stal naast het huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PilarWinkels

stal naast het huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 16:04

Hoi allemaal!
Ik krijg binnenkort een eigen pony, en ik heb de mogelijkheid die in mijn eigen tuin te stallen.
Wij wonen in een vrijstaand huis, met een grote tuin en een schuur dat we kunnen verbouwen tot een stal. Ik krijg een D pony en een welh (als maatje en ik ga er misschien een beetje op rijden), en onze tuin is daar zeker groot genoeg voor.
Maar, ik heb dus geen paddock.. Wel een enorm weiland waar ik in zou kunnen rijden (als het drog is).
Nu is mijn vraag, is het schadelijk of ongezond voor een paard om op gras te rijden?

Alvast bedankt! :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:09

Op het gras rijden is geen probleem, met regen moet je opletten dat het gladder is. In de winter kan je waarschijnlijk helemaal niks.
Is het geen idee om een paddock te maken in de tuin, ze moeten immers ook in de winter veilig naar buiten kunnen.

PilarWinkels

Re: stal naast het huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 16:13

Toevallig woon ik best dicht bij een pensioen stalling (die trouwens vol staat anders konden mijn ponys daar natuurlijk staan), en daar kan ik in de winter in hun paddock rijden. Bedankt voor je reactie!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:17

Alvast gefeliciteerd! Wat leuk voor jou!!

Nee hoor, ongezond is het niet maar je moet er wel rekening mee houden dat gras glad kan zijn. Dat kan wanneer het nat (regen of dauw) is, maar ook bij extreem droog weer. Met hoefijzers glijdt een paard ook sneller dan zonder.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:23

Nee hoor. Een grasmat is zeer natuurlijke ondergrond voor een paard. Mijn oude paard had ik in zijn jonge jaren bij een boer in pension en daar had ik ook geen bak of zandpaddock. Ik reed altijd in het weiland waar hij ook in graasde.

Ik draaide als het nat werd wel altijd kalkoenen in de ijzers. Afhankelijk van de bodem koos ik uit langer of korter, of alleen in de buitenste takken. Je leert snel inschatten waar je mee toe kan.
Je krijgt wel snel een hoefslag in de grasmat.

Als het weer echt dramatisch werd ging ik naar een manege in de buurt om te trainen. Maar dat was in de winterperiode op de vingers van 2 handen te tellen.
Ik stond toen wel op mooie droge zandgrond, dat maakt ook zeker verschil.

Bijkomend voordeel: je leert goed sturen en je paard op 2 teugels en in balans en op eigen benen te laten lopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:11

PilarWinkels schreef:
Toevallig woon ik best dicht bij een pensioen stalling (die trouwens vol staat anders konden mijn ponys daar natuurlijk staan), en daar kan ik in de winter in hun paddock rijden. Bedankt voor je reactie!

Dan kan het prima hoor :j Ik ga al een paar jaar 's winters bij een manege rijden, is goed te doen, zeker als de afstand makkelijk te stappen is. Hoef je in de bak ook die duffe rondjes niet meer te stappen voor en na je training, want dat doe je dan toch al!

Anniek22

Re: stal naast het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:29

Je gras gaat er wel aan ;) binnenkort geen gras meer maar modder of zand :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:32

Anniek22 schreef:
Je gras gaat er wel aan ;) binnenkort geen gras meer maar modder of zand :)

Dan heeft ze mee automatisch een paddock

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:34

Ik rijd ook altijd in het weiland, is het weiland niet goed omdat het de dag ervoor heeft geregend ga ik lekker een buitenrit maken. als er echt even geen oplossing is (zoals in de winter) dan mag ik bij mijn buurvrouw gebruik maken van de bak.