Hoef sneller laten groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lara_sky123

Hoef sneller laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:02

Hoi! Mijn paard is een tijdje geleden een ijzer verloren, daarbij is een stuk van zijn hoef afgebrokkeld, die is nu weer helemaal bijgefijld door de hoefsmid etc. en wordt goed onderhouden, maar doordathij nu zo kort is komt er veel druk op te staan, en loopt hij na 20m rennen/bokken etc. Weer kreupel, dit is een hele verbetering sinds 'het ongeluk' waarbij hij gewoon continu kreupel liep, maar weet iemand een trucje/middeltje hoe je de hoef sneller kan laten groeien (waardoor zijn kreupelheid dus sneller over is) Alvast bedankt! (Sorry voor spelfouten)

Azmay

Re: Hoef sneller laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:03

De straal de grond laten raken helpt maar met ijzers zal dat moeilijk worden.
Volgens mij bestaan er niet veel trucjes verder, je zou hoefschoenen kunnen proberen als hij nu ijzerloos staat.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:07

Hij staat inderdaad ijzerloos, ik heb geen ervaring met hoefschoenen, hoe zouden deze kunnen helpen? :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:09

Ik had vorig jaar een paardje waarvan de hoeven niet/amper groeide in de winter met als gevolg dat hij zijn hoeven zo kort liep dat hij hoefzweren kreeg.

Ik heb hem toen een supplement 'Cavalor Hoof Aid Special' bijgegeven en na een korte tijd zag ik zijn hoeven letterlijk met de tijd groeien. Misschien is dat iets om eens te overleggen met je smid?

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:10

Laurievc schreef:
Ik had vorig jaar een paardje waarvan de hoeven niet/amper groeide in de winter met als gevolg dat hij zijn hoeven zo kort liep dat hij hoefzweren kreeg.

Ik heb hem toen een supplement 'Cavalor Hoof Aid Special' bijgegeven en na een korte tijd zag ik zijn hoeven letterlijk met de tijd groeien. Misschien is dat iets om eens te overleggen met je smid?

Dankje! Dat zal ik doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:11

Welkom op bokt :)

Moet dan wel een flink stuk hoef afgebrokkeld zijn. Mijn paard is ook wel eens een ijzer verloren waarbij een stuk hoefrand was afgebroken, daar heeft hij echter geen last van gehad. Hoefsmid heeft het bijgewerkt en na de volgende keer bekappen zag je er bijna niets meer van.

Loopt het paard kreupel op harde of ook op zachte ondergrond?
Was het ijzer nog vrij nieuw toen het eraf kwam?

Je zou kunnen zoeken op het bijvoeren van biotine. Daar gaat de hoef niet sneller van groeien, maar de kwaliteit kan beter zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:13

Je smid als je daar vertrouwen in hebt om advies vragen (anders op zoek naar een andere smid), hij kent je paard en de situatie.

Ik zou ook denken aan hoefschoenen. Die beschermen de hoef tijdens het lopen en voorkomen slijtage.
Er is een centraal topic over hoefschoenen hier op Bokt.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:14

Rex_Rolfo schreef:
Welkom op bokt :)

Moet dan wel een flink stuk hoef afgebrokkeld zijn. Mijn paard is ook wel eens een ijzer verloren waarbij een stuk hoefrand was afgebroken, daar heeft hij echter geen last van gehad. Hoefsmid heeft het bijgewerkt en na de volgende keer bekappen zag je er bijna niets meer van.

Loopt het paard kreupel op harde of ook op zachte ondergrond?
Was het ijzer nog vrij nieuw toen het eraf kwam?

Je zou kunnen zoeken op het bijvoeren van biotine. Daar gaat de hoef niet sneller van groeien, maar de kwaliteit kan beter zijn.

Het was al een klein bokhoefje, hij is 9 en heeft er nooit last van gehad.. hij loopt 10-20m nu prima, daarna komt de druk wat terug en begint hij weer wat kreupel te lopen. Sneller op harde grond, maar ook op zachte

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:14

First aid: laurierzalf op de kroonrand smeren. Dat stimuleert de aanmaak van hoorn.
Langere duur: biotine voeren.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:16

Taucha schreef:
First aid: laurierzalf op de kroonrand smeren. Dat stimuleert de aanmaak van hoorn.
Langere duur: biotine voeren.

Hoeveel van de biotine per dag? En moet het worden gemengd met normaal voer?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:19

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:26

Biotine is van verschillende merken via (online) drogisten te koop. Op de verpakking zal aangegeven staan hoeveel je er van mag geven.

De werking van laurierzalf kun je overigens testen door steeds met dezelfde vinger de kroonrand in te smeren. Als je de lengte van je nagel in de gaten houdt, dan heb je een beetje een idee hoe lang het duurt voor het hoorn sneller gaat groeien.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:32

Ik heb met mijn hoefsmid contact opgenomen, en hij zei dat biotine wel een idee is! Dus dat ga ik bestellen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:17

Er zijn reparatiepasta's te krijgen om zulke grote stukken op te vullen, dat zou ook de pijn moeten oplossen. Is wel iets wat inderdaad de smid moet doen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:30

Voor mensen zijn er silica supplementen, ik slik zelf Silica Plus van merk Optima. Je zou kunnen kijken of zoiets ook voor paarden bestaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:42

Ik gaf MSM voor betere hoefgroei , hielp hier erg goed.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:54

Houd in het achterhoofd dat bij het incident waar hij zijn ijzer verloor flink wat krachten op de hoef kwamen. Anders breekt er niet zomaar een stuk hoef mee af.
Het kan dus zijn dat je paard naast het afgebroken stuk hoef nog een andere blessure/verstuiking/kneuzing heeft waardoor hij kreupel loopt.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 16:58

dioni schreef:
Houd in het achterhoofd dat bij het incident waar hij zijn ijzer verloor flink wat krachten op de hoef kwamen. Anders breekt er niet zomaar een stuk hoef mee af.
Het kan dus zijn dat je paard naast het afgebroken stuk hoef nog een andere blessure/verstuiking/kneuzing heeft waardoor hij kreupel loopt.

Dierenarts was geweest, niks aan de hand

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:00

Ik geef nu bruin bier tegen brokkelhoeven en ben daar extreem tevreden over. Een half flesje per week en het gaat veel beter. Daarnaast ook een heel blij paard, want ze vind het heerlijk!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:14

Oud topic, maar bij mijn pony met erge hoefproblemen heeft biotine en laurierzalf echt wonderen verricht.
Biotine is om goed werkzaam te zijn het beste om 10 mg per 100 kilo te geven, met ernstige schimmel was het advies van een goede smid verdubbelen.
Dus 20 mg per 100 kilo tot het eruit gegroeid is.
Het maakte echt een wereld van verschil.
Biotine is alleen een lastige, want veel supplementen bevatten megaveel suikers en relatief weinig biotine, Subli heeft heel veel biotine in verhouding erin zitten.
In subli zit 5.6 mg biotine per gram poeder, de meeste maar 2 mg of minder.
Ook methionine en ijzer en zink zijn belangrijk, methionine geef ik nu niet want dat supplement vond ik niks.
Maar methionine zit wel volop in bietenpulp, dus hij krijgt zijn biotine nu door geweekte bietenpulp.
In ruwvoer zit vaak tekort aan methionine, er zijn ook capsules methionine te koop maar hier is bietenpulp gewoon praktisch.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:36

moonfish13 schreef:
Oud topic, maar bij mijn pony met erge hoefproblemen heeft biotine en laurierzalf echt wonderen verricht.
Biotine is om goed werkzaam te zijn het beste om 10 mg per 100 kilo te geven, met ernstige schimmel was het advies van een goede smid verdubbelen.
Dus 20 mg per 100 kilo tot het eruit gegroeid is.
Het maakte echt een wereld van verschil.
Biotine is alleen een lastige, want veel supplementen bevatten megaveel suikers en relatief weinig biotine, Subli heeft heel veel biotine in verhouding erin zitten.
In subli zit 5.6 mg biotine per gram poeder, de meeste maar 2 mg of minder.
Ook methionine en ijzer en zink zijn belangrijk, methionine geef ik nu niet want dat supplement vond ik niks.
Maar methionine zit wel volop in bietenpulp, dus hij krijgt zijn biotine nu door geweekte bietenpulp.
In ruwvoer zit vaak tekort aan methionine, er zijn ook capsules methionine te koop maar hier is bietenpulp gewoon praktisch.

Ik heb inderdaad nu biotine van subli gekocht! Ben heel tevreden

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:53

Ik vond het wel schandalig slecht hoor wat er op de markt is qua biotine.
Een kilo poeder met zo weinig biotine, echt dat is gewoon marketing dat er een kilo in zit lijkt wel.
Ik zou véél liever minder vulstof hebben en een minischepje voeren, dan eten ze het veel beter op ook.
Dan maar een dure emmer, of minder groot in volume maar ik wordt gestoord van alle vulstoffen in supplementen.
Vitamine E ook, het gros van het poeder is vulzooi wat vocht aantrekt als een gek.
Chevivit is erg duur in verhouding dus nu heb ik maar weer humane capsules gekocht omdat ik de hoeveelheid poeder zat ben.
Ik ben gezegend met een pony die slecht tegen voldoende voer kan, en dus moet ik magnesium en vit E toevoegen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:59

Koper supplement geven. Gewoon bedoelt voor mensen, fijn maken (dus geen capsules) en dit één maand bij geven dagelijks.
Daarna evalueren en evt dosis of frequentie verlagen. Of stoppen natuurlijk want dat kan ook.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:42

mijn smid adviseerde gewoon rozenbottels te kopen en dat te geven. goedkoper en gezonder, veel biotine en geen toegevoegde suikers

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:54