Welke sporen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

J30d

Welke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 15:34

Hee bokkers,
Ik wil bij m'n Belg met sporen gaan rijden. Het probleem... Als ik hem rijd wil hij niet naar m'n Veenhuizen luisteren. Ik heb hem al proberen te corrigeren met de zweep een tikje achter je kuit maar geen verschil. Hij luistert wel naar m'n stem want hij wordt ook voor de kar getraind. Maar ik wil dar hij ook naar mijn beenhulpen leert luisteren... Welke sporen zouden geschikt voor mij zijn? Ik kan mijn benen goed stil houden en heb genoeg ervaring qua rijden... Alvast bedankt!

leeneliefje

Re: Welke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:38

Ik ga een super flauw antwoord geven: door sporen te gaan gebruiken raakt je paard juist lui aan je been. Sporen zijn meer voor de verfijning en de zijgangen, niet zo zeer om een paard meer naar voren te krijgen. Als jou hulpen grover worden door je spoor dan 'stomp' je je paard juist nog meer af aan je been. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is veel overgangen te rijden, dus vanuit stap lekker fel weg draven. Als het paard niet goed reageert, overnieuw. En dat duizend keer tot je de reactie hebt die je wil. Als je paard bijvoorbeeld over z'n buitenschouder wegloopt, of het wijken heel moeilijk gaat, dan zou je eventueel een spoortje kunnen gebruiken. Maar om een paard meer voorwaarts te krijgen is het niet zo'n goed hulpmiddel. Zou dan eerder met een zweepje rijden.

Vraag me ook af in hoeverre dit paard goed de beenhulpen kent als het ook aangespannen is? Ben jij de eerste ruiter die 'serieus'met hem wil trainen?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:39

Geen. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen niet om je paard aan je been te krijgen. Zou kijken of je het anders kan oplossen. En anders een normale spoor even om doen en zodra hij of zij aan het been is. Spoor eraf, vind het zelf geen goede methode maar als je dit toch wil dan zo. Een klein spoortje zou ik doen, 1 cm ofso, je kan voor rond gaan of een rechte spoor.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:49

ik zou het niet met sporen oplossen, maar door conseqent te zijn, 1x been geen reactie iets harder been, nog geen reactie is tik met de zweep achter de kuit. en dit heel conseqent vol houden, op een gegeven moment krijgen ze het door.

met sporen loop je de kans dat ze daar ook niet meer op reageert.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:09

Zoals de post hierboven, inderdaad gewoon strenger zijn op reactie. Rijd zelf sinds kort een paardje bij die enorm plakte aan mijn been. Ben ook gewoon strenger geworden en nu is hij gewoon super vlot en reageert heel goed op mijn been dus werkt prima als je het consequent toepast :)

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 17:28

@leenellefje ja die gene den ik idd. Heb vandalen al geprobeerd maar wordt er moedeloos van en hij lijkt het bijna niet te merken als je hulpen geeft ook niet met de zweep achter je kuit. Ik wil m'n paard natuurlijk ook niet verrot slaan... En ben behoorlijk consequent maar maakt totaal geen verschil lichtelijk radeloos...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:30

jetdekkers schreef:
@leenellefje ja die gene den ik idd. Heb vandalen al geprobeerd maar wordt er moedeloos van en hij lijkt het bijna niet te merken als je hulpen geeft ook niet met de zweep achter je kuit. Ik wil m'n paard natuurlijk ook niet verrot slaan... En ben behoorlijk consequent maar maakt totaal geen verschil lichtelijk radeloos...

snap het heel goed, kan inderdaadl flink irritant zijn. Je zegt dat hij wel op je stem reageert? Gebruik dan elke keer je beenhulp tegelijk met een stemhulp. Dan gaat hij die twee hulpen aan elkaar koppelen. het lijkt erop dat je paard nog geen ervaring heeft met luisteren naar beenhulpen, dan zou ik het niet fair vinden om met sporen te rijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:31

Ik verplaats dit topic van HAR naar YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:34

:') Naar m'n Veenhuizen lol

Ik ben het helemaal eens met leeneliefje _/-\o_ wat is de reden dat hij zo lui/eigenwijs is?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 17:37

Geen idee bij z'n oude eigenaar nooit wat mee gedaan en heeft zwakke achterhand

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 17:38

En heeft iemand van jullie ervaring met aluminium sporen?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:50

jetdekkers schreef:
En heeft iemand van jullie ervaring met aluminium sporen?

nope! Wat zegt je instructrice er eigenlijk van dat je met sporen wil rijden?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 18:41

Die wet het zelf ook niet heeft geen ervaringen met Belgen

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:46

of je nu een belg, shetlander of wat dan ook rijdt, rijden met beenhulpen blijft het zelfde

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 18:53

Nee maar het is wel anders hoe he een paard moet rijden met een kwpner of een Belg vergeet dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:16

Nee hoor, het ligt niet aan het ras. Het ligt aan het karakter.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 19:58

Goed punt maar iemand tips? Voor wat te doen? Of welke sporen

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:05

jetdekkers schreef:

Oefenen met respons op beenhulpen. Ben zelf geen expert maar er zijn vat mensen op bokt die kunnen helpen. Als ze goed reageert op stem zou je dit kunnen gebruiken om de beenhulpen wat beter te bevestigen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:08

jetdekkers schreef:

Waarom blijf je je vastpinnen op sporen?
Er zit geen verschil in het voorwaarts rijden van een belg en een KWPN. Beide moeten luisteren bij beenhulp. Dat doet die van jou duidelijk niet, en dat los je niet op met sporen. Veel overgangen rijden, en gebruik daarbij je stem maar als ie daar naar luistert. En anders maar een keer wel flink met de zweep er achteraan, hij moet toch echt luisteren ;)

En om dan alsnog je vraag te beantwoorden, aluminium sporen zijn fijn, maar de gewone simpele van divoza ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:15

Elk paard voelt het landen van een vlieg op zijn lijf, dat jouw paard niet reageert op een kuithulp betekent dus dat hij niet goed weet dat hij erop zou moeten reageren. Is dit paard wel goed ingereden onder het zadel? Dat ze goed beleerd zijn voor de kar is natuurlijk een heel andere manier van beleren. Zoek een lesgever die jou prive les wilt geven op dit paard. Daar kom je verder mee dan je paard pijn doen met sporen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:17

Mijn keuze zou ZEKER GEEN sporen zijn. Ben sowieso een tegenstander van deze 'hulpmiddelen', maar dat terzijde. Terug gaan in de training naar de basis en dan op stemcommando laten reageren, eventueel in combinatie met je been. Dit werkt bij trekpaarden over het algemeen erg goed.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:22

Met mijn kleine trekpaardje hielp een schop of een tik nooit. Dit heb ik daarom al heel snel achter me gelaten, en ben overgestapt op kleine tikjes geven met de zweep.

Als ik dan been geef, en ze reageert niet, geef ik kleine tikjes met de zweep heel snel achter elkaar en langzaamaan steeds wat harder. Zodra ze reageert, hou ik weer op. Ondertussen houd ik ook mijn been eraan totdat ze het doet.

Met mijn been hou ik wel een constante druk en ze mag ook best een pas erover nadenken voordat ze reageert op mijn hulp, zolang ze maar wel redelijk vlot reageert.

In het begin duurde het even voordat ze het grapje doorhad, maar nu gebruik ik mijn zweep al bijna niet meer.

Zeker in het begin moet je wel zodra er ook maar de minste reactie komt, direct de druk van je been en de zweep eraf halen. Dit is echt heel belangrijk, daarmee leer je je paard namelijk wat hij kan doen om van de druk af te komen. Ook belangrijk is dat je altijd een reactie op je been vraagt en dus consequent blijft.

Tenslotte, omdat je paard wel goed op stemcommando's reageert, kun je ook eerst been geven, bij geen reactie zweepje erbij, en als je dan nog geen reactie krijgt, je stem gebruiken.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 15:53

Ja bedankt voor de tips probleempje allemaal al geprobeerd m'n instructrice zie ik zaterdag weer maar ze heeft me gevraagd dit topic te starten ze gaf vroeger altijd les een kindjes op d'r eigen shets en nu lest ze mij soms

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:04

Denk dat je beter naar een andere instructrice kan zoeken dan naar sporen, sorry..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:10

Je instructrice heeft je gevraagd een topic te starten op een forum? Sorry, maar jij hebt een betere instructrice nodig.