discussieforum: leeftijd onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

discussieforum: leeftijd onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:20

Hoi allemaal
Ik zag al een topic hierover bij algemeen>huiskamer (volgendsmij) maar die kwam uit 2011...
Dus ik dacht ik maak een nieuw topic.
Ik wil geen rel of akraak topic openen maar we gaan gewoon als volwassene (ookal zijn we kinderen :+ ) er over praten.
Over het volgende onderwerp:
Hoe oud vind jij dat een paard minimaal moet zijn als hij word ingereden?

Zelf vind ik 5 of 6 jaar een goede leeftijd, op 6 is een paard namelijk uitgegroeid en je moet niet zijn "groei" aantasten... Bij renpaarden worden ze al op 1,5 ingereden, dit vind ik niet goed.

Wat is jullie mening daarover?

Anoniem

Re: discussieforum: leeftijd onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:23

Ik vind minimaal 4. :j
En dan gewoon rustig, 2 keer per week en lekker het bos in. :o
Maar kan me voorstellen dat wedstrijdgerichte mensen dan weer vaker in de bak willen rijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:24

Ik heb nu een 10 jarige merrie die fokmerrie is geweest en in word gereden, haar dochter is 3 en staat nog te groeien.
Dat een paard jong overrompeld moet worden staat me bij alle definities tegen dus ik wil graag vanuit vertrouwen werken. Ideaal gezien begin ik met gymnastiserend (stap)werk als ze 4 is en ga ik dan kijken of ik haar lichaam en geest kan ontwikkelen tot een sterk rijpaard. Haar moeder krijgt ook alle tijd die ze nodig heeft.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:26

Ik vind dat 4 jaar een mooie leeftijd is om rustig mee te beginnen, en dan per keer maximaal 20 minuutjes.
2/3 keer per week is ook meer dan zat op die leeftijd.

Edit: dit verschilt natuurlijk ook per paard, want er zijn ook laatbloeiers en paarden die richting de 1.80m gaan. Die kunnen beter wel wat later beleerd worden. :j
Laatst bijgewerkt door Minoes op 05-08-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:27

Ik vind minimaal 4 maar ik ben ook een groot voorstander vanaf 5 a 6 jaar dan zijn ze over het algemeenst goed uitgegroeid. Maar ik denk ook dat je zelf moet kijken naar het paard zelf...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:30

Het is wel officieel bewezen dat een paard op 3/4 jarige leeftijd makkelijker en beter kan leren en dingen beter kan verwerken.
Ik begin zelf altijd op het 3e jaar met wat simpel longeerwerk en vanuit daar opbouwend naar zadelmak. Merk ook echt dat een 3 jarige zadelmak maken vaak makkelijker gaat dan 6/7 jarige. Ik vind als je langzaam en opbouwend te werk gaat, je het lijf niet belast. 5/6 jaar vind ik echt te oud. Met name ook omdat je dan onderhand pas als ze 7/8 zijn flinker aan het werk kan. Als je wedstrijd ambities hebt is dat geen doen. Ik heb al 20 jaar paarden waarvan meerendeel zelf zadelmak gemaakt op hun 3/4 en nooit geen lichamelijk ongemakken of kreupele/overbelaste dieren.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:31

Minimaal 4 wel...
Mijn paard was 4 toen ik had kocht, heb haar het eerste half jaar 3 keer per week aan het werk gezet dmv longeren of 15 tot 30 minuten rijden.
Toen werd het winter en stond veel stil... en daarna weer opgepakt met 3 á 4 keer in de week rijden of longeren. Inmiddels is ze 5 en doe ik 2 á 3 keer in de week dressuur en 1 keer springen :)

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:37

Er is geen bepaalde leeftijd wanneer het het beste is, ik denk dat het per paard weer anders is. De ene zal er eerder aan toe zijn dan de andere. Denk dat zoiets meer een gevoelskwestie is :j

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:42

Ik ben ook voor 4 jaar beginnen onder het zadel. Maar wel al eerder met wandelen aan de hand, aan verkeer laten wennen en opbouwend al wat stapwerk met de kaptoom voor een dragende achterhand bijvoorbeeld.

En dat zeker niet meer dan een 3 keer per week een kwartier! Spelenderwijs.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:51

jetdekkers schreef:
Ik vind minimaal 4 maar ik ben ook een groot voorstander vanaf 5 a 6 jaar dan zijn ze over het algemeenst goed uitgegroeid. Maar ik denk ook dat je zelf moet kijken naar het paard zelf...

Dit is ook mijn mening. Ikzelf ga mijn paard pas rond 5-6 beleren maar vind het geen probleem als mensen vanaf 4 beginnen. 3 vind ik echt nog te jong. 4 eigenlijk ook wel maar zou er geen kritiek ophebben.

Overigens betekend dit niet dat in vind dat je niks met je paard hoeft tr doen. Mijn paard heb ik als 1 jarige gekocht, heb haar netjes leren vaststaan, voetjes geven, overal aanraken en borstelen, wennen aan water en ook gewoon wat grondwerk.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:58

3 vind ik persoonlijk aan de jonge kant, hoewel het paard er niet slechter van hoeft te worden als er met beleid getraind wordt.
Onze voorkeur gaat uit naar 4 jaar, en dan 3-4 keer per week rustig oefenen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:11

Het ligt ook aan het paard, maar er zijn ook mensen die oude paarden hebben van 35 en dan zeggen ' ze heeft nog zin om elke dag intensief te rijden dus het kan. Zo zijn er ook mensen met paarden van 1,5 die dit zeggen, vind dit zelf echt niet kunnen...

Het gaat misschien wel veel makkelijker op die leeftijd, maar het gaat niet om wat makkelijker is maar om wat fijner is voor het paard. Ook kan het paard er ENORM veel zin in hebben, je moet het toch niet doen want het kan toch de rug betasten...

Mijn voorkeur gaat naar boven vier, zelfs nog liever 5 of 6.
Als ik met een 4 of 5 jarige zou beginnen, zou ik erg rusitg aan doen. 3x per week 20/30 minuutjes. En dan ga je in de jaren intensiever rijden...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:19

Wat zszazsa zegt+ dat hart longen en spieren die al vroeger getraind zijn meer 'live up to their full potential'. Ik start dan liever redelijk vroeg met een heel geleidelijke opbouw.

Hier met 3 zadelmak en grofweg 2 keer per week max 20 minuten onder het zadel gehad met veel weken vrij tussendoor. Meer nadruk op 'gewoon worden aan rijden' dan op trainen.
Vanaf 4 jaar nu 3 keer in de week aan het werk. Normaal nog steeds maximaal 30 minuten. Alleen een bosrit mag langer duren. Verder nog veel aandacht voor rechtuit ipv rondjes rijden'. Ook vooral aandacht voor 'veel meemaken' ipv trainen met een (wedstrijd)doel.
Zo hoop ik hem een goede start mee te geven zonder hem te overvragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:41

Mijn paarden ben ik onder het zadel gestart met 5 jarige leeftijd. Een beetje regelmatig rijden deed ik pas toen ze 6 jaar oud waren. (dat wil zeggen 2 tot 3 keer per week)

Onder de 4 jaar doe ik niets met ze dan een beetje grondwerk om een "taal" te kunnen ontwikkelen die we gebruiken in de dagelijkse omgang. (Bij dit grondwerk maak ik geen gebruik van trainen/bewegen op een cirkel.)

Het bevalt mij heel goed om mijn paarden op die leeftijd te starten. Ze zijn dan al een stuk meer uitgezwaard, hebben meer spierkracht, balans en conditie. Ook vind ik ze stabieler, meer geconcentreerd, gewoon volwassener in de omgang. Hierdoor staan ze open om te leren en verloopt het hele leerproces ook makkelijk.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:45

De eigenaar van mijn verzorgpony heeft nu dus mijn verzorgpony (9) en haar nieuwe pony (1). Met haar nieuwe pony 'speelt' ze regelmatig in de bak. Ik kom 3x per week en meestal is ze het dan wel 2x aan het doen, dan doet ze ook een beetje vrijheidsdresuur. Ik vind alles wat de pony leuk vind en hem niet betast gewoon goed. Als het slecht word of tegen de pony's wil dan is het een ander verhaal, ik zie ook dat deze pony enorm leergierig is, maar ze het wel hierbij laat wat ook goed is.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:45

Als ik zou moeten beslissen zou ik 4/5 jaar doen. Wel kijkend naar het paard, dus als het paard er dan niet aan toe is gewoon lekker wachten. Ik zou in de jaren ervoor wel zorgen dat het paard op de grond alles kent. Dat sowieso voor ik erop zou gaan.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:49

Tussen de 4 en 5 jaar beginnen is een mooie leeftijd. Ligt er ook wel aan hoe groot het paard is anders zou ik er nog mee wachten tot het paard tussen de 5 en 6 jaar is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:01

Ik heb mijn 3 jarige nu beleerd voor de wagen. We rijden 1 keer per week een klein bosritje om aan de wagen en alles te wennen.
de planning is om als hij volgend jaar van 4 is, wat intensiever te gaan mennen. 2 tot 3 keer per week, en dan wat langere ritjes. We rijden met een tweespan graag menritten, en als hij 5 jaar is vind ik hem volwassen genoeg om daar ook af en toe aan mee te doen. En hij zal dan ook worden ingereden.

Zo heb ik het bij mijn andere paarden ook gedaan en dat is goed bevallen.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 05-08-16 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:06

_Zsazsa_ schreef:
Het is wel officieel bewezen dat een paard op 3/4 jarige leeftijd makkelijker en beter kan leren en dingen beter kan verwerken.
Ik begin zelf altijd op het 3e jaar met wat simpel longeerwerk en vanuit daar opbouwend naar zadelmak. Merk ook echt dat een 3 jarige zadelmak maken vaak makkelijker gaat dan 6/7 jarige. Ik vind als je langzaam en opbouwend te werk gaat, je het lijf niet belast. 5/6 jaar vind ik echt te oud. Met name ook omdat je dan onderhand pas als ze 7/8 zijn flinker aan het werk kan. Als je wedstrijd ambities hebt is dat geen doen. Ik heb al 20 jaar paarden waarvan meerendeel zelf zadelmak gemaakt op hun 3/4 en nooit geen lichamelijk ongemakken of kreupele/overbelaste dieren.

Eens!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:07

Hoe ik het ga aanpakken bij mijn volgende paard:

- veulen kopen of fokken
- grondwerk doen/band opbouwen
- zadelmak maken in dit proces (lees echt 'zadelmak', vb met bbp,onderlegger,longeersingel,... niet ruitermak dus ZONDER gewicht)
- met 5 jaar rustig beginnen met
rijden, als de basis van mijn grondwerk goed zit zou dit geen probleem mogen geven :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:09

dushishoeve schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Eens!

Ook eens :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:10

met vier eens beginnen aan de longe...hoewel,die van mij is vier heeft nog nooit iets gedaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:19

Als ik zou kunnen kiezen, dan met 3 beginnen met trainen vanaf de grond en uiteindelijk zadelmak maken. Met 4 erop. Eventueel vanaf 2 jaar al grondwerken, desensibliseren etc.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:20

Mijn 3 jarige (april) ben ik nu rustig aan zadelmak aan het maken. Dat wil zeggen: één keer in de week a twee weken bbp of zadel op haar rug en wandelen, draven aan de hand, beugels soms vast, soms los en een beetje hangen.

Als ik het gevoel heb dat ze dit helemaal gewend is en het niet spannend meer vindt, ga ik er een keertje op. Maar tot november zal het maximaal één keer in de week een stapritje in het bos zijn van max 30 minuten. Daarna gaat ze met zwangerschapsverlof en pas als haar veulen afgespeend is (dan is ze zelf dus 4.5) ga ik haar wat serieuzer doorrijden.

En mocht ik aan haar merken dat ze er nog niet aan toe is, ga ik er niet op en blijft het bij wandelen met zadel en bbp en dan zien we over ruim een jaar wel verder.
Ze moeten er in mijn ogen namelijk niet alleen lichamelijk aan toe zijn, maar ook in het koppie.

Bit doe ik overigens nog niet in. Enerzijds omdat ze net gewisseld heeft en anderzijds omdat ze prima luistert aan een halstertje, dus vind ik het niet nodig om een bit in te hangen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 22:43

Ik ben zelf trouwens ook voor zonder bit rijden, dit omdat de meeste mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan. Rijd zelf wel met bit maar ik weet ondertussen wel, net zoals de meeste bokkers, dat je niet in monden moet zitten trekken. Als ik later een manege zou beginnen zouden alle paarden lekker bitloos rijden. maar ik ga geen manege beginnen want ik ben er ook voor dat een paard in het wild leeft of een of misschien 2/3 eigenaren/verzorgsters heeft. Veder zie ik ook wel voordelen van een manege starten :P maar ik ga weer ontopic!