Eigen paard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmeeenw

Eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 14:57

Hallo,
Ik weet niet of ik deze toppic goed plaats.
Maar ik wil graag de ervaringen weten van mensen met een eigen paard.
Wat doen jullie elke dag?
Hoeveel tijd zijn jullie er aan kwijt?
Als je nog op school zit kan je dit goed combineren?
Wat is jullie planning?

Alvast bedankt!
Gr,
Esmee

Amaryllis

Re: Eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:01

Gezien de leeftijd en vraag van TS verplaats ik het topic naar [YRT] Young rider talk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:06

Tja, je bent er zomaar 2 uur per dag mee bezig, als je paard al dichtbij huis staat! En als je zelf moet voeren, uitmesten en buiten en binnen zetten nog meer.

Het is een hele verantwoordelijkheid hoor. Bij mij op de manege zie ik dat het beste is als je ouders er ook belangstelling voor hebben en bij kunnen springen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:06

Ik heb een pony op een volpension stal staan, wat betekent dat ik niet per se elke dag hoef te gaan. Ze wordt goed verzorgd en ik kan gerust een week overslaan indien nodig (wat ik echt niet doe haha). Ik bedenk van tevoren eigenlijk nooit wat ik ga doen, dat besluit ik ter plekke. Soms ben ik met 1.5 uur weer thuis en soms duurt het enkele uren of ben ik de hele dag weg. Daarnaast studeer ik fulltime, momenteel loop ik stage (afstuderen) met een reistijd van 2 uur enkele reis. Dit zorgt ervoor dat ik niet dagelijks kan gaan, maar 4-5 keer per week. Naast mijn stage/studie moet ik ook nog werken, maar ik werk vanuit huis dus dat kan ik zelf indelen. Plannen doe ik niet, dat werkt namelijk toch niet bij mij.

Met andere woorden, het ligt heel erg aan je situatie ;)

Edit: Overigens studeer ik aan de universiteit, als dat nog interessant is :+
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 16-02-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:17

Verschilt, rijden, longeren, bakwerk of naar buiten. Soms een dagje vrij, vrijheidsdressuur etc.

Per dag 2-4 uur.

Ja hoor. Ik studeer en zit in het derde jaar van mijn hbo studie.

Wat is jullie planning?
Ik heb op maandag en woensdag college tot 17:00. Dan ga ik in de avonden. Op dinsdag en donderdag werk ik tot 16:00 op kantoor en dus daarna naar mijn paard.

Op vrijdag ben ik vrij en op zaterdag ook. Zondags werk ik in de avond in een toko dus ga ik in de ochtend naar stal.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:24

Ik heb 2 pony's aan huis staan.
Met school (gymnasium) combineren is soms lastig maar als je het goed plant dan lukt het prima.
Nu is het wel zo dat ik een wat oudere pony heb die niet elke dag fanatiek getraind hoeft te worden..
Ik rij dus niet elke dag ong. 2 a 3x een uur.
Verder longeer ik de ander de dagen dat ik niet rij ong. een half uur.
's Ochtends en 's avonds mest ik uit alles bij elkaar ong. half uur a 3 kwartier.
Ik zet ze 's ochtends voor school wel zelf buiten.
Met school ben ik afhankelijk van hw ong. 1 a 2 uur bezig.
Ik ben dagelijks dus ong. 2 uur sowieso bij de paarden en ong. 1 a 2 uur buiten schooltijd met school bezig
Als je nog vragen heb mag je rustig pben :)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:18

- Wat doen jullie elke dag?
De ene dag rijd ik, de andere dag longeer ik, de andere dag wandel ik..

- Hoeveel tijd zijn jullie er aan kwijt?
Zeker minimaal 2 uur per dag.

- Als je nog op school zit kan je dit goed combineren?
Ja hoor, dat kan zeker. Maar besef wel dat je sommige dingen links moet laten liggen omdat je daar gewoon geen tijd meer voor hebt.

- Wat is jullie planning?
Doordeweeks ga ik in de avond. Zaterdag en zondag kijk ik even, ligt aan wat ik verder nog wil doen op die dag. :)

Als je nog vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:58

- Wat doen jullie elke dag?
Toen ik er nog maar eentje had ging ik gemiddeld 3-4 x per week rijden. Nu met het veulen er bij ga ik 1 x per week rijden en zit ik elke dag bij het kleintje te knuffelen :)

- Hoeveel tijd zijn jullie er aan kwijt?
'Er aan kwijt' is niet zozeer van toepassing bij mij omdat ik telkens als ik ga, er heen ga omdat ik wil en niet omdat het moet. Ze staan bij mijn schoonouders op de trekpaardenfokkerij gestald en staat 24/7 buiten. Ze worden allemaal samen gevoerd dus in principe heb ik er geen omkijken naar.
In ruil ga ik, als ik 's morgens vrij heb, helpen met alle paarden voeren en water geven etc. Dan is dit een 3-tal uurtjes.

- Als je nog op school zit kan je dit goed combineren?
Ik heb mijn eerste paard pas gekocht toen ik afgestudeerd was en aan het werk ging. Zodat ik zelf in de kosten kon voorzien en van niemand afhankelijk hoefde te zijn, dat heb ik nl niet graag.

- Wat is jullie planning?
Ik werk nu, soms tot 16u, andere dagen vanaf 16u. Dus ik ga voor of na mijn werk en dat valt heel goed te combineren. Woensdag is mijn vrije dag dus dan ga ik altijd. In het weekend werk ik de ene week tot 18u, de andere week vanaf 18u. Na 18u ga ik niet meer, voor 18u natuurlijk wel. Ik werk in de horeca, restaurants van mijn ouders

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:07

Ik heb een bijna 2 jarige Irish Cob. Als ik er heen ga ben ik sowieso minimaal een uur kwijt aan reizen (fiets of bus). Dan nog het paard zelf half uur tot 4 uur. Ligt er maar net aan wat ik doe. Naar het strand wandelen of alleen een knuffel geven. :P

Voor de rest hoef ik geen klusjes te doen. Vul hooguit de waterbakken even.

Met mijn studie is het prima te combineren. Maar een hoop vriendinnen zouden het nooit redden een paard ernaast. Of het moet 10 min fietsen/auto zijn en verder geen klusjes.. Al scheelt het dat zij geen eigen paard hoeven. :')

Ik ga overigens niet iedere dag. Soms 2 keer in de week soms 5 keer in de week. Net hoe het weer is, wat ik doe etc. Als ik naar het strand ga heeft hij de dag erna sowieso vrij en meestal dag daarna ook. :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:17

Ik heb 6 pony's die 5 km verder opstaan. 2 rijd ik, 1 rijd me zus en de andere 3 zijn Shetlanders voor erbij. Ik rijd 7x per week.

Wat doen jullie elke dag
?
Ik rijd er 1 per dag
Hoeveel tijd zijn jullie er aan kwijt? Ik heb 6 pony's en daar ben ik per dag 2 uur mee bezig. ( 1 rijden en derest iets anders) als ik met de pony's bezig ben gaan me ouders uitmesten en voeren.
Als je nog op school zit kan je dit goed combineren? Ja. Heel goed plannen
Wat is jullie planning?
Om 15.00 thuis van school dan leren en huiswerk maken. En om 19.00 begin ik met de paarden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:21

Stallen uitdoen, voeren, voer klaarzetten, knuffelen, binnen en buiten zetten. Soms nog foto's maken of wandelen. Ik heb 2 jonkies en een oudje waar ik dus eigelijk bijna niets mee kan (nog)

Ik denk toch anderhalf uur per dag, en ze staan bij ons aan huis.

Het kán.

Wat is jullie planning?
'S morgens meestal buitenzetten. Na school stallen mesten en naar binnen. Rond 7 uur nog terug voeren

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:23

Ik heb 3 paarden: 2 op volpension, 1 in eigen beheer.

Eigen beheer: stal uitmesten, hooi klaarzetten, eten klaarzetten

Rest: Hangt van dag tot dag af. Ik maak wekelijks een planning met wat ik met wie ga doen. Ziet er zo uit voor deze week:

Afbeelding

Dit varieert van dressuur (met/zonder balkjes), springen, training, longeren, wandelen, rust, ...

Rijden: Ik reken ongeveer 1u15 min per paard. Kwartier opzadelen, kwartier afzadelen en de rest rijden. Soms iets minder.
Longeren: 45 min. 10 min opzadelen, 5 min afzadelen en halfuurtje longeren.
Wandelen: Varieert
Wedstrijd: Varieert, maar vaak halve dagen.

Bij mij kan het dus varieren van 1u15 (bv maandag) tot hele dagen (zaterdag) dat ik bij de paarden zit. Maar dit deel je in zoals je wilt en tijd hebt natuurlijk :)

Ik kreeg dit altijd goed gecombineerd maar je moet er zeker wel motivatie voor hebben. Ik zat vaak tot 's avonds laat bezig met schoolwerk omdat ik in het weekend ook vaak hele dagen op wedstrijden zit. WIL je het, dan lukt het ook wel! :)