4 shetlanders en 1 shire haalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youri123

4 shetlanders en 1 shire haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:01

Paarden voor de kar vind ik heel erg leuk. Het liefst zou ik liever 4 shetlanders en 1 shire willen (liefst 2 shires maar dat is sowieso niet haalbaar). Nu dus mijn vraag: Is 4 shetlander en 1 shire haalbaar (ook met geld enzo) Hebben meer mensen hier vier shetlanders en 1 groot paard. En dan gewoon op een stalling en niet aan huis. En ik zou me shetten dan het liefst van de paardenmarkt willen halen. Kan dat of is dat niet verstandig

Ik ben nu 13 dus voorlopig kwn ik er alleen nog maar van dromen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:11

TAO -> YRT

Memere

Re: 4 shetlanders en 1 shire haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:13

Reken maar op een stevige geldpot/spaarpot. Als jonger persoon lijkt mij dit absoluut niet haalbaar, misschien later wel..maar dat is afhankelijk van je loon.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:13

Als jij 5x stalgeld op kan hoesten, meestal rond 200 per pony/paard, en een spaarrekening hebt waar een duizend of 5/7 op staat is het hartstikke haalbaar. Flink je best doen dus op school en later een goede baan zoeken. Dan kan dat zeker.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:15

Als je het geld en tijd hebt, waarom niet! :j Maar op jouw leeftijd heb je dat nog niet denk ik, goed dat je dat zelf toch ook beseft. Maar hé, toekomstplannen heb je ook nodig!
Een Shire verpletterd die kleintjes echt niet hoor. Vaak is het zelfs zo dat ze aan de kant gaan voor hen. Die kleintjes hebben toch veel te zeggen meestal. (Niet altijd he! ;))

Hier heeft mijn A'tje 10 jaar tussen de grote paarden/ponys gestaan. Altijd goed gegaan! Nu staat ze wel met kleintjes samen.

En verder, haalbaar, bedoel je voor de kar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:17

Ik ga even in op iets anders uit de OP: waarom van de paardenmarkt? :)

Daarbij, de aankoop is (vaak) niks, alle kosten er omheen maken het zo duur. Wat als alle 5 tegelijk ziek worden? Bijvoorbeeld. Haalbaar zou het kunnen zijn, alleen moet je wel een spaarpot klaar hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:32

En Shire's zijn duur, moeilijk te vinden in NL. Waarom begin je niet met 1 shetje? Ook niet goedkoop natuurlijk maar wie weet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:41

_Dominique schreef:

Daarbij, de aankoop is (vaak) niks, alle kosten er omheen maken het zo duur. Wat als alle 5 tegelijk ziek worden? Bijvoorbeeld. Haalbaar zou het kunnen zijn, alleen moet je wel een spaarpot klaar hebben staan.

Ik heb twee shetlanders van de markt en nooit echt problemen mee gehad. Misschien ook geluk, dus is niet altijd zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:43

Shet in maat die voor de kar leuk uit de voeten kan is grote maat (richting 1m en hoger) dat is ook een bruikbare maat ook om te rijden en dus duurder. Goede pony kan je op de markt vinden met kennis en geluk, maar wees kritisch wat je er mee wil, anders kom je met zielige grasmaaiers thuis ipv je droompony. Maak een lijstje van de eigenschappen die je wil en kijk overal waar pony's aangeboden worden. Je beperken tot maar 1 verkoopkanaal is niet verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:44

Janinevv schreef:
_Dominique schreef:

Ik heb twee shetlanders van de markt en nooit echt problemen mee gehad. Misschien ook geluk, dus is niet altijd zo.

Zeg ook niet dat het verkeerd is hoor :D ! Maar was benieuwd naar de reden van TS, vooral omdat ik het idee kreeg dat het dan allemaal wat goedkoper zou zijn haha.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:48

Haha nee ik snap je dominque!
Het kan ook inderdaad verkeerd uit pakken ja! Dan ben je op den duur veel geld kwijt, een kenner mee scheelt ook al hele hoop.

Ik ben nog altijd blij met mijn kudde die steeds groter is geworden :o

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:52

Ikzelf heb 2 grote paarden en 3 mini's, het is veel werk en het kost veel geld maar ik werk fulltime en kan het bekostigen.

Dat kleintjes makkelijk en minder werk zijn vind ik persoonlijk onzin. Ze verdienen dezelfde aandacht en als ze ziek zijn is de dierenarts even duur.. De kleintjes kunnen overigens prima bij grote paarden die voorzichtig zijn. Is het leuk vior een groot paard? Elkaar kriebelen en spelen gaat wat minder makkelijk..

Begin gewoon eens met 1 leuke pony dan zie je vanzelf waar het schip strand.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:57

Ik heb 1 pony en betaal 240 euro per maand. Ik kan natuurlijk niet in jouw 'spaarpot' kijken, dus ik durf niet te zeggen of het voor jou haalbaar is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:02

Wij hebben een shetlander die weinig kost, vaste kosten aan DA (jaarlijkse entingen en ontworming) en hoefsmid (om de 6 weken). Qua gezondheid gelukkig nooit geen DA nodig gehad voor hem en wij hebben hem inmiddels een jaar of 14. Kosten onderhoud weinig, hij staat aan huis, gras is voldoende in de voortuin voor hem aanwezig en in de wintermaanden 2 tot 3 plakken hooi per dag. verder een handje bix

Wat wij aan kosten aan hem kwijt zijn is verwaarloosbaar zeg maar.

Echte moet je een pony stallen dan kan dit best oplopen op een pensionstal huur je een box en aan jou om daar een shire in te zetten of een shet.

Bij de aanschaf goed kijken of het bewuste paard van je keuze gezond is, goed op de hoeven staat, gebit correct etc etc dan voorkom je al veel financieel leed.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:27

Het is leuk om daar nu al over te fantaseren; maar 5 paarden/pony's onderhouden mag je behoorlijk goed verdienen. Zeker als je 5 stallen moet huren. Vergeet ook niet dat hooi redelijk prijzig is, en dat je de hoefsmid gemiddeld elke 8 weken weer moet betalen x5
En dan hebben we het nog niet over het (men)tuig gehad + kar
En misschien wil je wel een keer gewoon rijden, zadel voor je Shire

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:31

antje_vip schreef:
Het is leuk om daar nu al over te fantaseren; maar 5 paarden/pony's onderhouden mag je behoorlijk goed verdienen. Zeker als je 5 stallen moet huren. Vergeet ook niet dat hooi redelijk prijzig is, en dat je de hoefsmid gemiddeld elke 8 weken weer moet betalen x5
En dan hebben we het nog niet over het (men)tuig gehad + kar
En misschien wil je wel een keer gewoon rijden, zadel voor je Shire

Precies, en dat niet alleen. Het kost je niet alleen veel geld, maar ook enorm veel tijd. Die shetjes (en shire) hebben de nodige beweging nodig om niet hoefbevangen te raken, plus alle poetsbeurten etc.. Dan zijn 5 paardjes ineens toch wel veel!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:02

als je geen eigen stal aan huis wilt, maar wel 5 paarden, gaat dit erg duur worden. zo'n 5000 euro per maand of meer, de meeste mensen verdienen nog niet eens 5000, en je moet jezelf natuurlijk ook onderhouden, eten, electriciteit (hoe schrijf je dat? :P) enzo... als jij (en misschien je man?) een erg goede baan krijgen, kan je dit misschien wel bereiken! maar dan kan je duure vakanties ook wel vergeten, bovendien kosten 5 paarden ook ontzettend veel tijd, je hebt al erg veel tijd voor een paard nodig, dus ga maar uit van niet veel dingen behalve werk en paarden, ook moet je werk hebben dat goed verdient, en dat niet fulltime is, want je moet dus ook tijd hebben voor de paarden!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:06

Tsja, of het qua geld haalbaar is, zou je bij jezelf moeten kijken.
Waarom niet eerst gewoon beginnen met 1 of desnoods 2 shetjes?

En een Shire kan prima bij kleintjes, alleen vind ik altijd wel dat ieder paard een kriebelmaatje moet hebben. Dat zie ik niet zo 1 2 3 voor me bij die hoogteverschil.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:12

Waarom 4 shetjes en 1 groot paard? Ik zou gewoon 1 Groot paard en 1 shettie nemen, kan je ze als koppeltje houden en genoeg aandacht voor beiden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:17

Als je het kan betalen is dat prima haalbaar. Hou rekening dat een shire eet voor 2 gewone paarden, en een shet voor een half paard. Dus in jouw voorstelling heb je de zorg over 3 paarden.
Ik ben per maand per trekpaard op een doe het zelf stal gemiddeld 200 euro kwijt, incl basisdierenarts en hoefsmid. dus volgens jouw berekening kom je op ongeveer 600 euro per maand.
Aan huis zetten is niet goedkoper, want je moet de grond betalen, omheiningen onderhouden, grond onderhouden, mest afvoeren, hooi laten brengen, etc, dus mag je zeker dezelfde prijs rekenen.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:36

Ik zou ze ook wel heel graag aan huis willen. Maar een huis met grond is duur. Ik weet niet waarom ik ze van de markt wil halen. Misschien om ze een 2de kans te geven ofzo. En ik ben een jongen geen meisje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:38

Bijna alles is haalbaar als je het geld ervoor hebt :D

Wil je huis met grond, maar heb je minder te besteden dan kun je ook altijd over de grens neuzen :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:40

Waarom zou je perse 4 shetlanders willen? :) waarom niet twee paarden/ponies in totaal? Dan is het kosten plaatje al een stuk positiever, en daarnaast mesten 5 paarden ook ontzettend veel, dus veel meer schoonmaakwerk dan met twee. Ik merk al heel veel verschil tussen twee of drie paarden/ponies :)

RoosZDKSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:48

het is inderdaad behoorlijk duur om 5 paarden te onderhouden, of je moet het geluk hebben een hele goedkope stal te vinden (een kennis van me heeft haar paard staan op een landje wat ze huurt voor maar 50 euro per jaar :+ ) dus ik zou als ik jou was eerst beginnen met misschien 1 of 2 shetties, of 1 shettie en een shire, en als je het financieel aankan kun je er altijd nog een bij nemen

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:41

Misschien zijn alleen maar shetlanders ook wel goed. De stal waar ik nu 2verzorg shetten heb (door deze verzorg shetten ben ik shetlanders nog leuker gaan vinden dat ik ze al vond). Vragen ze volgens mij 90 euro aan stalingsgeld per maand voor een shetlander (90x4=360 per maand aan stalingsgeld) dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Want rond die prijs vragen ze op de meeste stallen ook om een paard te stallen.