Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Laurievc schreef:Ik had vorig jaar een paardje waarvan de hoeven niet/amper groeide in de winter met als gevolg dat hij zijn hoeven zo kort liep dat hij hoefzweren kreeg.
Ik heb hem toen een supplement 'Cavalor Hoof Aid Special' bijgegeven en na een korte tijd zag ik zijn hoeven letterlijk met de tijd groeien. Misschien is dat iets om eens te overleggen met je smid?

Rex_Rolfo schreef:Welkom op bokt
Moet dan wel een flink stuk hoef afgebrokkeld zijn. Mijn paard is ook wel eens een ijzer verloren waarbij een stuk hoefrand was afgebroken, daar heeft hij echter geen last van gehad. Hoefsmid heeft het bijgewerkt en na de volgende keer bekappen zag je er bijna niets meer van.
Loopt het paard kreupel op harde of ook op zachte ondergrond?
Was het ijzer nog vrij nieuw toen het eraf kwam?
Je zou kunnen zoeken op het bijvoeren van biotine. Daar gaat de hoef niet sneller van groeien, maar de kwaliteit kan beter zijn.
dioni schreef:Houd in het achterhoofd dat bij het incident waar hij zijn ijzer verloor flink wat krachten op de hoef kwamen. Anders breekt er niet zomaar een stuk hoef mee af.
Het kan dus zijn dat je paard naast het afgebroken stuk hoef nog een andere blessure/verstuiking/kneuzing heeft waardoor hij kreupel loopt.
moonfish13 schreef:Oud topic, maar bij mijn pony met erge hoefproblemen heeft biotine en laurierzalf echt wonderen verricht.
Biotine is om goed werkzaam te zijn het beste om 10 mg per 100 kilo te geven, met ernstige schimmel was het advies van een goede smid verdubbelen.
Dus 20 mg per 100 kilo tot het eruit gegroeid is.
Het maakte echt een wereld van verschil.
Biotine is alleen een lastige, want veel supplementen bevatten megaveel suikers en relatief weinig biotine, Subli heeft heel veel biotine in verhouding erin zitten.
In subli zit 5.6 mg biotine per gram poeder, de meeste maar 2 mg of minder.
Ook methionine en ijzer en zink zijn belangrijk, methionine geef ik nu niet want dat supplement vond ik niks.
Maar methionine zit wel volop in bietenpulp, dus hij krijgt zijn biotine nu door geweekte bietenpulp.
In ruwvoer zit vaak tekort aan methionine, er zijn ook capsules methionine te koop maar hier is bietenpulp gewoon praktisch.