Wat moet ik doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:02

LunaZara schreef:
verootjoo schreef:
Waarom krijgt ze sportbrok?
En waarom 18uur per dag op stal? Is er geen mogelijkheid om haar meer naar buiten te doen en wat minder rijk voer te geven?


Mijn rij instructeur heeft dat aangeraden. In het begin was ze juist erg duf en startte ze moeilijk op, ze kreeg toen 'normale' brok. Ik eigenlijk wel dat ze meer dan vijf uur naar buiten gaat. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten hoeveel uur.


24?

Naar hoe ik het lees is het heel veel opgekropte energie in combinatie met iemand die daar erg onzeker van wordt..

Ik zou het dier van de sportbrok af halen, een wat sobere muesli geven en goed ruwvoer.. En VEEL meer naar buiten gooien.. Heeft ze wel sociaal contact met soortgenoten?

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:50

@nine: ts geeft aan dat ze nog een oudere ruin en een merrie hebben.Dus sociaal contact zal wel in orde zijn.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:35

nuscaniels schreef:
Snap dat je ouders het niet zomaar willen omdat je paardje wat duurder was maar als er zich slechter gedrag ontwikkelt bij je paard omdat bij jou het vertrouwen en de ervaring ontbreekt om dit aan te pakken zal die voor een lagere prijs verkocht gaan worden.
(ervan uitgaand nu even dat het gedrag puur daar aan ligt en niet aan ergens medisch ongemak)

Kan je instructrice niet eens .et je ouders gaan praten. Misschien kan zij je ouders beter uitleggen welk paard beter bij je past.


Ja dat kan ik goed begrijpen. Ik baal zelf ook flink van dat ik niet genoeg ervaring heb. Mijn ouders willen haar zeker niet voor een lagere prijs verkopen, wat ik goed kan begrijpen.

Dat zou kunnen ja. Ik kan het met mijn rij instructrice er over hebben. Zij kan het altijd wel duidelijker uitleggen dan ik zelf, ik word meestal nog overspoeld door emoties.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:37

Cococo schreef:
Wat het ook is, hopelijk komen ze er uit in de kliniek.
Ik zou nog niet te snel beslissingen nemen maar goed laten uitzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is en of jij dat op kunt lossen ( met hulp van deskundigen )

Ik snap je ouders deels wel, dat zou ik ook zeggen als er zo'n duur paard in de stal staat.
Ik zou anderzijds ook eens kijken wat er van hun kritiek klopt ( ook al klopt het misschien niet precies in deze situatie ) en is het een leerpuntje voor jou.



Daar heb je gelijk in. Alleen ben ik al mijn hoop en moed verloren. Die zou ik eerst weer moeten terug vinden. Gelukkig heb ik een deskundige rij instructrice . :)

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:41

Citaat:
24?

Naar hoe ik het lees is het heel veel opgekropte energie in combinatie met iemand die daar erg onzeker van wordt..

Ik zou het dier van de sportbrok af halen, een wat sobere muesli geven en goed ruwvoer.. En VEEL meer naar buiten gooien.. Heeft ze wel sociaal contact met soortgenoten?


Ze gaat nu sowieso meer naar buiten door het lekkere weer. Ik wil haar nu ook van de sportbrok halen. Ik wou het eigenlijk veel eerder doen, alleen ben ik het dom vergeten doordat ik nu druk ben met tentamens en leren voor de eindexamens.

Ik weet niet zeker of het echt opgekropte energie is, ze is altijd van zichzelf wel pittig geweest. Maar het kan goed kunnen.

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:43

LunaZara schreef:
Citaat:
24?

Naar hoe ik het lees is het heel veel opgekropte energie in combinatie met iemand die daar erg onzeker van wordt..

Ik zou het dier van de sportbrok af halen, een wat sobere muesli geven en goed ruwvoer.. En VEEL meer naar buiten gooien.. Heeft ze wel sociaal contact met soortgenoten?


Ze gaat nu sowieso meer naar buiten door het lekkere weer. Ik wil haar nu ook van de sportbrok halen. Ik wou het eigenlijk veel eerder doen, alleen ben ik het dom vergeten doordat ik nu druk ben met tentamens en leren voor de eindexamens.

Ik weet niet zeker of het echt opgekropte energie is, ze is altijd van zichzelf wel pittig geweest. Maar het kan goed kunnen.


Het is wel het meest waarschijnlijke. De combinatie van sportbrok met stilstand en weinig weidegang zorgt zeer zeker wel voor behoorlijk ontbrandbare lontjes bij paarden. Zeker als er bloed in zit.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:43

@nine1987

De paarden staan ook veel langer buiten dan wat ik eerst suggereerde. Dat ze 5 uur buiten staan is niet waar, het was een dom foutje van mij. ;)

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:45

@xPabloBokt Nogmaals de paarden krijgen geen weinig weidegang. Het klopte niet wat ik zei. Ze staan lang buiten.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:47

Ik heb zelf voor een vertekend beeld gezorgd over de weidegang van de paarden. Mijn excuses daarvoor, dat wou ik juist niet doen. :)

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:50

Sorry, dat klopt ook. Even vergeten. :+

Alsnog als je de merrie niet intensief traint kan die sportbrok meehelpen aan haar gedrag.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:53

xPabloBokt schreef:
Sorry, dat klopt ook. Even vergeten. :+

Alsnog als je de merrie niet intensief traint kan die sportbrok meehelpen aan haar gedrag.



Geeft niks hoor! :) Dat kan gebeuren haha.

Daar heb je zeker gelijk in. We hebben haar ook een tijd alleen normale brok gevoerd omdat ze zo fel was met naar de wei brengen en naar binnen halen.

Kodaloverrr

Berichten: 229
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:11

Mijn paard werd heel erg druk en lastig van de brok die ze kreeg. Ze kan helemaal niet tegen de hoeveelheid energie die erin zat. Ik geef haar nu energiearme brok/muesli en verder lekker ruwvoer. Meer geven kan je altijd nog doen, maar toen eenmaal het voer was verlaagd had ik binnen 2 weken een heel ander paard. Het is in ieder geval een makkelijk iets om te proberen en uit te sluiten.

EDIT: En mijn paard is dan nog een koudbloedje ook, dus er zit al amper bloed in. Kan me dan wel indenken hoe explosief het word met een paardje met meer bloed. Ik kon mijn paard ook niet meer aan de hand meenemen over het terrein zonder dat er een spontane longeersessie aan het halstertouw ontstond (met het nodige omhoog komen).

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:28

Kodaloverrr schreef:
Mijn paard werd heel erg druk en lastig van de brok die ze kreeg. Ze kan helemaal niet tegen de hoeveelheid energie die erin zat. Ik geef haar nu energiearme brok/muesli en verder lekker ruwvoer. Meer geven kan je altijd nog doen, maar toen eenmaal het voer was verlaagd had ik binnen 2 weken een heel ander paard. Het is in ieder geval een makkelijk iets om te proberen en uit te sluiten.

EDIT: En mijn paard is dan nog een koudbloedje ook, dus er zit al amper bloed in. Kan me dan wel indenken hoe explosief het word met een paardje met meer bloed. Ik kon mijn paard ook niet meer aan de hand meenemen over het terrein zonder dat er een spontane longeersessie aan het halstertouw ontstond (met het nodige omhoog komen).


Oh ja! Echt bijzonder dat sommige paarden zo kunnen veranderen door het wisselen van voeding. :)
Ook fijn voor je dat je paard er nu beter op doet.

Mijn rij instructice raadde het aan om sportbrok te geven omdat mijn paard niet goed presenteerde op normale brok. Ze was toen erg futloos. Doordat ze zo futloos was, was ze ook niet goed voorwaarts te rijden. Ik kamp met vermoeidheid en de doktoren hebben ook vastgelegd dat alle handelingen mij zo drie keer zoveel energie kosten. Dus vandaar die reden dat we haar toen weer op de sportbrok hebben gezet.

Mijn conclusie is nu als mijn paard weinig of geen sportbrok krijgt is ze erg futloos en als ze meer sportbrok krijgt is ze juist pittig en fel. Ik vind het maar een lastig dilemma als het gaat om de voeding.

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:31

Kun je niet een hoeveelheid sportbrok pakken die er tussenin zit, of een andere brok/voeding die haar op de juiste manier van die futloosheid af helpt?

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:34

xPabloBokt schreef:
Kun je niet een hoeveelheid sportbrok pakken die er tussenin zit, of een andere brok/voeding die haar op de juiste manier van die futloosheid af helpt?


Dat zou goed kunnen. Ik weet alleen niet welk merk/brok er voor geschikt is. Ik moeten dan even uitzoeken wat voor haar geschikt is.

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:53

LunaZara schreef:
Cococo schreef:
Wat het ook is, hopelijk komen ze er uit in de kliniek.
Ik zou nog niet te snel beslissingen nemen maar goed laten uitzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is en of jij dat op kunt lossen ( met hulp van deskundigen )

Ik snap je ouders deels wel, dat zou ik ook zeggen als er zo'n duur paard in de stal staat.
Ik zou anderzijds ook eens kijken wat er van hun kritiek klopt ( ook al klopt het misschien niet precies in deze situatie ) en is het een leerpuntje voor jou.



Daar heb je gelijk in. Alleen ben ik al mijn hoop en moed verloren. Die zou ik eerst weer moeten terug vinden. Gelukkig heb ik een deskundige rij instructrice . :)


Als hun kritiek klopt, zou ik mezelf als uitdaging stellen, daar aan te gaan werken.
Profesionele hulp, ik zie hier ook veel over voer langs komen, dat zou ik ook zeker onderzoeken, hoorde gisteren op stal ook dat een paard magnesium kreeg en daar enorm van op was geknapt, ik bedoel maar...ook dat zou je eens uit kunnen laten zoeken.