niet te houden met springen

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PilarWinkels

niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 10:42

Hallo lieve bokkers!

Ik heb sinds redelijk kort een nieuwe (D) pony gekregen, maar nu heb ik een probleempje.
Als we gaan springen is ze echt niet meer te houden! Ze rent op de hindernis af en let niet meer goed op mijn hulpen. Ik spring een keer in de week ongeveer en dan voor de rest dressuur en een buitenritje.
Met dressuur gaat alles hardstikke goed en luistert ze prima.
Bedankt voor antwoorden! _/-\o_

Suprise of Eminem❤️

lissisanne

Re: niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:47

Niet springen als je haar niet onder controle hebt :)
Ze moet in je eigen tempo gaan, als je merkt dat ze niet luistert gewoon wegsturen van de hindernis. Dit blijven herhalen totdat ze gewoon rustig ernaar toe gaat. Langzamer opbouwen (eerst balkjes lopen) wil ook nog wel eens helpen.
Probeer anders gewoon dressuur te rijden tussen de hindernissen.

La vie est belle

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:51

Eerst eens balkjes draven.
Leg maar eens 2x 4 balkjes neer met een meter of 10 ertussen. Na de eerste 4 balkjes houd je halt, en pas als ze echt rustig stil staat draaf je weer aan voor de volgende 4 balkjes.
Als dat lukt, verder oefenen met een goede instructeur.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:56

Begin met balkjes draven. De eerst balk leg je ruim en dan de volgende steeds iets dichter bij elkaar. Zo moet je paard terugkomen in tempo over de balken. Ook kun je steeds variëren in de afstand tussen de balkjes, die afstand hoeft dan niet perse helemaal te kloppen. Als dat lukt kun je sommige balkjes iets hoger doen (cavaletti) maar ook dat steeds wisselen. Wisselen echt per keer dat je over de balken gaat, steeds een kleine aanpassing. Als dat lekker gaat kun je het laatste balkje vervangen door een sprongetje. Dan maak je een in - uitje. Etc. Steeds verder uitbouwen. Kan best zijn dat je hier meerdere keren rijden voor nodig hebt, om te komen tot een sprongetje.

Ik zou zeker begeleiding zoeken bij het springen, als je dat nu niet hebt. Succes!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:58

Idd meer oefenen met springmateriaal. Balkjes lopen, eens een kruisje met een drafbalkje. Neem overal de tijd voor en alleen springen als ze onder controle is

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:11

Het is moeilijk om de situatie in te schatten aangezien we je pony niet kunnen zien als ze op de hindernis afgaat.

Als je haar recht op de hindernis stuurt, gaat ze dan opeens versnellen? Wat kan helpen is om een korte afstand te maken tussen de bocht en de hindernis. Dan heeft ze minder tijd om te versnellen en zenuwachtig te worden. En wat de andere zeiden over een balkje voor de hindernis vind ik ook een goede. Moet het balkje wel op de goede afstand liggen, dat is dan wel weer lastig.

Of word je pony snel als ze doorheeft dat jullie gaan springen? Het kan zijn dat de vorige eigenaar springparcoursen op tijd heeft gesprongen. In dat geval kan het soms heel moeilijk zijn om het af te leren. In dat geval zou ik de komende tijd alleen vanuit draf springen, als ze dan gaat galopperen rustig terugnemen en niet over de sprong gaan. Als je op de sprong afgaat en ze gaat toch in galop, maak dan een kleine volte totdat ze in draf gaat en ga dan alsnog over de hindernis (dus niet opnieuw de hele ring door rijden).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:26

Gypsy schreef:
Eerst eens balkjes draven.
Leg maar eens 2x 4 balkjes neer met een meter of 10 ertussen. Na de eerste 4 balkjes houd je halt, en pas als ze echt rustig stil staat draaf je weer aan voor de volgende 4 balkjes.
Als dat lukt, verder oefenen met een goede instructeur.

Dit...
Werkt als een tierelier.

En dan soms ineens er voor afwenden en een volte maken, vervolgens balkje mee pakken.
Wanneer paard dit braaf doet. Ook lage kruisjes pakken.
Naar toe draven, halt houden, afwenden, grote volte en dan er pas over.
Veel afwisselen.

In een wereld van haast en quick fix, doe ik het liever rustig aan. Dood gaan we ooit allemaal, werk je dus niet dood. Zonde van je tijd!

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:28

Hiervoor heb je Z springen gereden volgens je profiel, had je daar misschien een instructeur die je nu weer om advies kan vragen :) ?

Ik maak graag foto's van paarden

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:34

Ik ken het probleem. Mijn merrie heeft dat ook. Het enige wat mijn paard dan ziet is de hindernis en alles moet daarvoor wijken. Mijn instructrice lag slap van het lachen hoe enthousiast en hysterisch ze deed aangezien we met dressuur juist meer tempo moeten maken :Y)

Tips heb ik niet echt, heb namelijk hetzelfde probleem. Ik rij haar nu zelf met een mexicaanse neusriem wat wel al wat beter gaat. Verder gewoon zelf rustig blijven en pas springen als ze rustig is. Ook helpt het om schijn sprongen te doen. Wel richting de hindernis gaan, maar dan een volte maken.

Balkjes draven helpt bij mij niet omdat ze daar niet enthousiast van wordt en dus ook gewoon "normaal" erover heen draaft.

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:58

Springen is iets gevaarlijks.
Een paard is een wild dier waar je echt pas dingen op moet dan als jij en de pony hier klaar voor zijn.
Een paard is en blijft een wild dier en zodra jij hem niet onder controle hebt of als hij geen respect voor je hebt kan dit best gevaarlijk zijn.
Begin daarom met balkjes draven, bouw het op!
Wacht tot jullie er klaar voor zijn.

En het is de bedoeling dat ze niet enthousiast word.

So what if im crazy? The best people are.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:09

Lizzyy schreef:
Ik ken het probleem. Mijn merrie heeft dat ook. Het enige wat mijn paard dan ziet is de hindernis en alles moet daarvoor wijken. Mijn instructrice lag slap van het lachen hoe enthousiast en hysterisch ze deed aangezien we met dressuur juist meer tempo moeten maken :Y)

Tips heb ik niet echt, heb namelijk hetzelfde probleem. Ik rij haar nu zelf met een mexicaanse neusriem wat wel al wat beter gaat. Verder gewoon zelf rustig blijven en pas springen als ze rustig is. Ook helpt het om schijn sprongen te doen. Wel richting de hindernis gaan, maar dan een volte maken.

Balkjes draven helpt bij mij niet omdat ze daar niet enthousiast van wordt en dus ook gewoon "normaal" erover heen draaft.

Het lijkt alsof ik lees over mijn ruin :')

Wat wij deden ipv de schijn sprongen is een lange lijn zetten met 2 lagere hindernissen, en tussen de hindernissen halt houden, even achteruit gaan en terug vertrekken.

To ride a horse is to ride the sky.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:15

Dressuur gaan rijden tussen de hindernissen en voltes gaan draaien wanneer hij er op af wil stormen. Domweg volhouden en dressuurmatig flink doortrainen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:17

Lizzyy schreef:

TS ieder paard doet dat rennen naar de hindernis om een andere reden, denk dat je dat moet gaan uitzoeken samen met een instructeur.

Ik heb bijna hetzelfde probleem als Lizzyy. Dressuur niet vooruit te branden en met Springen heeft ze er alles voor over om naar de andere kant te gaan. Vooral als er ook nog in een lijntje een hindernis achter staat. Komt helaas nooit goed met haar grote galop :') Bij haar is het pure spanning en enthousiasme.

Balkjes zijn niet boeiend (om ze boeiend te maken worden er weleens complete sprongen van gemaakt) en in uitjes daar stapt ze overheen totdat ze bedenkt dat het stappen echt niet meer gaat.

Na heel veel puzzelen met meerdere instructeurs, moet ik nu in zo goed als verlichte zit rijden met de springles en niet springen totdat ik met ontspanning kan aanrijden. Heel veel stem gebruiken op een lage rustige toon en hele kleine korte ophoudingen tussen de hindernissen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie