Teveel buitenrijden is slecht.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen maar buitenrijden is slecht

Totaal niet!
90 (75%)
Niet echt
18 (15%)
Een beetje
6 (5%)
Ja
2 (1%)
Heel erg
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 119

Arabier

Teveel buitenrijden is slecht.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:27

Hoi allemaal.
Laatst was ik via instagram aan het praten met een stalgenoot, en toen vertelde ze dat ze t niet goed vind om alleen maar of veel buiten te rijden.
Ik zelf had hier nooit echt van gehoord: Waarom zou buitenrijden slecht zijn? Eerder alleen in de bak rijden toch?
Wat is jullie mening hierover?

langedeel

Re: Teveel buitenrijden is slecht.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:30

Volgens mij is buitenrijden opzich niet slecht, maar het is belangrijk om wel af en toe dressuur te rijden voor het gebruik van de rug enzo.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:33

Dat ligt eraan: dressuur is er bijv. voor om het paard sterker te maken, zodat het ons beter kan dragen. Als je alleen recreatief buitenrijdt en geen basisoefeningen doet waardoor het paard arm in bespiering blijft, zal het lichamelijk niet goed in staat zijn een ruiter verantwoord te kunnen dragen. Terwijl je buitenrijdt kun je echter ook het paard in bespiering trainen, dus altijd veel buitenrijden is niet per definitie slecht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:33

Zelfs ruggebruik/dressuuroefeningen/gehoorzaamheid enz kun je gewoon buiten trainen, dus nee, buiten rijden is nooit slecht.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:34

8nnemiek schreef:
Zelfs ruggebruik/dressuuroefeningen/gehoorzaamheid enz kun je gewoon buiten trainen, dus nee, buiten rijden is nooit slecht.

Hier ben ik het denk ik ook mee eens.

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:37

Je kan inderdaad buiten die oefeningen doen, maar denk ook dat veel mensen met buitenrijden bedoelen gewoon losse teugel en lekker relaxed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:39

Buiten is juist beter en natuurlijker voor een paard :+ hoe kan dat slecht zijn? Lange rechte stukken is alleen maar goed voor een paard, vooral jonge paarden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:42

Lol, dat is echt onzin

De paarden die ik ken in Canada worden nooit in de bak gereden, nooit dressuurmatig. Maar er wordt wel zo 8 uur op een dag op gereden.
Paarden daar hebben gemiddeld minder gezondheidsproblemen dan in Nederland.
Als jij je paard fatsoenlijk rijdt is er geen probleem. Maar dat geldt ook in de bak.. Als jouw paard een brok spanning is en zn rug wegdrukt, is dat nooit goed. En dat is training. Je hoeft je paard niet in een krulletje te hebben trouwens, om hem geen schade op te laten lopen in z'n rug.
Da Bak is meer schadelijk voor een paard dan buiten, omdat het alleen maar in rondjes gaat. Buiten is rechtuit.
Verder kan het zijn dat je paard zich gaat vervelen met te veel buitenrijden. Maar dat is in de bak net zo. Paard moet uitgedaagd blijven, voor ene paard belangrijker dan andere. Zo ken ik een paard die buitenritten haat als ze niet met koeien mag werken. Workaholic ;)

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:44

Eh... ik rijd altijd buiten, we hebben geen rij voorzieningen op de boerderij waar mijn verzorgpaard staat! Geloof niet dat ze daar slechter van wordt... ze ziet er prima uit, goed op gewicht en goed in de spieren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:14

Ik zou niet zien wat daar erg aan is? :+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:25

Als je je paard goed rijdt, maakt het totaal niet uit waar je rijdt lijkt mij. Zolang het paard ontspannen over de rug loopt, rechtgericht is/wordt en jij niet scheef zit is het alleen maar beter omdat je mooie lange rechte stukken kan rijden. Daarbij is/kan bakwerk erg eentonig zijn, en leren ze buiten ook nog eens bomproof te worden (je hoort het, ik ben een buitenruiter _O- )

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:26

Hahaha.... ik rijd zelf endurance, en ook zo goed als alleen maar buiten.
Ik longeer wel en doe de 'dressuuroefeningen' aan de hand en/of buiten.
Dus dikke vette flauwekul die stalgenoot van jou... zijn ook zat paarden die echt alleen buiten komen. Niks mis mee, net wat je doel is met je paard!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:28

oomens schreef:
Kerstvakantie! *\o/*

Precies mijn gedachte :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:34

Wat een stomme opmerking over de kerstvakantie. Is toch een serieuze vraag...

Het ligt er denk ik aan wat je onder buitenrijden verstaat. Zolang je paard goed lichaams gebruik heeft is het niet erg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:39

Mijn man rijdt endurance al zo'n 3000 km en rijdt nooit in de bak. :-)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:43

Ik heb gezet een beetje.
Maar eigenlijk zweef ik een beetje tussen, niet en een beetje in.
Ik denk dat het goed is, alleen zou ik het te mager vinden voor een paard om alleen maar buiten te rijden.

Ik zou een discipline zoeken waar hij iets met zijn verstand moet gaan doen, iets moeilijks.
Iets waarbij hij zich moet gaan concentreren op iets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:46

Teveel is inderdaad slecht. Overal waar te voor staat is slecht voor je.

Maar wat is teveel? Ik denk dat iedere dag een uurtje in het bos rijden helemaal zo slecht niet is.
Maar dressuurmatig knapt zo'n paard daar niet van op uiteraard.
Of anders gezegt: je hoeft dan geen dressuurwedstrijd te starten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:47

Niet echt, het ligt geheel aan de desbetreffende ruiter en paard + gebied waar er wordt gereden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:50

NatasjavE schreef:

Maar wat is teveel? Ik denk dat iedere dag een uurtje in het bos rijden helemaal zo slecht niet is.

Herinner mij een oud interview met een Z-dressuurruiter die enkel buiten trainde. Het kan zeker wel, ik doe hier ook zat oefeningen gewoon buiten, al is het enkel maar om paard bezig te houden (als je kan klieren kan je ook werken ~~}> ), of gewoon gym voor meer spieren en zodat ik lekkerder zit.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:51

Ik snap de kerstvakantie reactie niet :') Maar hij zou vast niet aardig bedoeld zijn.

Ik snap nu dat het nonsens is :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:55

Het is per definitie niet slecht, maar het is nog beter als je tijdnes de buiten rit regelmatig dressuurmatige oefeningen doet. Ik kan heel goed in het bos schouder voor rijden of voltes maken en verkleinen en vergroten, ik kan heel goed zijn wisseld oefenen en hem in de aanleuning laten lopen. Ik doe het alleen niet altijd, dat is zo vermoeiend voor hem want ik rijd soms wel 5 uur aan een stuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:58

Buiten dressuuur oefeningen doen vinden paarden vaak veel en veel leuker.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:01

Volgens mij is er helemaal niets ergs aan. Lekker joh naar buiten. Frisse lucht, mooie slijtage van de hoeven (natuurlijk niet teveel op asfalt lopen) en paard krijgt er een uithoudingsvermogen van een beer van. Leert veel. k vind het heerlijk. Opzich vind ik het ook fijn om gewoon een potje dressuur te rijden en lekker te longeren en te springen, maar buiten rijden vind ik echt heerlijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:22

tamary schreef:
NatasjavE schreef:

Herinner mij een oud interview met een Z-dressuurruiter die enkel buiten trainde. Het kan zeker wel, ik doe hier ook zat oefeningen gewoon buiten, al is het enkel maar om paard bezig te houden (als je kan klieren kan je ook werken ~~}> ), of gewoon gym voor meer spieren en zodat ik lekkerder zit.

Dressuurmatig knapt mijn paard er zeker wel van op om buiten te rijden, al is het alleen maar mentaal ;)
Sinds ik met regelmaat op buitenrit ga heb ik een veel voorwaartser en werkwilliger paard, puur omdat zo'n buitenritje ook voor haar even ontspannen is en het koppie leeg maken, kunnen we daarna weer fris aan de start ;)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:24

Fijn, dankje voor de meningen! Nu kan ik gerust vaker buiten gaan rijden :D