Hoe een oud paard weer terug op conditie brengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotje500600

Hoe een oud paard weer terug op conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:00

Hallo!
Mijn pony 22 en heeft op het moment geen contietie. Ik wil haar graag terug een klein beetje op conditie brengen en ook dat haar spieren wat terug komen. Weten jullie misschien een geschikt schema? Ik rijd niet meer met haar en ze kan ook niet op buitenrit, gewoon longeren kan ze wel.
Hebben jullie misschien een geschikt training schema of tips? ☺️

Marije_jiplover

Re: Hoe een oud paard weer terug op conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:03

Kun je er wel buiten mee aan de hand wandelen?
Daar zou ik mee beginnen. Lekker rechtuit een blokje om stappen en dat blokje om steeds groter maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:03

Ik verplaats dit topic van TAO naar YRT.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:26

Marije_jiplover schreef:
Kun je er wel buiten mee aan de hand wandelen?
Daar zou ik mee beginnen. Lekker rechtuit een blokje om stappen en dat blokje om steeds groter maken.

Ze kan wel aan de hand stappen maar niet op straat en een kleine vijftal minuutjes longeren gaat wel maar dan is ze ook echt al moe maar gewoon stappen aan de hand word ze niet echt moe van☺️

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:37

Lange lijnenwerk?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:48

Voor je begint met conditie opbouwen bij een oude pony zou ik hem eerst na laten kijken door de dierenarts of hij wel helemaal gezond is.
Een oude pony die niks mankeert zou namelijk na 5 minuten longeren in normaal draftempo niet echt moe mogen zijn en zich na even stappen moeten herstellen om daarna weer te kunnen draven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:57

Ik zie eigenlijk dat alles wat een beetje kan helpen niet kan.
Ik kan idd bedenken aan de hand wandelen. Naast de fiets stapritjes in het bos.
Longeren is best belastend.
Eventueel ernaast met dubbele teugelwerk.
Maar mag ik vragen waarom je nu de conditie wil verbeteren? Wil je een weer mee gaan rijden?
Waarom is ze nu zo uit conditie?

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:58

tiwi1969 schreef:
Voor je begint met conditie opbouwen bij een oude pony zou ik hem eerst na laten kijken door de dierenarts of hij wel helemaal gezond is.
Een oude pony die niks mankeert zou namelijk na 5 minuten longeren in normaal draftempo niet echt moe mogen zijn en zich na even stappen moeten herstellen om daarna weer te kunnen draven.

Ze is dan niet echt dood moe maar gewoon buiten adem en na even stappen is dit inderdaad weer opgelost enze is helemaal gezond! Ik zoek gewoon een goed trainings schema maar die natuurlijk wel rustig opbouwd

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:34

callum schreef:
Ik zie eigenlijk dat alles wat een beetje kan helpen niet kan.
Ik kan idd bedenken aan de hand wandelen. Naast de fiets stapritjes in het bos.
Longeren is best belastend.
Eventueel ernaast met dubbele teugelwerk.
Maar mag ik vragen waarom je nu de conditie wil verbeteren? Wil je een weer mee gaan rijden?
Waarom is ze nu zo uit conditie?

Ze had een lange tijd last van haar rug dus daarom reed ik er niet mee maar ik heb laatst nog eens rustig geprobeerd en ze liet niets merken van last maar als je dan 1 of 2 rondjes galopper is ze al buiten adem dus daarom wil ik graag dat ze terug een klein beetje conditie heeft
Ik kan er dus wel mee rijden maar wil dit absoluut niet te vaak doen anders krijgt ze weer last van haar rug

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:15

Jammer dat je niet naar buiten kan. Lange rechte stukken zijn fijn voor opbouw. Eventueel kijken bij Marijke de jong. Die doet rechtrichten vanaf de grond ook goed voor spieropbouwend en conditie

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:52

Wil je weer gaan rijden of alleen longeren enzo?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:58

lotje500600 schreef:
Ze kan wel aan de hand stappen maar niet op straat en een kleine vijftal minuutjes longeren gaat wel maar dan is ze ook echt al moe maar gewoon stappen aan de hand word ze niet echt moe van☺️

Waarom kun je niet op straat een rondje stappen dan?
Het is trouwens verkeerd gedacht dat ze van stappen geen conditie krijgen. Juist van lekker doorstappen en dat opbouwen qua afstand krijgen ze zeker veel conditie van.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 08:54

Ineke2 schreef:
lotje500600 schreef:

Waarom kun je niet op straat een rondje stappen dan?
Het is trouwens verkeerd gedacht dat ze van stappen geen conditie krijgen. Juist van lekker doorstappen en dat opbouwen qua afstand krijgen ze zeker veel conditie van.

Ik mag van mijn ouders niet op straat met haar en ik zeg toch niet dat ze er geen conditie van krijgt? Maar als we lang stappen word ze het beu omdat het telkens hetzelfde rondje is

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:56

Ja logisch als je alleen op het erf mag stappen. Gewone wandelingen van een paar kilometer bedoelde ik ook.
Maar als je niet naar mag word het lastig.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:22

Juist veel stappen is erg goed om conditie op te bouwen voor paarden. Zeker als ze lange tijd niks gedaan hebben is dat perfect om mee te starten. Kort beginnen en dan opbouwen, want met elke dag 10 minuutjes stappen kom je inderdaad niet verder.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:59

Hoi ,

Mijn paard heeft twee jaar geleden een zware peesblessuren gehad op 19 jarige leeftijd. En moest toen ook weer vooraf aan beginnen.
Ik heb in die tijd veel met haar gestapt en ja het kan soms erg saai worden als je het erf niet af kan .
Maar je kan er natuurlijk ook altijd een soort spelletje er van maken. ja kan proberen dat ze je moet volgen en dan je paard,een keer wat lekker te geven als je aan het stappen bent en ja kan met het mooie weer even poetsen tussen door.
Als je dat steeds verder op doet bouwen tot 30 min dan heb je best wel een aardig stukje gewandeld of misschien wel langer.
Dan kan je ook proberen als je paard aan de logeerlijn in paar rondjes te gaan draven maar dan voor al rechte stukken en dan weer een stuk stappen en dan weer een paar min draven en dat zo verder uit bouwen. Steeds weer wat langen laten draven en dat tussen door steeds korter stappen.
Maar het is vooral belangrijk dat je kijkt hoe je paard er op reageert. Zit hij dik in zijn haar dan zal hij het ook snel warm krijgen en is het heel warm ga dan ook niet heel intensief met hem aan het werk.
Werk vooral op je gevoel hoe jij je zou voelen als je wat ouder bent en niet alles meer zo soepel gaat.