Aansingelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_2003

Aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:33

Hoi allemaal
Als ik moet aansingelen weet ik dat ik in het begin iets minder strak moet doen omdat de paarden hun buik dan uitzetten. Maar ik weet nooit precies hoe strak de singel moet. Hebben jullie daar misschien trucjes of tips? De vorige keer was ik al opgestegen en ik dacht dat hij strak genoeg was maar toen moest ik mog aansingelen maar mij paard liep weg. Er was niemand om vast te houden en ik kan niet met 1 hand aansingelen en de andere hand te teugels strak houden. Hebben jullie daar misschien ook nog tips en trucjes voor?? Alvast bedankt

Yenni

Re: Aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:34

Je arm door de teugels halen en dan gewoon met 2 handen aansingelen. Verder moet er volgens mij een vinger tussen kunnen (weet het ook niet helemaal zeker meer)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:36

Uiteindelijk (dus vlak voor je opstapt) moet je nog net een vlakke hand tussen de singel en de buik van je paard kunnen doen.

Voor het anderen probleem been omhoog leggen, in een hand de teugels houden en met de andere aansingelen. Lukt dit niet goed kan je altijd nog even afstappen :)
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 12-12-16 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:37

grondwerk met je paard doen, leren stil te laten staan.. dat ten eerste.

met het zadel op doen doe je de singel zachtjes strak (dus nog vrij los maar wel tegen de buik, zadel mag er niet af vallen..)
daarna als het hoofdstel aan is doe je hem weer wat strakker...

dan ga je richting de rij bak, dan mag hij weer wat strakker indien nodig, dan ga je naar de plek waar je op stapt (gebruik een krukje als dat kan!) en dan singel je nog 1x goed aan!

hoop dat dit helpt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:37

als het zadel goed ligt (zoals het hoort) zal het op de plaats blijven zonder dat de single strak is. aansingelen moet je het zelfde zien als het vast maken van neus en sperriem. vooral niet te strak doen. het moet blijven liggen, maar niet het paard beperken in ademhaling. zorg dat je er nog een hand tussen krijgt. dat is meestal strak genoeg.

zet je paard telkens een stap terug als hij naar voor gaat met aanzingelen. al moet je dat 1000 keer doen. gebruik eventueel een belonging om zijn aandacht bij je te houden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:38

Annalies03 schreef:

Zou ik normaal ook adviseren maar volgens mij rijd TS op manegepaarden, dan kan je er niet heel veel aan doen.

Demi_2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:48

TerraHowrse schreef:
Annalies03 schreef:

Zou ik normaal ook adviseren maar volgens mij rijd TS op manegepaarden, dan kan je er niet heel veel aan doen.

Ik rijd inderdaad op manege paarden dus die tip valt al af Maar de rest van de tips zijn super heel erg bedankt

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:48

dus je rijdt in je eentje.. op mange paarden? hoe dat dan als ik vragen mag..?

Demi_2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:37

Annalies03 schreef:

Nee ik rijd in een groep

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:59

Demi_2003 schreef:
Annalies03 schreef:

Nee ik rijd in een groep

maar dan is er toch een instructuur ofzo die hem wel even voor je vast wilt houden of wilt laten zien hoe dat singelen nou precies gaat..?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:59

Demi_2003 schreef:
Annalies03 schreef:

Nee ik rijd in een groep

maar dan is er toch een instructuur ofzo die hem wel even voor je vast wilt houden of wilt laten zien hoe dat singelen nou precies gaat..?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:35

Ik doe het gewoon zo ver als kan en in de buik hetzelfde, dan kijk ik hoeveel vingers er tussenpassen en doe ik het strakker of minderstrak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:43

Wat darko zegt
Plus als n zadel past is de singel haast overbodig.
En dat kan ik beamen. Toen mijn zadel op maat was gemaakt en ik proef moest rijden had ze hem alleen vast gezet. Kon een vuist tussen.
Toen ik ben opgestapt voelde hij wat los. Schoof niet. Niks.

Hoe ik zadel en singel.
Eerst het zadel. Dan singel aan. Kan nog n vuist tussen. Dan de beugelriemen en beugels. Die haal ik er idd af. Zo houd ik mijn zadel zonder schuifplekken en past beter in de kast.
Dan singel ik iets aan. Ongeveer twee gaten. Dan hoofdstel in. Weer een gaatje. En dan in de bak na 50 meter wandelen het laatste gaatje.
Dan kan er nog n hand tussen. Als ik afstap kan hij één soms twee gaten strakker.
Maar dat is dus niet nodig.. vind ik zelf.
Heb zelf geen sperriem. Wel n neusriem endaar kkunnen drie dikke vingers op de neus er onder. Keelriem met n vuist.