eerste paard kopen en delen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yanaa01

eerste paard kopen en delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:51

Dag bokkers,

Binnenkort gaan mijn ouders en ik eens gaan kijken bij een manege etc, om mijn eerste paardje te kopen :)
ik rij momenteel al een dikke zes jaar, heb al 1m10 gesprongen en rij soms mee op wedstrijden in de 70.
Nu was mijn vraag, wat is jullie ervaring met een (eerste) paard kopen? Ik zou wel een paardje willen hebben die redelijk kan springen, maar geen idee tot hoe hoog die prijs kan oplopen... Het budget is niet enorm hoog XD
En dan nog iets, heeft er iemand ervaring met het feit dat je je paard/pony moet delen met je broer/zus? zo ja, hoe gaan jullie te werk en gaat dat?

groetjes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:40

Ik verplaats dit topic van ED naar YRT.

yanaa01

Re: eerste paard kopen en delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:51

bedankt, wist niet precies waar dit moest :p

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:52

Tja een goed paard is niet goedkoop maar wat de 1 een goed paard vindt, vind de ander niet goed genoeg. Maw het is afhankelijk van wat je precies zoekt.

Er loopt een topic van mensen die een paard zoeken en die zijn heel open over wat ze precies zoeken en wat ze ervoor gaan betalen. Ik denk best leuk voor je om eens mee te lezen zodat je een beeld krijgt van wat je kan kopen voor een bepaald bedrag.

[HK] Nieuw paard kopen deel XIX

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:55

Koop vooral een lief braaf en niet al te jonge pony/paard. Het liefst eentje die ervaring heeft met minder ervaren ruiters/verzorgers. Laat hem/haar keuren bij aankoop. En het beste is als hij/zij op een pensionstalling komt te staan waar de eigenaren jou ook een beetje kunnen begeleiden. Wat betreft het delen: maak goede afspraken wie wat doet en op welke dag. Als er iets in jouw ogen mis gaat ook altijd zo snel mogelijk met de ander praten. En dan komt het allemaal best goed!

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:58

zal ik zeker doen :) het paardje komt wss op een pensioenstalling, daar gaan we dinsdag voor kijken. Maar ik heb meer het idee van, wat als wij 2 totaal verschillend rijden? Ik heb ook al iets meer ervaring etc, rij al wat langer, en ben bang dat we totaal verschillend zouden rijden

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:02

yanaa01 schreef:
zal ik zeker doen :) het paardje komt wss op een pensioenstalling, daar gaan we dinsdag voor kijken. Maar ik heb meer het idee van, wat als wij 2 totaal verschillend rijden? Ik heb ook al iets meer ervaring etc, rij al wat langer, en ben bang dat we totaal verschillend zouden rijden

Dan kan je het beste allebei les nemen van dezelfde instructeur. Ook is het niet zo dat als de ander minder goed rijd dat die het paard 'verpest'. Ook zou ik dan een paard kopen dat het prima vindt om door meerdere ruiters bereden te worden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:03

Ik denk dat het niet hopeloos is om een paard naar jouw wensen te vinden voor een normale prijs. Wel moet je rekening houden met de andere kosten. Een paard kopen, is een eenmalige kost, maar stalgeld blijft doorlopen. DA kosten, hoefsmid, tandarts, lessen, passend tuig en noem maar op. Dat gaat doortellen. Dus altijd verder kijken dan de aankoop zelf, want dat zal wellicht meevallen.

Ik heb mijn eerste pony gedeeld met mijn zus en dat was geen succes. :D 1,5 jaar later heeft zij een bijrijdpony gevonden en heeft ze daarmee gereden :)

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:06

xAnthea schreef:
Ik heb mijn eerste pony gedeeld met mijn zus en dat was geen succes. :D 1,5 jaar later heeft zij een bijrijdpony gevonden en heeft ze daarmee gereden :)

hoezo was het geen succes? :p

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:07

Leonyvk schreef:
yanaa01 schreef:

Dan kan je het beste allebei les nemen van dezelfde instructeur. Ook is het niet zo dat als de ander minder goed rijd dat die het paard 'verpest'. Ook zou ik dan een paard kopen dat het prima vindt om door meerdere ruiters bereden te worden.

das wel een mooie tip :) denk dat het idd een stuk gaat uitmaken als het met dezelfde instructeur is idd, die kent ons dan het beste.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:09

yanaa01 schreef:
xAnthea schreef:

hoezo was het geen succes? :p

Ik wou rijden wanneer zij wou rijden, ik wou mee een buitenrit doen met de stalgenoten, zij ook. Ja het ging gewoon niet echt haha.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:11

De prijs hangt af van wat je precies zoekt en hoeveel geluk je hebt... Ik heb destijds niet zoveel betaald voor een heel fijne pony: goed karakter, gezond, allrounder,...
En ja, ik heb in zekere zin ook wel "ervaring" met het delen van mijn pony met mijn zus. Dit is echter alleen in theorie het geval. In de praktijk wordt hij niet gedeeld. Mijn zus rijdt al lang niet meer, is bang van paarden (en ook van mijn pony) en ik betaal ook alle kosten....

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:13

oh, hoop echt dat dat bij mij niet het geval is hoor dan XD @Anthea

en @pateeke, das wel waar.. je moet wel geluk hebben idd, maatja, wat is niet veel..?
oh dus eig heb je m nooit moeten delen? :p

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:20

ik zeg een ding
toen ik een paard kreeg en mijn broer wilde leren mennen
bood ik hem aan dat te doen met mijn paard
mam wilde dat per se niet omdat dat mis zal gaan
en kocht een pony voor hem (heb ik uitgekozen, ik kende de pony al)
en nu is hij gestopt en heb ik ondertussen 4 paarden...
niet daarvan...hij stopte en ik kreeg de pony....
tja ...weet zeker dat hij eerlijk kan delen is het eerste wat ik zeg
succes met zoeken!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:20

Op dit moment hebben mijn zus en ik samen een shet en dit gaat meestal prima, al zijn er soms kleine botsingen maar daar komen we (tot nu toe) altijd uit.

Ook hebben we samen 2 bijrijpaarden die op verschillende stallen staan, en waar we altijd samen naar toegaan.
Dat gaat ook meestal goed, en het is vooral leuk met kosten delen als we (weer) eens wat nieuws willen kopen.
Al moet ik wel zeggen dat wij op zelfde lijn van denken en doen zitten, en op het zelfde rij niveau zitten en wedstrijd ambitie hebben.

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:25

Deni11 schreef:
Op dit moment hebben mijn zus en ik samen een shet en dit gaat meestal prima, al zijn er soms kleine botsingen maar daar komen we (tot nu toe) altijd uit.

Al moet ik wel zeggen dat wij op zelfde lijn van denken en doen zitten, en op het zelfde rij niveau zitten en wedstrijd ambitie hebben.

maar ondanks dat raken jullie er wel telkens uit? of is het echt moeilijk?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:27

Wat vind jij redelijk springen? Kijk anders eens op sporthorses dan krijg je een beeld van de prijzen van de verschillende dieren.

yanaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:29

troi schreef:
Wat vind jij redelijk springen? Kijk anders eens op sporthorses dan krijg je een beeld van de prijzen van de verschillende dieren.

iets rond 90 denk ik, iets lager/hoger kan ook wel :p
en top, zal ik doen :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:29

Wij delen een bijrijdpaard en moeten dus ook onderling afspreken wie wanneer rijdt en hoe lang (als we beiden willen rijden) en dat gaat prima.
Het voordeel van samen delen is dat je ook maar half zo vaak hoeft uit te mesten :P

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:40

Niet veel? 1250€ voor een pony van 10 jaar die goed gereden is. Dressuurmatig en qua springen potentieel heeft, gezond is,... Weliswaar zonder stamboom. En dan in die prijs ook alle toebehoren (zadel, hoofdstel, doekje, winterdeken, snoepjes,...). Ik spreek wel over 10 jaar geleden...

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:21

yanaa01 schreef:
Deni11 schreef:

maar ondanks dat raken jullie er wel telkens uit? of is het echt moeilijk?

Bij ons gaat het prima, niet altijd 100% maar we komen er altijd uit.

Dit moet ook wel want anders moeten we met ze stoppen.