rust dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PilarWinkels

rust dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 15:34

Hoi allemaal, zondag ga ik mijn paard ophalen, en ik vroeg me af wanneer ik dan kan beginnen met rijden. Moet ze eerst een paar dagen rust hebben of kan ik er na een dag al op?

nienke555

Re: rust dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:36

Ik zou niet direct rijden. Je paard moet eerst even wennen aan de nieuwe stal en omgeving, en dan kunnen jullie alvast een beetje aan elkaar wennen :) Ik zou eerst lekker poetsen en andere dingen doen dan rijden :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:38

Ik kijk met alles altijd naar het dier zelf.
Zowieso zou ik nooit het dier dezelfde dag al aan het werk zetten.
Dus er is niet voor elk paard 1 en hetzelfde antwoord.
Men kan doelen hebben maar samen kijk je op het moment zelf altijd wat er dan haalbaar is.

PilarWinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 15:39

en hoeveel dagen daarna kan ik volgens jou rijden dan? :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:46

Wat is het ritme van het paard nu? Dat zou ik aanhouden.
Eerste dag even wennen, tweede dag lekker poetsen en longeren. Als er veel spanning bij is zou ik dat de derde dag ook doen. En daarna eens gaan rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:50

Ligt eraan, is paard gewoon relaxed en eet en drinkt het goed op de nieuwe plek en is paars gewend om bijna dagelijks opgepakt te worden om te rijden? Doe het dan ook gerust zelf.

Wij zijn de dag na aankomst ook gewoon gaan rijden, paard was prima de nacht door gekomen en al helemaal thuis. Dus geen reden om niet gewoon aan het werk te laten gaan :) (wel aangepast werk, was een jong dier)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:14

Sowieso, ookal kost het veel moeite, haar de eerste dag met rust laten.
Ook niet aan r zitten, poetsen of knuffelen, ze moet eerst even rustig wennen. De volgende dag kan je natuurlijk wat voorstellen en vanaf dan kan je kijken naar wat het paard zelf fijn vind.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:18

Nou de eerste week hoefde ik het echt nog niet te proberen bij de mijne.. maar dat ligt heel erg aan het paard zelf en zijn of haar karakter. Als hij al heel relaxed is en vrij koel in het hoofd kan je er sneller op dan als je een zenuwpeesje hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:21

madhatter schreef:
Sowieso, ookal kost het veel moeite, haar de eerste dag met rust laten.
Ook niet aan r zitten, poetsen of knuffelen, ze moet eerst even rustig wennen. De volgende dag kan je natuurlijk wat voorstellen en vanaf dan kan je kijken naar wat het paard zelf fijn vind.

Ook dat ligt aan het paard. Er zijn paarden die de behoefte hebben hun ritme gelijk te houden. En dus er wel baadt bij hebben om even geborsteld te worden op de dag van aankomst zelf.

Enige antwoord is: kijk naar het paard. Geen paard gelijk :) er is geen vaste handleiding immers dat voor Élk paard werkt.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:22

Ik heb de eerste dag dat ik mijn pony had even in de padock gezet zodat ze alles kon zien en heb haar daarna naar haar stal begleid. Ze heeft ook nog even op de poetsplaats gestaan om te wennen. Daarna ben ik lekker naar huis gegaan en heb ik haar ik haar stal gelaten.

Na 5 dagen ben ik begonnen met rijden.

Het ligt natuurlijk aan jou paard en doe waar jij je goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:30

De eerste week gewoon lekker in de wei gezet om te kunnen acclimatiseren, beetje plaats in de groep vinden, en een beetje omtutten. Daarna wat opgepakt met grondwerken, longeren, of NH. Voor de eerste keer opstappen heb ik altijd puur op gevoel gedaan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:35

Een week of 2 tot rust laten komen.
Sommige paarden hebben heel veel last van verandering en andere niet (of laten het niet uiterlijk zien).
Je kan na een paar dagen rondwandelen over het terrein, ze in de groep introduceren, poetsen etc, grondwerk en dan stilaan erop.
Kijk hoe je paard zich voelt en anticipeer daarop.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:41

Hangt heel erg van het paard af, wat je ook doet, hou het dan kort en sluit positief af. 10 minuutjes de bak verkennen in stap is óók rijden en schept wederzijds vertrouwen. Liever iets te langzaam / te weinig dan te veel!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:26

Verplaatst van YRT naar -> PP

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:33

Ik zou een paar dagen rust houden. Kan ze eerst aan je wennen, maar ook aan de nieuwe omgeving van een andere stal etc. Dan misschien eerst even longeren en dan erop?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:45

Ik heb het met mijn nieuwe pony zo gedaan;

De dag van het ophalen in de nieuwe kudde en verder met rust laten. Heb haar savonds wel zelf op stal gezet maar verder niets.

De 2 dagen erna dagelijks een rondje over het nieuwe erf wandelen en een poetsbeurt.

De 4 dagen erna heb ik veel gewandeld, gelongeerd en geborsteld.

Na een week ging ik lekker rijden en dat ging top. Een week is misschien wel lang hoor mijn pony vond het toen allemaal erg spannend en na een week was het goed. Ik zou haar in ieder geval de 1e 2 dagen laten wennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:52

Die wat gereden kon worden ging dezelfde dag al even onder het zadel. Leeftijd speelt ook mee. Een drie jarige die net beleerd is zou ik de dag er op op nemen en dag zelf bekomen. Maar een zes jarige die al wat wedstrijden kent kan prima even lopen.

Wat doen sommige hier moeilijk. Op wedstrijd is het ook aan komen en zadelen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:33

Ik verplaats je topic van Paardenpraat naar Young rider talk in verband met de leeftijd van de TS :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:45

Waarom rust geven ?Ik begrijp dat nooit zo
Als je op wedstrijd bent en je huurt een box dan rijd je toch ook gewoon ?
Ik zou gewoon direct de nieuwe dagelijkse routine oppakken, des te sneller zijn ze gewend.
Wanneer zo'n dier elke dag gewend is aan het werk gezet te worden je gaat hem rust geven, of beetje wandelen ontploft wellicht ie de volgende keer.

Ik heb gewoon altijd na een verhuizing direct mijn paard opgepakt.
Maar dat is uiteraard persoonlijk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:46

De vergelijking met een wedstrijd gaat natuurlijk niet op. Ten eerste rij je de meeste wedstrijden niet op een onbekend paard, dus weet je al voor 99% wat voor paard je onder je hebt. Daarbij is het paard ook gewend aan de ruiter en heeft daar ook een bepaald vertrouwen in, en ik gok dat dat vertrouwen niet binnen 1 dag gekweekt is bij de meesten ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:40

Ik zie de vergelijking met een wedstrijd ook niet..

Meestal begint het al bij het ophalen, vreemde mensen zetten het paard in een vreemde trailer, chauffeur rijdt ook anders dan de vorige, dan vreemde mensen het paard uitladen en in een vreemde stal zetten.

Ook op wedstrijd gaan moeten de meeste paarden leren, hoewel er dan heel veel hetzelfde en vertrouwd blijft. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:52

euhm....ik zet er óók bij dat mijn paard bij verhuizingen ook gewoon opgepakt wordt.
en of het dier nou onbekend voor je is of niet, je moet er toch op. Dan kan het toch net zo goed direct.
Persoonlijk denk ik dat de mensen zelf graag rustig aan doen...
uiteraard is er verschil tussen dieren die erg nuchter zijn en je direct mee aan de gang kan en wanneer je een neuroot hebt die je eerst laat wennen.... maar wij hebben eigenlijk nooit paarden laten staan om te wennen...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:06

ElCamino schreef:
euhm....ik zet er óók bij dat mijn paard bij verhuizingen ook gewoon opgepakt wordt.
en of het dier nou onbekend voor je is of niet, je moet er toch op. Dan kan het toch net zo goed direct.
Persoonlijk denk ik dat de mensen zelf graag rustig aan doen...
uiteraard is er verschil tussen dieren die erg nuchter zijn en je direct mee aan de gang kan en wanneer je een neuroot hebt die je eerst laat wennen.... maar wij hebben eigenlijk nooit paarden laten staan om te wennen...

Waarom zou ik er de eerste dag op gaan onder het mom dat je er toch op moet, terwijl hij de eerste dag stuiterend over het terrein ging? En dat na 4 dagen weg was? Waarom dan die strijd aangaan en niet gewoon even vier dagen wachten? Je hoeft je niet te bewijzen tegenover iemand toch?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:14

Dat zeg ik ook helemaal niet!
Ik geef alleen mijn mening over dit onderwerp.
Dat mag toch gewoon , ik zeg nergens dat iemand het op mijn manier moet doen.
Maar ja, typisch bokt.... als je wat anders roept dan de rest is het nooit goed....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:22

Ik zei ook alleen maar dat ik de vergelijking met wedstrijd niet begrijp.. want die vergelijking is er niet.
Iets met appels en peren vergelijken.

Heel veel hangt gewoon af van de combinatie. Zowel paard als ruiter.
Maar ik snap de haast niet...