan gebruiken bij het vrijheidsdressuur en later ook bij het rijden.
Alvast bedankt!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

darkadia

Re: Paard bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:09

Heb je enig idee waar zijn angst voor de zweep vandaan komt? Is het echt al bij het zien van de zweep? Wat ik hier veel gebruik is ze over hele lijf ermaa aaien, deinst ie terug, proberen bij hem te blijven, en zodra hij stil staat weghalen.
Als het echt extreem is kun je ook eerst al belonen voor het uberhaupt ernaar kijken (dat doe ik hier vaak als ik een vlag aan mijn stick heb hangen).
Misschien geeft dit wat inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=6CDwc4s1LAQ

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 15:41

Nee, ik weet het niet. Wel weet ik dat hij beleerd is in Ierland, dus ik gok dat daar wat vervelends gebeurt is. Ik zou hem ermee kunnen aaien, maar ik gok dat hij dan wel vrij angstig is. Bij het zien valt wel mee, als ik aanstalten maak om er iets mee te doen, of als ik hem voor hem houdt, deinst hij wel achteruit en wil hij weglopen. Van wat ik zie in het filmpje, wordt ik niet gelukkig. Dat werkt misschien bij ervaren mensen, maar ik ga het niet proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:48

Als je er mee gaat aaien zorg dan dat je een leadrope hebt van zeker 3 meter lang en handschoenen aan. Als hij bang is laat hem maar lopen om je heen maar stop niet met aanraken tot dat je paard stopt met lopen.
Zodra hij stopt met lopen haal je de zweep van zijn lijf af. Op die manier leert je paard dat het niks geks is om de zweep in de buurt te hebben.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 15:51

Oke. Maar is er hierdoor juist niet kans dat hij nog veel banger wordt? Mijn paard is namelijk erg onzeker en als hij eenmaal gaat gaat hij ook heel lang door. Is er ook een manier om het wat meer met beleid te doen?
Anders kan ik dit ook wel proberen natuurlijk.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:55

Kimmie25501 schreef:
Oke. Maar is er hierdoor juist niet kans dat hij nog veel banger wordt? Mijn paard is namelijk erg onzeker en als hij eenmaal gaat gaat hij ook heel lang door. Is er ook een manier om het wat meer met beleid te doen?
Anders kan ik dit ook wel proberen natuurlijk.

Nee, je stopt wanneer het paard een signaal geeft van ontspanning.
Bijvoorbeeld, likken, of met 1 been op rust staan. Als die dit niet doet dan moet die 15 seconden stil staan.
Daarna haal je de zweep weg voor 1 minuut en begin je weer opnieuw.
Aan alle 2 de kanten oefenen!

Maar wat je het beste kan doen is met een stick & string of longeerzweep rondjes draaien naast het paard. Je paard kan hiervan schrikken maar blijf doorgaan de aanhouder wint!

Als je nog vragen hebt dan kan je mij altijd een pb sturen. Weet niet in welke omgeving je woont maar wil je best helpen als je dichtbij woont.

• Liberty <3

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:08

Een onzeker paard met zo te lezen een onzekere eigenaar, daarbij vind ik het standaard desensibiliseren nou niet dé manier om hem te leren hoe wel te reageren op de zweep. Want om dat goed te doen en niet juist het paard het verkeerde aan te leren is ervaring en vooral de juiste timing heel belangrijk.

Persoonlijk denk ik niet dat het paard een ernstige geschiedenis heeft met de zweep. Hij heeft een gezonde dosis respect voor de zweep en moet nu nog leren wat jij nu precies bedoeld wanneer je met de zweep naar hem wijst. Daarbij is jouw lichaamstaal en timing erg van belang en ik denk dat het zeer verstandig is om daarin les te krijgen. Daarin kan je direct dit probleem aanpakken, maar ga liever niet zelf proberen zonder begeleiding, want je maakt het jezelf alleen maar moeilijker en het voor je paard alleen maar onprettiger.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:11

leg je zweep op bijvoorbeeld een stoel en laat je paard er is aan snuffelen en naartoe lopen. Als dat goed gaat kan je iemand vragen die zweep horizontaal wil vasthouden zodat je paard er weer naartoe kan gaan en dan te snuffelen. misschien wordt hij/zij dan minder bang voor de zweep

We ride, never worry about the fall

I guess that's just the cowboy in us all

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:18

Kimmie25501 schreef:
Nee, ik weet het niet. Wel weet ik dat hij beleerd is in Ierland, dus ik gok dat daar wat vervelends gebeurt is. Ik zou hem ermee kunnen aaien, maar ik gok dat hij dan wel vrij angstig is. Bij het zien valt wel mee, als ik aanstalten maak om er iets mee te doen, of als ik hem voor hem houdt, deinst hij wel achteruit en wil hij weglopen. Van wat ik zie in het filmpje, wordt ik niet gelukkig. Dat werkt misschien bij ervaren mensen, maar ik ga het niet proberen.

Dan sluit ik me bij de anderen aan dat de enige optie is om les te nemen in bijv grondwerk. Of een ander meer ervaren iemand mee te laten kijken. Het filmpje laat maar korte stukjes zien, en is geen volledige sessie. Maar was meer om te laten zien dat echt elk paard het kan leren dat het niet eng is, en wat ik bedoelde met het stukje wanneer weg te halen.
Wat heb je tot nu toe gedaan als hij terug deinsde? Want ik vermoed dat je dan gestopt bent of iig de zweep weg hebt gehaald? In dat geval heb je zelf het ongewenste gedrag namelijk (waarschijnlijk onbewust) versterkt. En dat is niet erg, maar dan is een instructeur erbij wel handig :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:21

Wat ik bij Kim heb gedaan is vooral veel aaien en friemelen. Uiteraard was ik extreem voorzichtig dat ik haar geen pijn deed.
Juist het aanleren van kunstjes met de zweep na die stap gaf haar een fijne positieve associatie met de zweep en na een jaartje was een normale zweep niet eng meer. De longeerzweep is de volgende uitdaging.

Maar als je er onzeker mee bent is begleiding wel aan te raden. Anders heb je kans dat je de angst juist voed door bijvoorbeeld op verkeerde momenten te stoppen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 16:35

Rianne, ah oke! Ik zal het proberen! Ik woon bij Breda, maar mag helaas van vreemden via internet geen hulp aannemen.
Rianne daarna, dat is misschien wel handig ja. Bedoel je dan gewoon een les in grondwerk?
Adje, ja dat kan ook wel misschien ja.
darkadia, ik weet idd wel iemand. Ik zal haar vragen! Als hij terug deinsde ging ik gewoon door bij bijvoorbeeld het wijken, totdat hij het goed deed. Net zoals bij het toucheren, bleef ik het wel volhouden.
Bedankt Azmay!

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:48

Klopt, les in grondwerk, clickertraining, vrijheidsdressuur of iets dergelijks, in elk geval een professional die jou kan leren hoe je hier en met andere dingen om moet gaan. Gezien je verder wilt met vrijheidsdressuur is het twee vliegen in één klap slaan door les te krijgen van iemand die daar ervaren in is. Probeer dus iemand te vinden met een hoop ervaring en niet iemand die het één pony eens heeft geleerd, want zowel jij als je paard moeten aan het werk, en dan is zonde van je geld en energie als je er met de instructie niet mee uit komt. Kost natuurlijk wel iets meer, maar het is een investering in jezelf en het paard en dat betaald zich uiteindelijk altijd terug.

Overigens is de grote valkuil naar mijn idee bij paarden die ergens bang voor zijn dat er té veel aandacht aan die angst wordt besteed. Natuurlijk is het een werkpunt, maar een zweep is gewoon een stokje die eigenlijk enkel een verlenging van de arm is. Door te veel te focussen op de angst verstrek je het idee dat het eng is, waardoor de angst groter wordt. Daarom is de hulp van een prof juist belangrijk, want je moet de juiste intensiteit geven aan het probleem zonder daarin door te slaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 17:54

Oke bedankt, ik ga kijken! Ik heb al eerder les gehad in grondwerk en vrijheidsdressuur, dus ik zal kijken of iemand me daar kan helpen.
Ook probeer ik niet te veel nadruk er op te leggen, maar als hij steeds achteruit stapt en van me weg wilt, is dat natuurlijk niet zo fijn. Ik probeer wel altijd gewoon door te gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 08:15

Gisteren heb ik het voor het eerst geprobeerd. Ik ben begonnen met een minizweepje. Eerst laten zien, toen naast staan en uiteindelijk aaien. Dat ging veel beter dan verwacht! Hij vindt het volgens mij alleen spannend als hij de zweep kan zien. Uiteindelijk kon ik hem zelfs aaien met de grote longeerzweep en stond hij uiteindelijk ermee in de mond! Ik wil dit nog wel vaker gaan oefenen zodat hij er zeker niet meer bang van is. Bedankt voor jullie tips!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:50

@kimmie25501 Fijn dat je wat hebt gehad aan de tips, en dat het eigenlijk dus nog wel mee viel. Ben benieuwd naar alle VD die je hem nog gaat leren!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 08:15

Dankjewel! Ik wil hem nog heel veel leren, maar nu eerst de basis!

zixde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:08

Probeer iemand inteschakelen die verstand heeft van vrijheidsdressuur . Probeer de oorzaak te achterhalen . Veel suc6
Grtjs

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 15:18

Het is al opgelost gelukkig! Toch bedankt voor je bijdrage :j
Hij kan hem ondertussen al op commando aanraken :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie