Niet reageren op een zweep!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemtjee

Niet reageren op een zweep!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 23:13

Soms wil ik even een aanwijzing geven of is mijn pony wat sloom en reageert die niet op het been, ik geef dan zachtjes een tikje maar toch gaan die zijn eigen wil! Ik weet niet wat ik moet doen! Tips?

eilleen333

Re: Niet reageren op een zweep!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:15

Als ik jou was zou ik vooral begeleiding zoeken. Je plaatst in korte tijd diverse topics met vragen die als basiskennis beschouwd worden.
Heb je begeleiding bij je (verzorg?)paard?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:19

Hmmm, ik ken de andere topics van de TS niet, dus wellicht heeft eilleen333 helemaal gelijk en heeft de TS gewoon begeleiding nodig. Maar zelf heb ik ook zo'n pony (haflinger) die helemaal niet geinteresseerd is in die zweep - als hij weet wat je van hem wil en hij heeft er zin in dan doet hij graag wat je van hem vraagt. Maar als hij er geen zin in heeft kan je hem bij wijze van spreken met die zweep verrot slaan: het interesseert hem geen zier. -O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:22

Minder zachtjes tikken...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:22

Je kunt beter 1x duidelijk zijn en een flinke tik geven, dan vaker zachtjes te tikken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:26

Als een paard niet reageert op je hulp, been/spoor/zweep zal hij of niet weten wat de hulp betekent of hij neemt je niet serieus.
Is het eerste het geval zal je je paard moeten uitleggen wat de bedoeling is, timing is hierbij erg belangrijk en belonen.
In het tweede geval zou je wat sterker in je schoenen moeten staan en je hulpen menen, niet over je heen laten lopen door je paard dus. Het begint al in de dagelijkse omgang, wees daar al duidelijk wat je van hem verwacht.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:29

Ik ben nog steeds niet de TS (sorry dat ik het hier overneem TS, maar het is nog steeds hetzelfde onderwerp), maar mijn eigen pony bijvoorbeeld interesseert het ook niet zo erg wanneer ik harder mep.

Voorbeeldje: hij wil op buitenrit altijd eten van gras en struiken aan de rand. Ik wil niet dat hij dat doet, o.w.v. eventueel giftige planten, gespoten gif en gewoon omdat hij dan aan het werk is en zijn aandacht bij mij moet zijn.
Aan het werk houden is dan een goede oplossing. Maar met die zweep mag ik meppen zo veel als ik wil: dat interesseert hem bitter weinig.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:06

Vanwege de leeftijd(12) van de TS verplaats ik je topic naar Young Rider talk.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:18

soesita schreef:
Ik ben nog steeds niet de TS (sorry dat ik het hier overneem TS, maar het is nog steeds hetzelfde onderwerp), maar mijn eigen pony bijvoorbeeld interesseert het ook niet zo erg wanneer ik harder mep.

Voorbeeldje: hij wil op buitenrit altijd eten van gras en struiken aan de rand. Ik wil niet dat hij dat doet, o.w.v. eventueel giftige planten, gespoten gif en gewoon omdat hij dan aan het werk is en zijn aandacht bij mij moet zijn.
Aan het werk houden is dan een goede oplossing. Maar met die zweep mag ik meppen zo veel als ik wil: dat interesseert hem bitter weinig.

De beloning van het eten is dus groter dan de tikken die jij met de zweep geeft..
Je moet hem dus voor zijn en voorkomen dat hij gaat eten, houd hem midden op het pad, houd de teugels goed vast en houd hem goed voorwaarts. Neem zelf de regie in handen en ga niet afwachten of hij wat gaat doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:07

Esther schreef:
soesita schreef:

De beloning van het eten is dus groter dan de tikken die jij met de zweep geeft..
Je moet hem dus voor zijn en voorkomen dat hij gaat eten, houd hem midden op het pad, houd de teugels goed vast en houd hem goed voorwaarts. Neem zelf de regie in handen en ga niet afwachten of hij wat gaat doen.

Dat is wat ik schrijf, ja. ;)

Paardfan007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:51

Een wat duidelijkere hardere tik geven