Nieuwe VZ// nieuwe kans!!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Flqqr

Nieuwe VZ// nieuwe kans!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 19:45

Hooii! Ik heb net een nieuwe verzorgpony. En ik wil graag met hem grondwerk/vrijheidsdresuur/freedom doen! Dit omdat het ten 1e heel leuk is, en ten 2e ik er een goede band mee opbouw en hem op deze manier leer kennen! Volgens de verhalen die ik heb gehoord is ie erg pittig, ik zelf best snel bang enz. Dus dit is een hele goed training haha. Hebben julie enige ideën voor mijn grondwerk lijst????? Groetjess

galaxy in my eyes, universe in my mind <3

sanne_xxxx

Re: Nieuwe VZ// nieuwe kans!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:09

Wat leuk! Wat voor soort paard is het? Is er misschien iemand die je kan begeleiden met grondwerklessen? Kan voor jezelf misschien wel prettig zijn, dan hoef je het allemaal niet alleen uit te vogelen. Veel plezier iig!

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:29

Bij ons op stal staat ook een paardje van nu 5 jaar geloof ik, en ze is nogal erg druk en een beetje respectloos tegenover haar eigenaren. Ze krijgen nu grondwerkles met haar en het gaat al een stuk beter dan in het begin!
Ze doen dingen als naast elkaar lopen in de bak, op commando stoppen, stappen, draven en halthouden. Dat hebben ze heel lang gedaan en nu beginnen ze met longeren.

Zelf doe ik vrijheidsdressuur met een shetje, dat vind ik echt superleuk! We zijn pas begonnen dus nu kan hij zijn been optillen en een half jambetteje (;

Met mijn eigen pony heb ik ook heel veel grondwerk gedaan. Voordat ik begon was hij nogal een crosspony, snel bang, etc.
De eigenaar van de stal zegt ook dat hij nu echt erg ontspannen is.
In het begin deed ik elke keer voor het rijden een join-up, nu een keer in de week. Ik krijg hem nu zelfs aan de teugel! Dat had ik een halfjaar geleden nooit kunnen denken.

Zelf ben ik dus een erge voorstaander van grondwerk, uit mijn ervaring krijg je gewoon een hele goede band met je paard, en door een goede connectie op de grond te hebben, gaat het onder het zadel meestal ook heel goed! Succes!

~Riding a horse is not just about sitting on a saddle. The connection, the love and the passion are what make horseriding special. ♥~

Flqqr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 23:07

laurierambo schreef:
Bij ons op stal staat ook een paardje van nu 5 jaar geloof ik, en ze is nogal erg druk en een beetje respectloos tegenover haar eigenaren. Ze krijgen nu grondwerkles met haar en het gaat al een stuk beter dan in het begin!
Ze doen dingen als naast elkaar lopen in de bak, op commando stoppen, stappen, draven en halthouden. Dat hebben ze heel lang gedaan en nu beginnen ze met longeren.

Zelf doe ik vrijheidsdressuur met een shetje, dat vind ik echt superleuk! We zijn pas begonnen dus nu kan hij zijn been optillen en een half jambetteje (;

Met mijn eigen pony heb ik ook heel veel grondwerk gedaan. Voordat ik begon was hij nogal een crosspony, snel bang, etc.
De eigenaar van de stal zegt ook dat hij nu echt erg ontspannen is.
In het begin deed ik elke keer voor het rijden een join-up, nu een keer in de week. Ik krijg hem nu zelfs aan de teugel! Dat had ik een halfjaar geleden nooit kunnen denken.

Zelf ben ik dus een erge voorstaander van grondwerk, uit mijn ervaring krijg je gewoon een hele goede band met je paard, en door een goede connectie op de grond te hebben, gaat het onder het zadel meestal ook heel goed! Succes!

Heel erg bedankt voor deze antwoord en uitleg, ik hoop idd dat ie rustiger word dan.. kennelijk was het vroeger een racebeest haha❤️

Flqqr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 23:08

sanne_xxxx schreef:
Wat leuk! Wat voor soort paard is het? Is er misschien iemand die je kan begeleiden met grondwerklessen? Kan voor jezelf misschien wel prettig zijn, dan hoef je het allemaal niet alleen uit te vogelen. Veel plezier iig!

Het is of een welshje of een pony! Mmh dat begeleiden heb 'k liever niet knlinkt beetje weird. Maar ik wil dat ie de aandacht bij mij houd!

_Jannekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:03

Ik citeer even de zin van laurierambo : '' Ze doen dingen als naast elkaar lopen in de bak, op commando stoppen, stappen, draven en halthouden.'' Het is niet dat ik een expert ben in vrijheidsdressuur maar dat is wel de basis. Als jij en je pony dat kunnen voltooien kun je beginnen met wat kleine kunstjes zoals jambette en flemen. En zo kun je elke weer wat uitbreiden. Maar het is wel belangrijk dat jullie het beide leuk blijven vinden, en je moet veel geduld hebben. Als je ziet dat je pony het niet meer leuk vind, stop dan gewoon en ga de volgende keer weer verder. Maar focus je vooral op het grondwerk, dus het volgen, halthouden, terug laten lopen, etc. Je geeft aan dat je nog een beetje bang bent, hoe vaker je oefent hoe meer vertrouwen je krijgt, en hoe beter (en leuker :D ) het wordt. Ik weet niet of je hier wat aan had, maar dacht ik reageer toch maar even :)

Ik heb iets gevonden waar je misschien wel iets aan hebt!

Oefeningen met het hoofd

Targetten: hierbij leer je je paard iets met zijn neus aan te raken.
Flehmen: het 'lachen' van een paard waarbij hij zijn bovenlip optrekt.
Ja knikken/Nee schudden: spreekt voor zichzelf.
Gapen: een paard laten gapen.
Kusje geven: het paard met zijn neus of zelfs tong een 'kus' laten geven.
Voetballen: het paard een bal weg laten duwen met zijn neus of been.
Apporteren: net als bij honden, het paard iets op laten halen en terugbrengen.
Briezen/Hinniken: een paard op commando laten briezen of hinniken.

Oefeningen met het lichaam en de benen

Volgen/Komen: het paard leren achter je aan te lopen en te komen als je hem roept.
Achterwaarts: je leert het paard netjes achteruit te lopen, ook op afstand.
Blijven staan: het paard leert stil te blijven staan waar jij aanwijst.
Pirouette: op commando het paard een rondje om zichzelf laten draaien.
Voetje geven: zorgen dat het paard op commando en eventueel op afstand een voetje geeft.
Op het blok: het paard gaat met zijn voorbenen op een blok staan.
Jambette: het been hoog optillen en in de lucht houden.
Spaanse pas: met hoog verheven passen lopen, een jambette 'in beweging'.
Spagaat: het paard zet de voor- en achterbenen zo ver mogelijk uit elkaar.

Oefeningen op of naar de grond

Buiging: het paard strekt zijn voorbenen en brengt zijn neus en/of buik naar de grond.
Compliment: het paard strekt zijn ene voorbeen en buigt het ander.
Liggen: het paard gaat rustig op commando liggen.
Knielen: het paard zakt door beide voorbenen heen en blijft rusten op de 'knieën'.
Zitten: het paard blijft in een zittende houding.

Gevaarlijke oefeningen
Steigeren: op commando een paard laten steigeren, hierop zijn meerdere variaties.
Trappen/Bokken: het paard trapt of bokt op commando.

leanne123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:27

Wauw goed overzicht van oefeningen, heb ik ook wat aan, thanks!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie