Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Even kijken wat je paard accepteert
antje_vip schreef:Even in de ruitersportzaak vragen welke maat je nodig hebt, en dan gewoon een simpel bit. Ze kunnen je daar vast wel helpen met e.e.a.
Ken zelfs een pony dat met een groter bit loopt dan mijn paard. Soort bit gaan zij je inderdaad ook wel iets kunnen aanraden maar maat zou ik zoiezo wel even nemen
antje_vip schreef:Laurie, hoe meet je dat op dan? Ik heb dat serieus nog nooit gedaan of gezien
Laurievc schreef:Geen idee of er een goede manier voor is, haha. Ik heb zoiezo een aantal bitjes liggen van mijn andere paarden en heb daar gewoon even naar gekeken. Misschien met een touwtje even door de mond ofzo? Zeg nu maar iets, is het eerste wat in me opkomt
Runa schreef:Kun je niet beter bitloos beginnen? Als het dan misgaat, zit je ook niet perongeluk in de mond. Je hebt in het begin ook nog geen bit nodig en afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt met het paard, heb je misschien nooit een bit nodig.
En weet je zeker dat er geen wolfskiesjes in de weg zitten voor het geval je er wel een bit in doet?
Mocht je dan toch met een bit willen rijden, laat dan eerst een bitfitter komen, die kan het beste beoordelen wat past. Zo voorkom je een hele hoop ellende. De eerste ervaringen die een paard heeft, neemt hij voor de rest van zijn leven mee namelijk
antje_vip schreef:Zoals ik al zei heb ik nooit moeten 'meten' omdat ik bitjes had die passen voor mijn 3-jarigeLaurievc schreef:Geen idee of er een goede manier voor is, haha. Ik heb zoiezo een aantal bitjes liggen van mijn andere paarden en heb daar gewoon even naar gekeken. Misschien met een touwtje even door de mond ofzo? Zeg nu maar iets, is het eerste wat in me opkomt
Dus je geeft advies terwijl je geen idee hebt waar je over praat?
"ga eerst maar even meten"
Hoe dan?
"geen idee"
.
antje_vip schreef:Laurievc schreef:Geen idee of er een goede manier voor is, haha. Ik heb zoiezo een aantal bitjes liggen van mijn andere paarden en heb daar gewoon even naar gekeken. Misschien met een touwtje even door de mond ofzo? Zeg nu maar iets, is het eerste wat in me opkomt
Dus je geeft advies terwijl je geen idee hebt waar je over praat?
"ga eerst maar even meten"
Hoe dan?
"geen idee"