Pessoa bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaah

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:22

Hallo! :wave:

Ik had een paar vragen over het Pessoa bit.

1. Wat is er zo scherp aan, behalve dat er dus meer druk achter de oren is?
2. Als je de teugels aan de grootste ring doet (dus waar het mondstuk aan vast zit), werkt het dan weer als een normale trens, of zit er dan alsnog hefboomwerking in?
3. Kan de teugel ook aan de ring onder de grote ring bevestigd worden? Of moet je dan Pelham riempjes oid gebruiken?
4. Wat vinden jullie van het Pessoa bit?

Alvast bedankt!
Groetjes Rosa!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:34

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden :)

1. Door de hefboomwerking wordt de druk die je geeft met de teugels vergroot. Er komt dus meer druk in de mond en achter de oren.
2. Ja, dan werkt het nagenoeg hetzelfde als een normale trens.
3. Ja dat kan. Een pelhamriempje hoeft niet maar kan wel om de hefboomwerking iets te verzachten.
4. Met goede begeleiding en genoeg ervaring vind ik dat er niks mis hoeft te zijn met een Pessoa.

Ik hoop dat je vragen zijn beantwoord. :)

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:28

Horsies7 schreef:
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden :)

1. Door de hefboomwerking wordt de druk die je geeft met de teugels vergroot. Er komt dus meer druk in de mond en achter de oren.
2. Ja, dan werkt het nagenoeg hetzelfde als een normale trens.
3. Ja dat kan. Een pelhamriempje hoeft niet maar kan wel om de hefboomwerking iets te verzachten.
4. Met goede begeleiding en genoeg ervaring vind ik dat er niks mis hoeft te zijn met een Pessoa.

Ik hoop dat je vragen zijn beantwoord. :)

Heel erg bedankt!

davinci2412

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:37

Voor paarden die gemakkelijk achter de teugel lopen of extreem trekkerig is een pessoa niet aan te raden. Het heeft dan vaak niet het effect dat je wil

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:42

2 Er is dan nog steeds een vorm van hefboomwerking omdat de grote ringen niet direct aan de bakstukken vastzitten. Zolang er nog een ring tussen zit, zal er altijd een hefboomwerking zijn. Wel een stuk minder natuurlijk dan wanneer je de teugels lager vastmaakt.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 03-08-16 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:43

punt 2 is niet helemaal zoals horsies het zegt: als je de teugels aan de grote ring maakt dan is er nog steeds een lichte hefboomwerking, aangezien boven de grote ring ook nog een ringetje zit waaraan het bakstuk vast zit. Hefboomwerking is voor een pessoa bit dan wel minimaal, maar hij is er wél!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:59

Hmm nog even over na gedacht :P en er is inderdaad wel een lichte hefboomwerking, inderdaad minimaal maar het is er wel.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:06

En wanneer je er wedstrijden mee wil starten moet je Pelhalm riempjes hebben..

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:20

Bedankt iedereen voor de antwoorden!

billy3105 schreef:

Ik dacht altijd dat je helemaal niet met een Pessoa bit op wedstrijden mag rijden?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:46

Rosaah schreef:
Bedankt iedereen voor de antwoorden!

billy3105 schreef:

Ik dacht altijd dat je helemaal niet met een Pessoa bit op wedstrijden mag rijden?

Dressuur niet nee springen wel;
https://www.knhs.nl/media/9125/wedstrij ... n-2016.pdf
Afbeelding

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 13:14

billy3105 schreef:
billy3105 schreef:

Dressuur niet nee springen wel;
https://www.knhs.nl/media/9125/wedstrij ... n-2016.pdf
[/quote]

Owh vandaar, weer wat geleerd :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:20

Rosaah schreef:

Alvast bedankt!
Groetjes Rosa!

Als jij er niets mee doet, is het niet scherp. Als jij er met 80 kilo aan gaat hangen is het scherp. Dat geld voor ieder bit. Voor ieder bitloze optoming en voor ieder halster.
Een bit is zo scherp als de ruiter die er mee rijdt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:25

rien10 schreef:
Rosaah schreef:

Alvast bedankt!
Groetjes Rosa!

Als jij er niets mee doet, is het niet scherp. Als jij er met 80 kilo aan gaat hangen is het scherp. Dat geld voor ieder bit. Voor ieder bitloze optoming en voor ieder halster.

Maar als jij met 50 kilo aan een trens zonder hefboom gaat hangen is dat 50 kilo, als jij aan een pessoa gaat hangen kan dat versterkt worden tot 150 kilo. Om het maar even simpel te houden ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:27

Daar heb je gelijk in Azmay

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:30

rien10 schreef:
Rosaah schreef:

Alvast bedankt!
Groetjes Rosa!

Dat klopt, maar als je aan een trens hangt met 80 kilo dan blijft dat 80 kilo. Als je aan een bit met hefboomwerking hangt met 80 kilo dan word die kracht een aantal keer versterkt (hoeveel het wordt versterkt hang af van waar het draaipunt zit en hoe lang de hefboom is).
Dus als jij met 80 kilo aan een Pessoa hangt is dat scherper dan als je met 80 kilo aan een trens hangt. Maar wat je zegt, een bit is zo scherp als de ruiter die er mee rijdt! :j

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:49

Ik spring zelf ook met een pessoa bit. Normaal heb ik mijn teugels gewoon aan de grote ring (minimale hefboom dus) mocht ik op een of andere rede toch wat meer controle willen hebben verplaats ik hem naar de ring eronder.

Wel moet je ook kijken naar het mondstuk! Een gebroken pessoa bit is bijv scherper dan een ongebroken pessoa bit (want die steekt niet tegen het gehemelte aan) Dit is wat mij verteld is overigens. Corrigeer me if I'm wrong :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:11

Akhal_Teke schreef:
2 Er is dan nog steeds een vorm van hefboomwerking omdat de grote ringen niet direct aan de bakstukken vastzitten. Zolang er nog een ring tussen zit, zal er altijd een hefboomwerking zijn. Wel een stuk minder natuurlijk dan wanneer je de teugels lager vastmaakt.

Niet correct. Er is geen wig om de hefboomwerking te kunnen creëren.

Afbeelding

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:59

Als je de teugels aan de grote ringen maakt, is de werking dan niet vergelijkbaar met een baucher bit? Al heeft een baucher bit wel een recht stukje voor het ringetje waar de bakstukken aanhoren, maar ik weet niet of dat veel uit maakt..
Een baucher bit heeft wel hefboomwerking.
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... 0_7889.jpg (foto van internet, Sorry als de foto niet werkt..)

Edit: bij een Pessoa zitten de bitringen niet vast aan het mondstuk dus ik denk dat de hefboomwerking, als die er al is, veel minder is dan bij een baucher bit

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:11

Ook een baucher heeft geen hefboomwerking.
Als je bij een Pessoa de bitring gebruikt is de werking aardig hetzelfde als bij een baucher. Beiden zonder hefboom.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:42

magda_90 schreef:
Ook een baucher heeft geen hefboomwerking.
Als je bij een Pessoa de bitring gebruikt is de werking aardig hetzelfde als bij een baucher. Beiden zonder hefboom.

Maar op de foto die ik stuurde is het bit toch een stukje doorgeslagen? Dan zou er dus wel iets van hefboomwerking zijn..
Of denk ik nu raar :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:05

Ik zie enkel een dichtgesnoerde mond en veel kracht op de teugels waardoor de ringen naar achter worden getrokken (kijk maar naar de mondhoek) dan daadwerkelijk een kantelende staaf. Bauchers hebben geen hefboom of je moet met Newton in discussie gaan. :)

"Netter" voorbeeld: http://www.horsechannel.com/images/hors ... er-bit.jpg.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:47

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:53

Horsies7 schreef:
Oké, dat was misschien geen perfect voorbeeld maar op deze foto: http://ruitershop.markusholst.com/modul ... C_0001.JPG is het staafje gekanteld, de mond niet dichtgesnoert en er staat niet overdreven veel druk op de teugels. Waardoor komt dat dan?

Het bit draait maar heeft geen hefboom.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:03

Ooh ik dacht dat er lichte hefboomwerking is en dat het bit daardoor draait waardoor en druk achter de oren komt. Maar dat heeft dus niks met hefboom te maken? :P