Lange teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

imke1

Lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:31

Heey !
Ik zou graag willen beginnen met aan de lange teugel te werken samen met een shetje :D ik volg hier geen lessen voor en ben dat ook niet van plan ik wil jullie gewoon een paar tips vragen waar je op moet letten en zo :D
Verder heb ik ook al veel opzoekwerk gedaan maar ik vind niet veel over dit onderwerp :/
Alvast bedankt

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:52

Als je aan de lange teugel rijdt, heb je minder contact met de paardenmond. Dus moet je het sturen met je benen en je zit doen. Daar dus goed mee oefenen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:03

_Mar3 schreef:
Als je aan de lange teugel rijdt, heb je minder contact met de paardenmond. Dus moet je het sturen met je benen en je zit doen. Daar dus goed mee oefenen. :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze erachter loopt en niet op de pony zit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:04

Bedoeld TS niet lange teugelen vanaf de grond? Waarbij je er dus niet op zit?
Mijn stalgenootje is daar pas mee begonnen, zij is er heel erg enthousiast over. Heeft wel les overigens.
Denk dat het sowieso toch handig is om te beginnen met een lesje, TS, dat je de basis wel hebt.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:10

Bedankt voor jullie reactie en ja ik bedoel idd naast het paard :D het probleem is dat ik op dit moment heen les mag nemen met dit paardje maar ik wil gwn af en toe eens afwisselen :D want op dit moment gaan we vooral gaan wandelen en de pony heeft zeer weinig geduld( hier oefenen we op !)

lies_sparkle

Re: Lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:19

Tip 1: voordat je begint moet de basis aan de hand al goed zijn. Je wilt geen drammerige en onrustige pony
Tip 2: begin met minimaal een les. Je houding, teugelvoering en commando's zijn essentieel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:25

imke1 schreef:
Bedankt voor jullie reactie en ja ik bedoel idd naast het paard :D het probleem is dat ik op dit moment heen les mag nemen met dit paardje maar ik wil gwn af en toe eens afwisselen :D want op dit moment gaan we vooral gaan wandelen en de pony heeft zeer weinig geduld( hier oefenen we op !)

Begin dan eens met gewoon grondwerk. Stilstaan als jij dat wil. Stappen, wijken. Zorg ervoor dat jij uiteindelijke controle hebt.
Oftewel, jij beslist waar hij zijn benen zet, en niet waar hij dat zelf wil.
Dat is de basis. Lange lijnen is al een heel stuk verder.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:19

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:51

Wat leuk dat je wilt beginnen met lange teugelen! tips, deels zelfde als erder

1) zorg dat je pony / paard met gewoon meelopen goed luistert. en ook niet schrikt van overal aanraken en werk bv ook aan enge dingen. er zijn voor zover ik weet geen Nederlandse boeken over lange teugel maar wel over grondwerk. ook voor kinderen.

2) neem een les. dat is gewoon het meest verantwoord. Kun je niet gewoon sparen en voor je verjaardag geld vragen en dergelijke?

3) op YouTube als je zoekt op piet bakker lange teugel of lange lijnen of iets dergelijks vind je filmpjes erover.

ps het is altijd goed om dit soort dingen samen met een ander liefst ervarener iemand voor t eerst te doen. les of geen les : handiger en veiliger

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 19:11

Ok super bedankt voor jullie reacties
het probleem van die les is dat mn ouders niet begrijpen waarom ik met hem een lesje wil volgen maar idd ik ga dan proberen om grondwerk perfect op punt te zetten :D
Ik ben blij dat er geen haat reacties zijn :) ik doe niets als ik niet zeker ben dat het ok is :) daarom dat ik het hier op bokt plaats :D
Maar dus dankjewel vr de reacties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:38

Heb je al goed tuig? Ik gebruikte op mijn shet een longeerlijn en legde een knoop in rond de bitring maar dat gaf zo veel ruis...
Ik raad je aan een slofteugel voor een groot paard te kopen, die zijn langer dan normale paardenteugels en kan je zoals normale teugels aan het bit maken!