Het is zo lang geleden dat ik iets op bokt heb gezet over Insala.
Er is veel veranderd en gebeurt de afgelopen tijd, en ik vond het erg leuk om dit met jullie te delen!
Voor degene die Insalas verhaal niet kennen kun je deze hier onder terug lezen

[JITP] Wonderen zijn de wereld nog niet uit'
[JITP] Jij zorgt voor die glimlach op mijn gezicht!
[ITP] Dat we samen zover zijn gekomen had ik nooit gedacht!
We zijn al heel wat stappen vooruit gegaan.
In december 2015 is insala verhuist naar een nieuwe stal, ze heeft altijd in de opfok gestaan.
Ze was niet op haar plek waar ze zou blijven staan, verder gekeken en toen kwamen we bij een erg leuke en hele gezellige stal!
We staan er nu in december al een jaar en we hebben samen al zoveel bereikt!
Insala is helemaal op haar plek en vindt het heerlijk daar & ik ben natuurlijk ook super blij met deze stalling!!
Ze staat al een hele tijd samen een schimmel ruin, en ze zijn niet meer te scheiden.

In de zomer zijn het samen 2 zebra's, heel de dag staan ze zo samen te grazen.

Terwijl insala ook lekker geniet op de wei met haar maatje, is het ook tijd geworden om aan het werk te moeten.
Ik wilde Insala zelf alles leren, zelf zadelmak maken en zelf doorrijden.
Ik had hier zelf geen ervaring in maar ik vertrouw Insala en Insala vertrouwd mij.
Het was de beste keuze om het zelf te gaan doen met hulp van mensen op stal en natuurlijk heeft mijn liefste vriendje heel veel voor mij gedaan!
Mee vast houden toen ik de eerste keer opstapte, mee poetsen, helpen longeren, opzadelen, naar de wei brengen en halen!
(Mijn vriend had helemaal niks met paarden)

De eerste keer echt op je eigen paard zitten!
WAUW wat een gaaf gevoel was dit!!!

We zijn eerst een tijd bezig geweest met wat rond stappen en zorgen dat ik een stuur en een stop had.
Toen voor de eerste keer los in de binnenbak wat ze echt super goed deed!
Het ging allemaal zo goed ik had een stuur, ik kon stoppen wanneer ik wilde.
We zijn toen rustig begonnen met wat stukjes te gaan draven wat ze ook erg goed deed.
Maar ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat Insala pas vervelend gaat worden als ik er meer van ga vragen, wanneer ze meer moet werken.
En ja dat had ik goed, omdat alles zo goed ging en zo relaxt zijn we de galop al gaan oefenen, dit ging een tijdje goed totdat Insala erg moe werdt en heeeeeel vervelend was geworden, dat ik er een zweep bij moest pakken want ze reageerde nergens op echt nergens, schreeuwen, zwaaien, gek doen niks hielp, dus dan maar een zweep om haar toch nog effe paar stapjes te laten galopperen maar helaas ging dat effe goed totdat ik er van afgevallen was.

Insala was hier zo van geschrokken dat ik niet meer op of af kon stappen.
Ik kon op stappen als iemand haar vast hield anders ging ze er van door als ik net wilde opstappen.
Afstappen vond ze enorm spannend, ik wilde afstappen ze werd gespannen en ik was bijna afgestapt en dan ging ze er weer van door.
Toen samen met de dochter van de stal eigenaar samen gekeken voor een ander zadel misschien was dit het probleem, maar ze bleef het toen zodra ik mijn been uit de beugel haalde spande ze zichzelf aan.
En toen ging er een lampje bij me branden, ze is zo schrokken nog toen ik gevallen was dat alles erg spannend was, de dochter van de eigenaar vertelde dat ze zag als ik me rechtervoet uit de beugel deed dat Insala dit erg spannend vond.
Toen zijn we dus vanaf stap 1 weer begonnen, op stappen af stappen ga zo maar door tot dat ze wat rustiger werd en toen paar rondjes gaan stappen weer op en af stappen belonen en lekker naar stal.
Dit heeft een tijdje geduurd voordat we samen weer normaal konden 'rijden' ik vind het heeel erg belangrijk dat Insala me vertrouwd en geen schrik hoeft te hebben als ik op of aff wil stappen.
Na een tijdje rustig aan te doen konden we weer draven en alles ging beter.
Ik had me paardje weer terug!

Ze vertrouwde het weer en ze genoot er weer van!
We hebben toen een hele lange tijd alleen maar stappen en draven geoefend, ik was er nog niet klaar voor om die stap weer te zetten.
Ik probeerde het wel leuk te houden voor Insala, want ze is snel verveeld en dan wordt ze heel erg vervelend.
We hebben een pas geleden Insala laten vrij springen wat ze zooo erg leuk vindt om te doen!

Ik ben ook begonnen om haar te longeren met stiek, zo dat ze de druk leert kennen en leert afgebogen te lopen, dit pakte ze zo goed op geen verzet niks.
Toen merkte ikzelf dat ze dit ook onder het zadel goed oppakte en ook stukjes netjes afgebogen ging lopen.
We hebben echte grote stappen gezet de afgelopen maanden,
We zijn voor het eerst naar buiten geweest toen ik er op zat.

We hebben nog geen 2 weken geleden weer de galop geoefend wat erg goed ging!
We kunnen nu met de andere stal genoten mee in de bak rijden!
We hebben vandaag ons eerste echte sprongtje samen gemaakt!

We hebben zoveel leuke dingen gedaan samen de afgelopen tijd!

Ik ben zo blij met jou!

We gaan nog veel leren samen de aankomende tijden maar ik geniet elk moment van je!!

Nog wat leuke foto's van de afgelopen tijden
Insala is in Juli 3 jaar geworden en dat moest duidelijk geviert worden!

Na het rijden mag er natuurlijk ook wel eens gespeeld worden!

Zo, een lang verhaal maar er is zeker veel gebeurt de afgelopen tijd,
en ik wilde dit graag met jullie delen!

Tot de volgende keer & een berichtje vinden wij altijd leuk!