Zusje wilt niet meer verder met mijn oude paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valdesh

Zusje wilt niet meer verder met mijn oude paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 16:24

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik er zelf in moet doen.
Het gaat om mijn zusje die het echt niet meer ziet zitten om verder te gaan met het paardrijden. Normaal gesproken zou het mij niet zoveel doen, alleen maak ik me zorgen over mijn 'ex' paard.

Paar maanden geleden hebben mijn ouders en ik besloten om een nieuwe dressuurpaard aan te schaffen. Ik wou al een lange tijd dressuurwedstrijden rijden en mijn zusje wou graag verder in het springen. Dus zou mijn zusje met Valdesh springwedstrijden gaan rijden en ik zou starten met mijn nieuwe paard.
Na een lange zoektocht vonden we Gentle, een 5 jarige dressuurmerrie, en de klik was er gelijk al. *\o/*

Ik heb Gentle nu vanaf september en sindsdien gaat al mijn tijd op naar haar. Ik ben werkelijk dolblij met haar, het is echt een once in a lifetime paard. Alleen nu heeft mijn zusje besloten om te stoppen de reden is dat ze er geen zin meer in heeft. -O- Mijn zusje vond het ook niet meer leuk om met hem bezig te zijn. Mijn moeder heeft besloten om vaker op hem te gaan rijden.

Het raakt me wel omdat ik altijd veel energie en liefde in hem heb gestopt. Ik ging met hem iedere week naar de les , ik reed lange bosritten met hem, ik sprong met hem. Valdesh genoot altijd heel erg van het springen en de bosritten. Het is werkelijk ook een schat van een paard en ik ben nog steeds dol op hem. Hij staat al een tijdje stil en in alles waar ik moeite in heb gestopt is verdwenen. Zijn conditie is verslechterd en hij krijgt ook niet meer de volle aandacht wat hij ooit kreeg.

Mijn moeder doet haar best, desondanks heeft ze het ook erg druk qua werk. Ik weet zelf niet zo goed wat ik in deze hele situatie moet doen. Moet ik weer op hem gaan rijden? Of is het beter om het helemaal aan mijn moeder te laten? Ik zit ook nog met school enzo. Wat zouden jullie adviseren om in deze situatie te doen?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Anoniem

Re: Zusje wilt niet meer verder met mijn oude paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:26

Tja dat is het risico als je een ander doel hebt dan wat je met je paard kunt.

Maar heb je wel eens nagedacht om hem te verleasen? Denk dat er zat ruiters zijn die een braaf springpaard zoeken.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:27

Tjah het is niet anders. Als je het paard graag hou zou ik zeggen zoek een verzorger die ermee aan de slag wilt. En maak je zusje duidelijk dat als ze loslaat het ook echt klaar Is. En dan een verzorger zoals ik al zei en verder rustig aan kijken hoe je het dan verder doet

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 16:36

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden. :)

@Joolien daar heb je gelijk in. Alleen ik dacht dat mijn zusje echt verder met hem zou gaan. Verleasen was nog niet in me opgekomen. Ik ga het bespreken met mijn ouders. :j

@Annelies03 Mijn moeder en ik houden hem graag. Dat is inderdaad een goed idee. Ik denk dat er veel meiden zijn die dolgraag een verzorgpaard willen. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:51

Een verzorgster erbij zoeken voor twee dagen in de week. Dan doen je moeder en zij/hij hem samen en kan jij misschien ook nog leuk samen rijden met de verzorgster. Heb je niet een vriendin of klasgenoot die het willen doen?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:54

Waarom niet 5 dagen op Gentle rijden en 2 dagen vrij? En dan de 2 vrije dagen op Valdesh rijden?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:56

Hoi TS, ik herken me wel een beetje in je situatie.

Ik heb als 11-jarig meisje mijn eerste paard gekregen, een leuke Quarter kruising die in de eerste instantie als recreatiepaard bedoeld was. Na enkele jaren is mijn passie voor de dressuursport stilletjes beginnen te groeien, dit ging met mijn Quarter goed tot op een bepaald niveau. Zelfs mijn lesgevers zagen geen vooruitgang meer in ons en ik had totaal geen plezier meer in het rijden, maar dat verdiende mijn ventje niet! Na maandenlang piekeren, hem te koop zetten en dan weer niet en bijrijders zoeken heb ik iemand gevonden die hem wou leasen omdat ze vanwege haar drukke baan niet het risico wou nemen om aan een eigen paard vast te hangen. Mijn paardje is naar een andere stalling verhuisd, gelukkig wel nog steeds in de buurt, en hij is weer helemaal zijn gelukkige zelf. Hij krijgt veel aandacht, komt dagelijks buiten en heeft er een nieuw merrievriendinnetje bij :) En ik heb ondertussen een 3-jarige dressuurmerrie erbij.

Je paard verleasen kan een hele mooie oplossing zijn als je geen afscheid wilt nemen, maar ook niet meer de kosten wilt hebben van een paard waar niks meer mee gedaan wordt, maar zorg dan wel dat je duidelijke afspraken maakt ivm kosten en verantwoordelijkheid.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:56

Valdesh schreef:
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden. :)

@Joolien daar heb je gelijk in. Alleen ik dacht dat mijn zusje echt verder met hem zou gaan. Verleasen was nog niet in me opgekomen. Ik ga het bespreken met mijn ouders. :j

@Annelies03 Mijn moeder en ik houden hem graag. Dat is inderdaad een goed idee. Ik denk dat er veel meiden zijn die dolgraag een verzorgpaard willen. :)

Ik heb mijn paard die op zijn max zat qua dressuurwedstrijden ook verhuurt. Ik heb er geen omkijken meer naar, de kosten zijn een heel stuk minder en toch kan ik nog een oogje in het zeil houden voor als ik het mis zie gaan. Ik wilde hem ook niet weg doen, mijn moeder en ik hebben een hoop van hem geleerd. Alleen de plezier om doelloos rondjes te rijden was er bij mij echt af. Ik ben echt onwijs blij dat we het zo hebben gedaan! Blijft 'mijn' paard, maar ik heb er geen omkijken meer naar.

Ik heb wel de eis gesteld dat hij bij mijn andere paard gestald blijft. Anders had ik hem voor mijn gevoel net zo goed kunnen verkopen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 14-01-17 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 16:57

@tjady Dat zou inderdaad erg gezellig zijn als ik samen kan rijden. Ik heb een vriendin die graag meer wilt gaan paardrijden. Ze heeft het wel druk met school en stage. Maar ik kan het altijd vragen. ;)
Laatst bijgewerkt door Valdesh op 14-01-17 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:57

Als je moeder er nog met plezier op rijdt zou ik eerder voor een bijrijdster gaan dan voor volledig verleasen en dus wellicht ergens anders neerzetten. Er zijn zat mensen die het heel leuk vinden om 2/3 keer in de week (of wat meer) langs te komen en het lijkt mij dat een braaf springpaard juist enorm in trek zal zijn.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:03

Wesco schreef:
Waarom niet 5 dagen op Gentle rijden en 2 dagen vrij? En dan de 2 vrije dagen op Valdesh rijden?

Zo zou ik het liefst ook doen alleen heb ik last van vermoeidheid. Ik weet dus niet of ik het vol hou om elke dag paard te rijden. Mijn vermoeidheid is niet heel heftig, alleen moet ik wel mijn rustmomenten pakken. In februari begin ik ook met wedstrijden rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:04

Kun jij hem niet een dag in de week blijven rijden? en de moeder de overige dagen. Misschien als je zusje 1x in de week hoeft dat zij dit dan wel zou willen blijven doen?

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:07

Emmaa_ schreef:
Als je moeder er nog met plezier op rijdt zou ik eerder voor een bijrijdster gaan dan voor volledig verleasen en dus wellicht ergens anders neerzetten. Er zijn zat mensen die het heel leuk vinden om 2/3 keer in de week (of wat meer) langs te komen en het lijkt mij dat een braaf springpaard juist enorm in trek zal zijn.

Mijn moeder is echt gek op hem omdat hij zo braaf en rustig is. Ze is best wel bang aangelegd als het gaat om paardrijden. En met Valdesh kan ze gewoon relaxed een bosritje maken. Dan zou een bijrijder inderdaad een betere optie zijn. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:07

Ik denk inderdaad dat het beter is om je paardje 2 dagen per week door iemand anders te laten rijden. Je krijgt er een centje voor in de plaats, je paardje krijgt beweging, die andere persoon heeft er ook nog eens plezier aan en je moeder kan hem blijven rijden.

Zelf kan je er ook nog eens op rijden als je andere paard een verlofdag heeft. Op verschillende paarden rijden is goed als ruiter aangezien ieder paard anders is. Daarnaast zorg je er dan ook voor dat je paard op niveau blijft (handig als je hem wil verkopen in de toekomst of je huidige wedstrijdpaard een blessure heeft of...).

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:10

friesiszwart schreef:
Kun jij hem niet een dag in de week blijven rijden? en de moeder de overige dagen. Misschien als je zusje 1x in de week hoeft dat zij dit dan wel zou willen blijven doen?

Dat zou inderdaad kunnen. En ik kan sowieso wel een keer per week op hem rijden. Ik hoop dat mijn zusje dat wilt omdat ik ook heel graag samen bosritten wel gaan maken. Bij ons kan je zo het bos inrijden.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:15

Riel schreef:
Ik denk inderdaad dat het beter is om je paardje 2 dagen per week door iemand anders te laten rijden. Je krijgt er een centje voor in de plaats, je paardje krijgt beweging, die andere persoon heeft er ook nog eens plezier aan en je moeder kan hem blijven rijden.

Zelf kan je er ook nog eens op rijden als je andere paard een verlofdag heeft. Op verschillende paarden rijden is goed als ruiter aangezien ieder paard anders is. Daarnaast zorg je er dan ook voor dat je paard op niveau blijft (handig als je hem wil verkopen in de toekomst of je huidige wedstrijdpaard een blessure heeft of...).

Ja dat denk ik ook. Dan heb je ook een win-win situatie. :)
Dat is zo ja haha. Ik vind het ook leuk om op verschillende paarden te rijden. Je leert van elk paard weer iets anders. Ik denk ook dat ik hem weer bij ga rijden. Ik mis het rijden op hem ook echt wel.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:24

Snollygoster schreef:
Hoi TS, ik herken me wel een beetje in je situatie.

Ik heb als 11-jarig meisje mijn eerste paard gekregen, een leuke Quarter kruising die in de eerste instantie als recreatiepaard bedoeld was. Na enkele jaren is mijn passie voor de dressuursport stilletjes beginnen te groeien, dit ging met mijn Quarter goed tot op een bepaald niveau. Zelfs mijn lesgevers zagen geen vooruitgang meer in ons en ik had totaal geen plezier meer in het rijden, maar dat verdiende mijn ventje niet! Na maandenlang piekeren, hem te koop zetten en dan weer niet en bijrijders zoeken heb ik iemand gevonden die hem wou leasen omdat ze vanwege haar drukke baan niet het risico wou nemen om aan een eigen paard vast te hangen. Mijn paardje is naar een andere stalling verhuisd, gelukkig wel nog steeds in de buurt, en hij is weer helemaal zijn gelukkige zelf. Hij krijgt veel aandacht, komt dagelijks buiten en heeft er een nieuw merrievriendinnetje bij :) En ik heb ondertussen een 3-jarige dressuurmerrie erbij.

Je paard verleasen kan een hele mooie oplossing zijn als je geen afscheid wilt nemen, maar ook niet meer de kosten wilt hebben van een paard waar niks meer mee gedaan wordt, maar zorg dan wel dat je duidelijke afspraken maakt ivm kosten en verantwoordelijkheid.

Wow, ik herken mij heel erg in jou situatie. Zo is het bij mij ook ongeveer gegaan.
Ik heb er ook heel lang over nagedacht of ik wel een nieuw paard wou aanschaffen. Op een gegeven moment had ik er ook geen plezier meer in, ik vond het niet eerlijk tegenover mijn paard. Daarom was ik ook zo blij dat mijn zusje met hem verder zou gaan.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:25

Nou een verzorgster klinkt hier toch wel als de oplossing je moeder kan rijden jij kan rijden en de rest kan de verzorgster invullen die er ook weer goed van kan leren! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:39

Jouw zusje kan er niets aan doen dat ze het niet leuk meer vind, tenslotte heb jij jouw ex paard ook in de steek gelaten omdat je liever dressuur wilt rijden en daarin verder wilt gaan. Jij had er tijd en liefde ingestoken en ineens niets meer en zo hoppa alleen nog maar jouw nieuwe paard. Als je begrijpt wat ik bedoel, dus je kan het haar niet kwalijk gaan nemen.

Je kan kan toch wel een paar dagen per week tijd gaan besteden aan deze paard naast dat jouw moeder hem rijdt en anders is een verzorgster of bijrijder een oplossing.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:51

Valdesh schreef:
Ja dat denk ik ook. Dan heb je ook een win-win situatie. :)
Dat is zo ja haha. Ik vind het ook leuk om op verschillende paarden te rijden. Je leert van elk paard weer iets anders. Ik denk ook dat ik hem weer bij ga rijden. Ik mis het rijden op hem ook echt wel.
Hup dan maar! Weer in het zadel van Valdesh :-)

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:08

Ragdollcat schreef:
Jouw zusje kan er niets aan doen dat ze het niet leuk meer vind, tenslotte heb jij jouw ex paard ook in de steek gelaten omdat je liever dressuur wilt rijden en daarin verder wilt gaan. Jij had er tijd en liefde ingestoken en ineens niets meer en zo hoppa alleen nog maar jouw nieuwe paard. Als je begrijpt wat ik bedoel, dus je kan het haar niet kwalijk gaan nemen.

Je kan kan toch wel een paar dagen per week tijd gaan besteden aan deze paard naast dat jouw moeder hem rijdt en anders is een verzorgster of bijrijder een oplossing.

Daar heb je gelijk in ja. Ik dacht alleen niet dat het zo ver zou komen omdat mijn zusje het springen op hem erg leuk vond. Maar goed, ik moest natuurlijk ook goed nadenken welke andere consequenties er konden plaatst vinden. Ik moet het haar ook niet kwalijk nemen nee, dat is ook niet eerlijk tegenover haar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:48

Dat dus! Men moet gewoon doen waarmee ie het gelukkigst is en dat ben jij nu met je nieuwe paard en jouw zusje met het stoppen van jouw vorige paard. Men kan veranderen.

Je kan toch wel een paar keer per week iets met je ex-paard (nou ja ex-paard... het is nog steeds jullie paard haha) doen naast dat jouw moeder het doet. Tot er een verzorgster of bijrijdster is die hem wel meer aandacht wil geven.