Rijd mee met Chantal en Ray [YT video + verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Rijd mee met Chantal en Ray [YT video + verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 20:31

Hoi pubers, leuk om terug te zijn!
Mocht dit verkeerd staan, sorry, wist niet waar dit te plaatsen

Vier weken weg, vier verschillende bestemmingen en vier weken zonder Raymond. Vier zware weken, nouja, behalve dan dat vakantie natuurlijk heerlijk is. De eerste week was ik op paardenkamp met school, naar Erve Meenderinkboer, heerlijk paard voorgeschreven. pittige merrie, vol temperament en een duidelijke handleiding. Ik voelde me behoorlijk verkoren om haar te mogen rijden, ze kon absoluut niet tegen teugeldruk en ze vonden mij een geschikte ruiter. Jeetje, wel echt even wennen zeg, een paardje dat kleiner was dan 1,60!
Toch heerlijk genoten van deze uitdaging met het rijden en knuffelen, zou het zo over willen doen.

Daarna met een vriendin weggeweest en met mijn twee beste vrienden, ik hunkerde inmiddels toch wel weer naar de geur van Kuil en mest, dus was erg blij om de wilde Konik paarden in het reservaat te bewonderen.

Afgelopen zaterdag mocht ik dan eindelijk naar stal, ik kon niet wachten om mijn maatje weer te begroeten. Aangekomen op stal een verbaasde Raymond uit de weide geplukt, hij zag er niet uit. :')
Ondanks dat hij afgelopen weken door anderen is gereden en gelongeerd was zijn bos manen een dikke klit en nieste ik keer op keer met het poetsen! Braaf paard stond te slapen op de poetsplaats, wat hem normaal gesproken zenuwachtig maakt. Met een goed gevoel cap op, laarzen aan en paard meeslepen naar de bak.

Heerlijk ontspannen kunnen rijden, ook al leek hij wat vast te zitten in zijn rechterschouder waardoor hij zijn rechter kant niet wilde rekken. Hij was lekker voorwaarts en hij hoefde ook niet opgericht te gaan lopen. gewoon rustig aan, een beetje stofzuigen, na een halfuurtje ben ik gaan uitstappen, op het hoogtepunt van de training!

Bedankt voor alle support, het gaat steeds beter, ondanks zijn vervelende schouder. Ik ben onwijs trots op hem als ik terugkijk naar de eerste keer rijden. En tja, de eerste keer op Ray vonden mijn moeder en zijn eigenaar het al bijzonder goed gaan, maar nú. Hij is ontzettend verandert, ik ben gewoon te trots voor wat we eigenlijk 'maar' kunnen, het maakt me niet uit!

De eerste keer, begin 2015:
Afbeelding

Schriktraining afgelopen voorjaar:
Afbeelding

Rijden nu:
Afbeelding

En hier is de video, dit soort video's maak ik vaker, dus abonneren kan zeker:)

Dankjulliewel meiden! <3

Arabier

Re: Rijd mee met Chantal en Ray [YT video + verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:44

Ziet er echt veel beter uit eerlijkgezegd (het rijden) <3
Wat vind ik hem toch een mooi paard haha, leuk topic!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:49

Leuk zo'n video!

Wat ik zie is dat je zelfstandig gaat staan om licht te rijden, waardoor je je benen van je paard afhoudt bij iedere stap ipv. ze stil tegen zijn lichaam aan te houden en zo kom je een beetje voor de beweging. Probeer echt door zijn beweging opgegooid te worden (er hoeft maar een platte hand tussen jouw billen en het zadel als je 'staat'!), zo kom je ook minder hard terug neer in het zadel en kan je je benen beter stil houden!

Je rijdt een mooi paard!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 20:51

Haha, ja dat is ook zo, wat waren wij een verschrikking eerst :+
En ik ook, dankjewel!

@Danique, dankejwel voor je reactie!
Ik heb dit inderdaad al eerder geprobeerd, omdat ik mijn benen echt verschrikkelijk vind, maar hij gooit mij zo hoog uit het zadel, haha! Krijg je natuurlijk met een Tuigpaard!
Ik ga me er nog maar op concentreren, want het ziet er niet uit, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:53

Ik heb hier zelf ook moeite mee, vooral omdat je vroeger echt wordt aangeleerd om 'staan, zit, staan, zit' te doen! Je zou eigenlijk moeten lichtrijden zoals je doet zonder beugels, dus helemaal niet op je beugels gaan staan! Je hoeft eigenlijk alleen je kruis naar voren te duwen, dan zal je zien dat Raymond ook rustiger wordt in zijn hoofd-halshouding omdat hij niet continue 'klopjes' van jouw benen krijgt (omdat je ze dan dus stiller kunt houden!) Wellicht dat je dit een keertje aan een longeerlijn kunt proberen?

Mijn instructeur zei altijd 'probeer de binnenkanten van je voeten elkaar aan te laten raken onder zijn buik door!' Dat kan natuurlijk heelmaal niet, maar dan houd je wel goed je benen eraan :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 20:56

Danique schreef:
Ik heb hier zelf ook moeite mee, vooral omdat je vroeger echt wordt aangeleerd om 'staan, zit, staan, zit' te doen! Je zou eigenlijk moeten lichtrijden zoals je doet zonder beugels, dus helemaal niet op je beugels gaan staan! Je hoeft eigenlijk alleen je kruis naar voren te duwen, dan zal je zien dat Raymond ook rustiger wordt in zijn hoofd-halshouding omdat hij niet continue 'klopjes' van jouw benen krijgt (omdat je ze dan dus stiller kunt houden!) Wellicht dat je dit een keertje aan een longeerlijn kunt proberen?

Mijn instructeur zei altijd 'probeer de binnenkanten van je voeten elkaar aan te laten raken onder zijn buik door!' Dat kan natuurlijk heelmaal niet, maar dan houd je wel goed je benen eraan :j

Het lijkt me niet verstandig om op hem een zitles te nemen zonder beugels, aangezien het écht heel lastig zit zonder beugels. Vooral als hij nog niet moe is en hoog en druk opgooit is het echt balanceren.
Ik zal me er wel op gaan focussen, was er wel mee bezig om rustig te lichtrijden, zodat ik mijn rug niet hol, maar zal kijken of het lukt om minder hoog te gaan staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:58

Dat kan ik me goed voorstellen, misschien wilt iemand anders hem eerst rijden voor jij erop gaat voor een halfuurtje zitles zodat hij goed moe is? Je kan niet van een paard verwachten dat hij in balans zit als jij niet onafhankelijk en in balans kan zitten natuurlijk (dat komt met goed oefenen hoor!)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 21:00

Danique schreef:
Dat kan ik me goed voorstellen, misschien wilt iemand anders hem eerst rijden voor jij erop gaat voor een halfuurtje zitles zodat hij goed moe is? Je kan niet van een paard verwachten dat hij in balans zit als jij niet onafhankelijk en in balans kan zitten natuurlijk (dat komt met goed oefenen hoor!)

Ik kan hem ook wel zelf eerst rijden, en dan richting het uitstappen de beugels uit doen en stukjes draven. heb ik wel eens eerder gedaan, gaat redelijk, alleen ik ben een scheitert. Wordt liever gelanceerd dan dat ik er langzaam af glijd. :')

Oh, ik kan hem goed moe maken hoor. }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:02

Hihihi, dat geloof ik graag! Het ziet er sowieso al een stuk beter uit dan het eruit zag hoor TS +:)+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 21:04

Dankjewel, ik vind het fijn dat er nog opbouwende kritiek wordt gegeven hoor!
We groeien samen, en hij is al 18 :=