eigen pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraine2004

eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 17:17

hallo allemaal!

ik krijg binnenkort een eigen pony alleen ik ben nog niet zeker welk ras het beste bij mij past. :?
ik ben 12 jaar oud, heb 4 jaar rij evaring. hou van springen, cross, knuffelen en poetsen vrijheidsdressuur vind ik ook afentoe leuk, en buitenritten, ik hoef niet mee te doen aan wedstrijden. hou van pit maar niet gemeen. zou een E pony willen of een klein paard. wil het liefst een paard/pony voor het leven houden. ik word later(voorspelen ze) 1.70. mijn vraag was welk ras het meest geschikt voor mij is, en welke leeftijd. heb ook een keer een test gedaan en daar kwam een new forest uit en een arabier. weten jullie nog een goed ras voor mij? zou het heel graag horen :)

maximuss

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:24

Staar je niet blind op het ras... Vraag aan je instructeur of hij/ zij wil meehelpen zoeken, hij/zij zal een goed beeld hebben van wat er bij jou past.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:31

Ik zou gezien je leeftijd en ervaring voor een Harlingen of tinker gaan. Deze kunnen wel een sprongetje maken, sommige ook wel heel goed! Ik ken een meisje en die springt met haar haf 1.30!! Ze zijn vaak bom proef en verder zijn ze leuk om te poetsen of om ze kunstjes te leren!! Dit hangt natuurlijk ook van het paard af. Ik zou een groot formaat je nemen...
Veel P,eziet!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:32

Een all round KWPN paard klinkt geschikt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:43

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk waar het beter past aangezien de topicstarter 12 jaar is.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:59

Ras is niet het belangrijkste.
Zoek op stokmaat, bv rond de 1.55, en op karakter. Kijk wat het paard al kan. Liever een wat ervarener paard waar jij nog wat van kan leren, dan een te groen jong paard.

Tinkers en andere koudkloeden zijn inderdaad vaak koel in het hoofd maar ook sterk, met een eigen mening. Dus niet perse geschikt voor kinderen.

Renaatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:11

Ik denk ook dat het voor jou het fijnst is als je meteen voor een e-pony of klein paard gaat. Zeker voor een eerste paard is het handig als het paard al meer ervaring heeft. Een ras zegt niet zoveel over het karakter van het paard. Rijdt je op een manege? Dan kun je mooi kijken wat voor een karakter bij jou past. Houd je meer van rustige, stabiele paarden of van paarden met wat meer pit.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:25

Ik zou voor een Epony gaan, ik ben 1,72 en pas perfect op mijn pony van 1,52. Daarnaast, een paard is wel gelijk heel anders, ponys rijden (vind ik) fijner, kan het niet goed benoemen maar de gangen van een paard zijn natuurlijk veel groter en het is ook lastiger om die goed aan elkaar te rijden enzo.
Qua ras kan ik je de New-Forest heel erg aanbevelen. Koel in het hoofd, maar niet taai/saai, heel erg veelzijdig. Haflingers zijn ook erg leuk, maar die zul je niet snel zo groot vinden denk ik. Arabier zou ik niet doen, die zijn vaak best gevoelig en met veel pit.
Maar het belangrijkste, wat al is gezegd, ras is niet zo belangrijk. Kies iig en wat ervarener paard, van 10-15 jaar ofzo, met een goed karakter.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:35

Wat leuk! Zoals eerder gezegd; het ras is niet zó belangrijk, maar de persoonlijkheid van de pony wel. Je zult nog best groeien, dus een pony waar je 'in kunt groeien' is handig.

Daarnaast zijn er best wel wat paarden die wat ouder zijn, maar wel hele goede leerpaarden.

Zoiets is veel belangrijker dan welk ras het beste past.

Vraag inderdaad je instructeur wat een geschikt paardje zou zijn, en wie weet wil die ook weleens mee kijken?

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:57

Ik zou me niet zo veel op het uiterlijk focussen (wel een beetje natuurlijk) want je merkt het aan je gevoel als je het juiste paardje hebt gevonden, en dat kan soms een heeeel ander paardje zijn dan je had verwacht. Ga gewoon eens kijken bij verschillende rassen en kijk wat je het meeste aanspreekt :)

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:01

Kijk echt niet alleen naar een specifiek ras! koudbloeden zijn bijvoorbeeld echt niet allemaal bomproof en koel in het hoofd en warmbloeden zijn niet allemaal heet en gevoelig! Mijn tinker is een echte gevoelige, sensibele merrie die totaal niet overeenkomt met de "standaard koudbloed" en zo ken ik wel meer voorbeelden van koudbloeden. Luister naar je gevoel en pin je niet vast aan 1 ras, kijk welke pony/ paard het beste bij jou en je wensen past :)
Veel succes met je zoektocht!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:07

Wat hier al eerder is gezegd is het ras absoluut niet leidend. Ik zou kijken naar een allround D- of E-pony of een klein paard als je lang bent. Belangrijk is een makkelijk karakter en al wat ervaring zodat hij niet gelijk onder de indruk is wanneer je per ongeluk een keer iets onhandigs doet, het is tenslotte je eerste pony.
In ieder geval heel veel succes en plezier gewenst met je toekomstige pony!

Lauraine2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 12:29

bedankt allemaal! ik ga mij wat meer focussen op meerdere rassen. alleen tinkers is niet zo mijn ding, ze zijn vaak wat lomp ( vind ik zelf dan ) en zijn niet heel erg geschikt voor het hoge springen.
:o