Eerst zal ik hem even voor stellen. Hij heet dus Davinci maar ik zeg altijd Daffie. Het is een NRPS pony en het is een ruin. Hij houd heel erg van springen en buitenritten. Hij is 17 jaar maar daar merk je nog niks van

Ik zelf heet Maria en ik ben 12 jaar. Ik hou heel erg van springen en buitenritten (net als daffie) . Maar dressuur is natuurlijk de basis van alles

Ik kreeg davinci in maart 2014. We vonden hem gewoon op marktplaats. Bij de vorige eigenaar had hij veel wedstrijden gereden op L1 niveau. Hij werd daar met bit gereden, en ook aan de teugel getrokken etc. Toen ik hem kreeg, reed ik eerst gewoon nog met zijn zadel en hoofdstel die we erbij kregen.

Zoals je ook al een beetje op de foto ziet gooit hij zijn hoofd omhoog. Ik kreeg, nu nog steeds, altijd les van iemand die ook bitloos rijd. Zij vertelde dat dat kwam omdat ik hem niet aan de teugel trok, en hij nu geen balans kon vinden omdat hij niet was gewend om op zijn eigen benen te staan. Dus hij gooide zijn hoofd altijd wild in de lucht.
Toen zijn we begonnen met het omscholen van bit naar bitloos. Dat was heel moeilijk voor Daf. We zijn steeds gaan wandelen en ook een beetje grondwerk. Toen we nog meer grondwerk gingen doen ging het ook een beetje beter. We deden oefeningen die hem hielpen balans te vinden en ook ontspannen te lopen. Want dat lukte hem dus niet.
Ik weet niet precies meer hoe het allemaal ging want het is al een tijdje geleden. Toen het richting de winter 2016 begon te gaan werd Daffie heel mager. We gaven hem toen luzerne brokken om aan te komen en we gaven meerdere soorten hooi. Qua training waren we weer wat meer aan het rijden. We trainden nu dezelfde dingen als eerst maar dan op het paard. Door al het grondwerk kon hij zich al veel beter ontspannen tijdens het lopen. Hij gooide in de stap en draf zijn hoofd bijna niet meer in de lucht. Galop oefende we nooit omdat ik thuis geen bak heb. Dus rijden we in de winter buiten op de weg. Ik leerde alles trouwens van het meisje die me les gaf. Zij was er ook achter gekomen dat het zadel niet goed lag dus die was een beetje opgevuld en lag toen weer perfect.
Hij kon zich toen zelfs zo goed ontspannen (met name in de draf) dat hij met zijn neus op de grond hing. Dus we waren toen al een grote stap verder.
Toen begon de zomer en deed ik heel veel vrijheidsdressuur met Daffie. Ik deed nu grondwerk in de vorm van longeren. En maakte buitenritjes
Nu is het weer winter geworden, we rijden nu af en toe in de bak van iemand in de buurt en daar kunnen we dan even goed trainen. Het gaat echt heel erg goed. Wat we nu aan het trainen zijn is dat hij zijn achterhand wat meer onder zijn lichaam zet want als hij zo ontspannen loopt leunt hij vooral op zijn voorbenen en dan stuikelt hij een beetje. Als hij zijn achterhand wat meer gaat gebruiken zal zijn hele lichaam mooi in een boogje gaan staan tijdens het lopen. En we zijn het buigen aan het trainen. Dat hij goed soepel zijn lichaam kan buigen in de bochten, in de volte etc. Hij loopt tijdens het trainen soms zelfs al een beetje aan de teugel
Maar hij vind de oefeningen nog steeds heel moeilijk. En daarom moet ik hem goed proberen te helpen en te ondersteunen tijdens het rijden. Ik ben super trots op hem. Hij is echt de beste

In de sneeuw !
Dit is een beetje Davinci's verhaal
Ik ben waarschijnlijk wel wat dingen vergeten dus als je vragen hebt stel ze gerust. Ik zal jullie een beetje op de hoogte proberen te houden van hoe het nu gaat. Tips zijn altijd welkom. Ik wil nog een ding zeggen over bitloos rijden. Een bit hoeft echt niet perse slecht te zijn, maar het gaat er om hoe je ermee omgaat. Wij (ik, mijn lesjuf en mijn vriendin waarvan haar pony ook bij daffie staat) doen meer aan natuurlijk paardrijden. En dan moet je niet denken dat we heel zweverig zijn want dat is echt niet zo. Maar we gaan met een vriendelijke maar duidelijke manier om met onze paarde. Dit is mijn manier en ik weet niet hoe jullie het doen. Laat dat weten in de reacties! ik ben benieuwd