help hoe kom ik er

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dotje14

help hoe kom ik er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 00:46

Hoi allemaal,
Mijn droom is om wedstrijden te gaan rijden en op hoog niveau te paardrijden. Maar daarvoor moet ik nog heel veel doen, ik rijd nu 7 jaar paard. Van mijn ouders mag ik geen eigen paard maar zonder een eigen paard zal ik nergens komen.
Mijn ouders staan dus vast bij het punt dat een eigen paard iets vreselijks is wat echt niet kan. Daarom ben ik ook bang dat als ik hun vertel over wat ik wil gaan doen ze gelijk zeggen dat het niet kan en niet eens naar me willen luisteren.
zelf werk ik ook maar ik verdien niet genoeg om zelf een paard te kopen omdat ik daar nog te jong voor ben.

Dus aan jullie de vraag hoe kan ik mijn ouders overtuigen dat ik dit echt wil en
bereid ben om er alles voor te doen.
bedankt alvast <3

Eline_S_S

Re: help hoe kom ik er

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:50

Zoek eens een verzorg of lease pony. Als jullie een goed team zijn kun je altijd overleggen of je er wedstrijden mee kan doen!
Je hebt echt niet altijd een eigen paard nodig om goed te worden hoor :) Ik heb nu ook (toekomstige)wedstrijd plannen met het paardje van mijn staleigenaar. Ook niet mijn eigen dus!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:53

Blijven sparen voor je toekomstige paard, blijven rijden/oefenen, een verzorgpaard zoeken waar je veel mee kan en van leren en wellicht mee op wedstrijd mag, en je eigen plan trekken als je daar oud genoeg voor bent. :)

Meer kun je niet doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:10

hoe hoog rijd je nu zelf dan als je zonder eigen paard nergens zou komen?
ik ken meerdere mensen die met manegepaarden rond de M zijn gekomen.

ik ken ook iemand die via manegepaarden op een bijrijdpaard van een particulier gekomen op diezelfde manege en is daarmee van B (paard was nog niet uitgebracht) naar Z gereden..

ik zou zeggen, probeer via de manege waar je rijd te kijken of iemand een bijrijder kan gebruiken (als je voldoende talent hebt, dan is er vaak wel iemand die een paard heeft staan dat wel een paar extra uren kan gebruiken) en kijk of je op dat paard wedstrijden mag rijden..

weet je ook waarom je ouders vinden dat het niet kan? want een paard houden is bijvoorbeeld behoorlijk prijzig. zeer zeker als dat ook nog eens op een goede locatie moet staan, omdat jij moet trainen + je lesgeld + je wedstrijduitrusting + trailer(huur) + stalgeld voer hoefsmid etc etc etc.. Dus als je een paard wilt met als doel hoog niveau paardrijden, dan wordt dat een hele kostbare aangelegenheid.. en dat bovenop de kosten van aanschaf, want neem aan dat een recreatiepaardje of paard van de schillenboer niet voldoet aan je wensen.

ik zou je aanraden gewoon lekker een leuk bijrijdpaard te zoeken en daarvan te leren.. misschien via die weg meedoen aan wedstrijden of die ervaring gebruiken om later als je het allemaal zelf voor het zeggen hebt, een eigen paard te kopen en daarmee aan wedstrijden deel te gaan nemen. wat in het vat zit verzuurd niet ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:11

Ik denk dat je ouders het misschien niets verschrikkelijks vinden, maar... je bent 14. Dat betekent dat er nog zoveel dingen gaan gebeuren. Vriendjes, andere mogelijke hobbies, en je gaat ook over een paar jaar studeren. Daar gaat heeeel veel tijd in zitten, en misschien verhuis je best ver weg. Misschien staan je ouders erbij stil dat je zoveel dingen nog voor je kiezen krijgt, dat het misschien niet handig is nú aan een paard te beginnen.

Stel, je koopt een paardje, 10 jaar- kan aardig wat waar je veel van kunt leren. Je ouders moeten dan álles betalen, wat, zeker als je wedstrijden wilt rijden, gewoon erg duur is. Misschien kunnen zij dat ook niet betalen...

En dat paardje van 10 staat dan 3 jaar bij je, jij gaat misschien studeren in verweggistan. Is het dan eerlijk hem mee te verhuizen? Of laat je hem staan en rijdt iemand anders hem?
Je ouders betalen alles ondertussen nog, want dat lukt je waarschijnlijk nog niet.

Niet lang daarna ga je waarschijnlijk uit huis, je eigen stekkie! Maar dat kost ook veel geld, en je moet werken overdag. Verhuist je paard? Kun je dat betalen?

Natuurlijk hoeft het allemaal niet zo te lopen, maar onrealistisch is het niet. Misschien kan het geen kwaad jezelf af te vragen:
Is het wel een goed idee om persé je eigen paard te hebben?

Zou het niet handiger zijn een paard bij te rijden? Je leert er veel van, het paard heeft er baat bij, en je hebt veel minder verantwoordelijkheid, je ouders geen /veel minder kosten, en die eigenaar /eigenaresse zal wellicht veel over wedstrijden weten
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 06-01-17 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:14

Heb hier ook eigen paarden waar andere meiden mee op wedstrijd gaan. Ik rij zelfs met ze mee met de auto en trailer, lees de proeven voor en help overal bij. En dat terwijl ik zelf ook met de paarden op wedstrijd kan :P Het is allemaal mogelijk! Goed zoeken :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:24

Niet opgeven hoor, ook zonder eigen paard kun je mooie dingen bereiken. :j Ik spreek uit ervaring. :D
Jaren lang eerst op een manege gereden, 1x in de week want het is en blijft een dure hobby.

Toen ben ik op een gegeven moment gevraagd door mijn manege instructrice of ik haar paard wilde gaan bijrijden, en natuurlijk wilde ik dit. *\o/* En zo is langzaam aan het balletje gaan rollen en reed ik meerdere paarden voor derden en voor een handelstal. Op een gegeven moment had ik 4 paarden per dag te doen, naast me studie. Drukke periode maar oh zo gelukkig! :)
Ook deze paarden uitgebracht op concours en inmiddels hierdoor zoveel ervaring en mooie herinneringen rijker. <3

Daarna kreeg ik de mogelijkheid om zelf mijn eigen paard te kunnen kopen, na veel en hard werken. Maar des te mooier is het als je jezelf verdiende geld kunt neerleggen en je EIGEN paard kan kopen. Want ja, dat is en blijft toch het mooiste. En zeker als je hem/haar zelf kunt kopen.

En wat betreft over het hoog niveau rijden, ik weet niet wat je voor ogen hebt.... Maar op hoog niveau mee willen doen is maar voor weinig weg gelegd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 06:09

Ik heb met mijn verzorgpaard dat ik op de manege gevonden heb, zelf van de B naar het Z dressuur gereden.
De eigenares reed ook af en toe een lesje, maar alles wat het paard later kon, hadden wij samen geleerd.
Door te werken had ik wel geld voor goede privélessen, die had ik wel echt nodig, want in de groepsmanegelessen leerden we niet genoeg.

En nu ik zelf eigen pony's heb, lonkt de dressuur me van geen kant meer en rijd ik lekker alleen nog lekker in het bos ;-)

Maar niets is onmogelijk

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:56

Vanwege de leeftijd van TS gaat dit topic van paardenpraat naar young Rider Talk :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 03:21

Zelf mocht ik ook geen pony. Rijd nu 13 jaar paard, en heb in oktober mn eigen eerste pony gekregen. Het duurde zo lang vanwege twee redenen: Meeste meisjes stoppen met 16 als ze rijden. En omdat het vrij prijzig is en ik wil later ook studeren enzo...

Maar een goede droom nastreven is helemaal niks verkeerds, zelf droomde ik ook van de Youth Cup rijden, het WK voor de jeugd en die heb ik deze zomer gereden! A dream never is too big, unless you give up. ;) Daarnaast was dat paard niet van mij maar leaste ik hem, en hij was 20!

Dus ik zou zeggen; zoek een leasepaard of verzorgpaard die een eigenaar heeft die jou op het paard wedstrijden laat rijden, en wie weet rijd je ooit in de Grand Prix. Ga ervoor! :)